Hirdetés
A termelőknek is érdemes figyelni rá, hogy egyre divatosabbak a szuperélelmiszerek
A termékválaszték növekszik: minden termék, illetve késztermék esetén már számos új alternatíva létezik. Glutén-, laktózmentes, kalóriaszegény vagy fehérjében és rostban gazdag, vegán, vegetáriánus, illetve szuperételekkel dúsított élelmiszerek az utóbbi évek trend-termékei a NAK szerint. Ezeken túl olyan újabb ismertetőjelek is fellelhetőek már az élelmiszeripari termékeken, mint a regionális, a fenntartható, a „fair trade” vagy akár a bio - derül ki a Deutscher Bauerverband, vagyis a Német Gazdaszövetség legújabb ágazati jelentéséből.
A fogyasztókat ráadásul a digitalizáció segítségével ma már egyszerűbben el tudják érni. Így személyre szabottabb a vásárlás és gyorsabb a fizetés. Az utóbbi években a friss termékek iránti kereslet erősen növekedett. Majdnem minden második fogyasztó előnyben részesítette a friss termékeket a konzervipari termékkel szemben - írta a NAK anyaga. A fogyasztók szempontjából továbbra is az íz marad a legfontosabb minőségi jellemző. A Szövetségi Élelmezési és Mezőgazdasági Minisztérium 2020-as évi táplálkozási riportja szerint egy reprezentatív felmérés alapján a német állampolgárok 98 százaléka tartja fontosnak az ízt az étkezés során. Ugyanakkor a megkérdezettek 90 százaléka az egészséges táplálkozást is kiemelte, mint fontos szempontot. Az íz és egészséges táplálkozás mellett a megkérdezettek 52 százalékánál bizonyultak fontosnak az egyszerűen és gyorsan elkészíthető ételek. Ezt követő fontos kritérium, hogy a termék kalóriaszegény legyen (33 százalék) de továbbra is kiemelkedő szempont például az ár (32 százalék).
A helyi és környékbeli élelmiszerek növekvő tendenciája
Leginkább a regionális élelmiszer fogalmával kapcsolják össze az ízt, a minőséget és a frissességet, de az otthont, az élelmiszerhez való szorosabb kapcsolatot, a rövid szállítási útvonalakat, a tápanyag körforgásának bezárulását és a regionális gazdaság támogatását is ide kötik a fogyasztók. A koronavírus okozta válsággal egyidejűleg az étkezési és bevásárlási lehetőségek jelentősége és megbecsülése - különös tekintettel a regionális élelmiszerekre - megváltozott. Az élelmiszerek származására vonatkozó érdeklődés továbbra is jelentősen növekszik. Egyre több fogyasztó számára fontos, hogy az ételeik a saját régiójukból származzanak, így valamilyen közvetlen kapcsolatot keresnek az előállítókkal. A minisztérium táplálkozási riportja szerint 2020 elején a regionális származás a megkérdezettek 83 százalékának volt fontos. Ezzel a DBV szerint a regionális termékek részesedése 2016 óta (73 százalék) tovább növekedett.
Országszerte megszámlálhatatlan márka, minőségjelző és védjegy hangsúlyozza a területi jelleget. Azonban az olyan kifejezések, mint a „régióból származó” vagy a „helyi” nem meghatározottak. A regionális termékek előállítói maguk határozhatják meg, milyen nagy maga a régió, így a regionális szó jelentését sokan különbözőképpen értelmezik. Ez lehet egy 10-50 kilométeres sugarú kör, de terjedhet akár egy szűkebb tartománytól egészen Németország teljes területéig.
A regionális friss
A regionális termékeket frissebbnek értékelik (77 százalék) más élelmiszerekkel való összehasonlítás során. Érdekes, hogy a biotermékek esetében ez a benyomás a fogyasztók mindösszesen 29 százalékánál van jelen. A frissesség mellett a másik elengedhetetlen szempont a regionális élelmiszerek esetén a magas minőség. A legtöbb regionális terméket jelenleg az élelmiszer-kiskereskedelemben vásárolják; a termelői piacok marketingje hanyatlóban van. A regionális kínálatra irányuló tendencia a vendéglátásban is folytatódott, de a 2020-as COVID-dal terhelt év a bezárások okán megtörte ezeket a trendeket - írták.
Növekszik az online élelmiszer-kereskedelem szerepe
Az élelmiszerek online rendelésének trendje tovább növekszik. A maga közel 1,6 milliárd euró forgalmával, illetve az élelmiszer-kereskedelem 0,8 százalékával ez egy relatív kicsi piac, de összességében hatalmas növekedési potenciált mutat. Az utóbbi 5 évben évente körülbelül 20 százalékot növekedett. Ma már a közvetlenül a termelésből származó élelmiszereket is elérhetővé tették az interneten. Ez a piacok mellett egy új bevételi forrást biztosít a termelők számára. A felmérés szerint főleg édességeket, készételeket, konzervipari termékeket és speciális élelmiszereket vásárolnak online. De a hús-és hentesáru, a tejtermékek épp úgy felkerültek az online bevásárlólistákra, mint a gyümölcs és a zöldség.
Az összes online-értékesítésből (2019: 72,6 millárd €) az élelmiszer-kereskedelem csupán 2,2 százalékot tesz ki.
A koronavírus azonban az online élelmiszer-kereskedelmet felerősítette. A Bitkom digitális szövetség 2020. májusában a német fogyasztók között elvégzett reprezentatív felmérése alapján a megkérdezettek csupán 30 százaléka vásárolt élelmiszert az interneten, de a koronavírus előtt ez a szám még csak 16 százalék volt.
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Védjük a gyökereket az Agrováció termékével
A gyökérzónába kijuttatott AMG Pro-tech a csapadék/talajnedvesség hatására szétáramlik a gyökérzónában és védelmet alakít ki a kelő mag számára.
AKG 2025: kiknek érdemes belevágni és hogyan segíthetnek a szakértők?
Az agráriumot izgalomban tartó kérdés most az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás lehetősége. Minden termelőnek döntést kell hoznia lehetőségei és adottságai függvényében, hogy pályázik-e vagy sem. Ezt a kérdéskört jártuk körbe a Lajtamag Kft. termékfejlesztőjével, Somody Gergővel; Dr. Nagy Idával a Lajtamag Kft. szaktanácsadójával és Nagy Lászlóval, az Agro Profi Kft. vezető szaktanácsadójával.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatGraecus AF Oldalazó talajmaró
Több mint 1.100 hirdetés 107 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés