A termékválaszték növekszik: minden termék, illetve késztermék esetén már számos új alternatíva létezik. Glutén-, laktózmentes, kalóriaszegény vagy fehérjében és rostban gazdag, vegán, vegetáriánus, illetve szuperételekkel dúsított élelmiszerek az utóbbi évek trend-termékei a NAK szerint. Ezeken túl olyan újabb ismertetőjelek is fellelhetőek már az élelmiszeripari termékeken, mint a regionális, a fenntartható, a „fair trade” vagy akár a bio - derül ki a Deutscher Bauerverband, vagyis a Német Gazdaszövetség legújabb ágazati jelentéséből.

A fogyasztókat ráadásul a digitalizáció segítségével ma már egyszerűbben el tudják érni. Így személyre szabottabb a vásárlás és gyorsabb a fizetés. Az utóbbi években a friss termékek iránti kereslet erősen növekedett. Majdnem minden második fogyasztó előnyben részesítette a friss termékeket a konzervipari termékkel szemben - írta a NAK anyaga. A fogyasztók szempontjából továbbra is az íz marad a legfontosabb minőségi jellemző. A Szövetségi Élelmezési és Mezőgazdasági Minisztérium 2020-as évi táplálkozási riportja szerint egy reprezentatív felmérés alapján a német állampolgárok 98 százaléka tartja fontosnak az ízt az étkezés során. Ugyanakkor a megkérdezettek 90 százaléka az egészséges táplálkozást is kiemelte, mint fontos szempontot. Az íz és egészséges táplálkozás mellett a megkérdezettek 52 százalékánál bizonyultak fontosnak az egyszerűen és gyorsan elkészíthető ételek. Ezt követő fontos kritérium, hogy a termék kalóriaszegény legyen (33 százalék) de továbbra is kiemelkedő szempont például az ár (32 százalék).

Egyre divatosabbak a szuperélelmiszerek Németországban - Fotó: Magro.hu, CSZS, Budapest, illusztráció

A helyi és környékbeli élelmiszerek növekvő tendenciája

Leginkább a regionális élelmiszer fogalmával kapcsolják össze az ízt, a minőséget és a frissességet, de az otthont, az élelmiszerhez való szorosabb kapcsolatot, a rövid szállítási útvonalakat, a tápanyag körforgásának bezárulását és a regionális gazdaság támogatását is ide kötik a fogyasztók. A koronavírus okozta válsággal egyidejűleg az étkezési és bevásárlási lehetőségek jelentősége és megbecsülése - különös tekintettel a regionális élelmiszerekre - megváltozott. Az élelmiszerek származására vonatkozó érdeklődés továbbra is jelentősen növekszik. Egyre több fogyasztó számára fontos, hogy az ételeik a saját régiójukból származzanak, így valamilyen közvetlen kapcsolatot keresnek az előállítókkal. A minisztérium táplálkozási riportja szerint 2020 elején a regionális származás a megkérdezettek 83 százalékának volt fontos. Ezzel a DBV szerint a regionális termékek részesedése 2016 óta (73 százalék) tovább növekedett.

Országszerte megszámlálhatatlan márka, minőségjelző és védjegy hangsúlyozza a területi jelleget. Azonban az olyan kifejezések, mint a „régióból származó” vagy a „helyi” nem meghatározottak. A regionális termékek előállítói maguk határozhatják meg, milyen nagy maga a régió, így a regionális szó jelentését sokan különbözőképpen értelmezik. Ez lehet egy 10-50 kilométeres sugarú kör, de terjedhet akár egy szűkebb tartománytól egészen Németország teljes területéig.

A regionális friss

A regionális termékeket frissebbnek értékelik (77 százalék) más élelmiszerekkel való összehasonlítás során. Érdekes, hogy a biotermékek esetében ez a benyomás a fogyasztók mindösszesen 29 százalékánál van jelen. A frissesség mellett a másik elengedhetetlen szempont a regionális élelmiszerek esetén a magas minőség. A legtöbb regionális terméket jelenleg az élelmiszer-kiskereskedelemben vásárolják; a termelői piacok marketingje hanyatlóban van. A regionális kínálatra irányuló tendencia a vendéglátásban is folytatódott, de a 2020-as COVID-dal terhelt év a bezárások okán megtörte ezeket a trendeket - írták.

Növekszik az online élelmiszer-kereskedelem szerepe

Az élelmiszerek online rendelésének trendje tovább növekszik. A maga közel 1,6 milliárd euró forgalmával, illetve az élelmiszer-kereskedelem 0,8 százalékával ez egy relatív kicsi piac, de összességében hatalmas növekedési potenciált mutat. Az utóbbi 5 évben évente körülbelül 20 százalékot növekedett. Ma már a közvetlenül a termelésből származó élelmiszereket is elérhetővé tették az interneten. Ez a piacok mellett egy új bevételi forrást biztosít a termelők számára. A felmérés szerint főleg édességeket, készételeket, konzervipari termékeket és speciális élelmiszereket vásárolnak online. De a hús-és hentesáru, a tejtermékek épp úgy felkerültek az online bevásárlólistákra, mint a gyümölcs és a zöldség.

Az összes online-értékesítésből (2019: 72,6 millárd €) az élelmiszer-kereskedelem csupán 2,2 százalékot tesz ki.

A koronavírus azonban az online élelmiszer-kereskedelmet felerősítette. A Bitkom digitális szövetség 2020. májusában a német fogyasztók között elvégzett reprezentatív felmérése alapján a megkérdezettek csupán 30 százaléka vásárolt élelmiszert az interneten, de a koronavírus előtt ez a szám még csak 16 százalék volt.

Megosztás

További híreink

317 milliárd forint agrártámogatás – nézze meg, Önhöz is érkezett-e!

2024.12.05.

Lezárult a Közös Agrárpolitika 2024-es előlegfizetési időszaka, amely során 145 ezer gazdálkodó kapott támogatást 317,8 milliárd forint összértékben.

Egy évvel elhalasztaná az Európai Unió Tanácsa az erdőirtásról szóló jogszabály rendelkezéseinek hatályba lépését

2024.12.05.

Támogatja az Európai Tanács az erdőirtásról szóló jogszabály új rendelkezéseinek elhalasztását.

Fontos és sürgős témákról egyeztetett a Mezőgazdasági és Halászati Tanács

2024.12.05.

A Mezőgazdasági és Halászati Tanács fontos kérdésekről egyeztetett Brüsszelben, Belgium fővárosában.

Kiderült, hogy kell-e dolgoznunk december 24-én

2024.12.05.

December 3-án az Országgyűlés Vállalkozásfejlesztési Bizottsága ismét elutasította Balassa Péter, a Jobbik országgyűlési képviselőjének törvényjavaslatát, amely december 24-ét munkaszüneti nappá nyilvánította volna.

Ma jöhet az ígért hószállingózás

2024.12.05.

A következő három napban változóan felhős, hűvös időre számíthatunk, helyenként gyenge vegyes csapadékkal és élénk széllel, míg a hőmérséklet nappal 1–9, éjszaka -4 és +4 fok között alakul.

A magyar élelmiszerek, borok és takarmányok értékes felvevőpiaca az Egyesült Királyság

2024.12.05.

Tovább kell erősíteni az együttműködést a mezőgazdaság és a kereskedelem területén Magyarország és az Egyesült Királyság között.

Partnerhírek
Partner

Védjük a gyökereket az Agrováció termékével

2024.12.03.

A gyökérzónába kijuttatott AMG Pro-tech a csapadék/talajnedvesség hatására szétáramlik a gyökérzónában és védelmet alakít ki a kelő mag számára.

Partner

AKG 2025: kiknek érdemes belevágni és hogyan segíthetnek a szakértők?

2024.11.29.

Az agráriumot izgalomban tartó kérdés most az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás lehetősége. Minden termelőnek döntést kell hoznia lehetőségei és adottságai függvényében, hogy pályázik-e vagy sem. Ezt a kérdéskört jártuk körbe a Lajtamag Kft. termékfejlesztőjével, Somody Gergővel; Dr. Nagy Idával a Lajtamag Kft. szaktanácsadójával és Nagy Lászlóval, az Agro Profi Kft. vezető szaktanácsadójával.

Hirdessen a Magro.hu oldalon!

Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!

Médiaajánlat
Kiemelt hirdetések a Piactéren
Kiemelt
Graecus BGS Vonólap
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus BGS Vonólap

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!
Kiemelt
Graecus AF Oldalazó talajmaró
Bács-Kiskun, Kecskemét

Graecus AF Oldalazó talajmaró

Hitelesített telefonszám
Keressenek az ár miatt!

Magro.hu Piactér

Több mint 1.100 hirdetés 107 kategóriában!

Megnézem a hirdetéseket
Hirdetésfeladás