Hirdetés
A Kék-Fehér-Szív egyesület célja az élelmiszereink táplálkozási- és környezeti minőségének javítása
A Bleu-Blanc-Coeur, magyar nevén Kék-Fehér-Szív civil szervezet 30 éve dolgozik egy olyan fenntartható mezőgazdaság megvalósításán, ami az élelmiszerek minőségének, a takarmányozás teljesítményének és az állatok egészségének javításán alapul, hogy a végén a fogyasztók egészséges termékekhez jussanak. Jérémie Renaud, a szervezet nemzetközi tevékenységének vezetője május közepén Magyarországon járt a Bureau Veritas konferenciáján, ekkor beszélgettünk vele.
Kezdjük az alapoktól, mi is az a Bleu-Blanc-Coeur?
Bleu-Blanc-Coeur (Kék-Fehér-Szív) egy olyan civil szervezet, amely összegyűjti a gazdálkodókat, az állattenyésztőket, a takarmányipari és élelmiszerfeldolgozó vállalatokat, a kiskereskedőket, a forgalmazókat, de az olyan nem gazdasági szereplőket is, mint az egészségügyi szakemberek, az állatokkal és az emberekkel foglalkozó tudósok, valamint természetesen a fogyasztók, hogy jobb mezőgazdasági gyakorlatokat (best practice) alakítsanak ki, és hogy a kibocsátott termékek megfizethető áron kerüljenek a boltokba, valamint a fogyasztók tányérjára. Ha törődünk a társadalom egészségével, akkor meg kell találnunk a jó módszereket, hogy megvalósíthassuk a céljainkat. Realistán, technikailag és üzletileg is működőképes módon, hogy mindez a gazdálkodóknak is érdeke legyen, ráadásul gazdaságilag fenntarthatóan és megfelelve a fogyasztói elvárásoknak.
Nem egyszerű feladat. Mikor alapították az egyesületet?
A történet a 90-es években kezdődött, amikor néhány ember azon gondolkodott, hogyan lehetne javítani az állatok takarmányozását az állatok teljesítményének javítása érdekében. Ebből a kezdeményezésekből jött aztán létre 2000-ben az egyesület. A legelső projektünk egy klinikai kísérlet volt. Azt vizsgáltuk, hogy a tehenek és tyúkok takarmányozásának megváltoztatása hatással van-e az emberi egészségre. Javíthatunk-e rajta azáltal, hogy megváltoztatunk néhány takarmányt anélkül, hogy megváltoztatnánk azt, amit az emberek esznek? Akár húst, tojást vagy tejterméket szeretnének fogyasztani, tudunk-e javítani a tápanyagtartalmon, hogy javítsuk az egészségüket?
Bár már szerintem érintettük, de összefoglalná röviden, hogy mi az egyesület küldetése és mik a céljai?
Mindent, amit a Bleu-Blanc-Coeurnél (Kék-Fehér-Szív) csinálunk, azt a tagjaink nevében tesszük. Küldetésünk, hogy azonosítsuk, melyek a követendő legjobb gyakorlatok és hogy azok milyen hatással vannak ránk. Mindez a gyakorlatban kutatások és klinikai kísérletek sokaságát jelenti.
Küldetésünk továbbá, hogy segítsük a gazdákat és az állattenyésztőket a kiválasztott módszerek alkalmazásában. Megmutatjuk, hogyan lehet a tudományos eredményeket a valóságban is hasznosítani: hogyan lehet például fejleszteni a tej-, a széna- vagy a sertéshústermelésen, hogy pozitív hatást érjünk el. Azt kutatjuk, hogyan lehet javítani a tápanyagtartalmat és csökkenteni a folyamatoknak az éghajlatra gyakorolt hatását.
A harmadik terület, amire fókuszálunk, hogy az elkészült termék, hogyan jut el a tányérra. Ehhez végig kell mennünk az élelmiszerláncon a kis- és nagykereskedőkkel, a vendéglátóipari vállalatokkal és éttermekkel annak érdekében, hogy módosítsák a termékeiket, hogy és megértsék, milyen fogyasztói érdeklődésre számíthatnak, ha kiemelik őket.
A negyedik terület pedig a fogyasztók felvilágosítását érinti, hogy megismertessük velük, hogy miért érdemes ezeket a termékeket keresniük. Mindenki hozzá kell, hogy férjen a jó minőségű ételekhez bármilyen pénzügyi háttérrel rendelkezzen is. A jó minőség szorosan összefügg az állattenyésztési ágazat munkájával, ezért kiemelten figyelünk arra, hogy megértsék, milyen előnyökkel jár ez a számukra.
Hogyan válhat egy vállalat vagy egy magánszemély taggá?
Ez egy önkéntes folyamat. Ha valaki részt akar venni a mezőgazdaság fenntartható vonalra történő átállításában, nyitott a projektre, ezt jeleznie kell, és ekkor kapcsolatba lépünk vele, hogy segítsük őt a megfelelő módszereknek a saját gyakorlatába történő integrálásában. Tehát minden egy kapcsolatfelvétellel kezdődik: megállapítjuk, az aktuális tevékenység mennyire közelít az elvártakhoz, és segítünk ezeket beépíteni a saját üzleti modelljükbe.
Milyen feltételeknek kell megfelelni egy terméknek ahhoz, hogy viselhesse a BBC logót?
A Kék-Fehér-Szív termékeknek számos társadalmi elvárásnak kell megfelelniük. Egyrészt a szélesebb közönség számára is elérhetők, megfizethető árú termékek kell, hogy legyenek. Mérhetően és kommunikálhatóan is az emberek egészségét kell szolgálják. Harmadrészt pedig jobb ételminőséget, finomabb ízvilágot, kedvezőbb tápanyagsűrűséget kell biztosítaniuk.
Hány magyar terméken viseli jelenleg a BBC-logót?
Jelenleg körülbelül 20 referenciatermékünk van, főként a tejtermékek között, de van néhány pékáru is, a világon pedig több mint 2000 ilyen termék van, amelyek között elsődleges és feldolgozott termékek is találhatók, például, tejek, joghurtok, sajtok, tejből készült egyéb termékek, de vannak sertéshúsok, csemegekészítmények, halak, kenyéráruk is.
Olvastam valahol, hogy egy termék minősítésére az úgynevezett tápanyagsűrűségi indexet használják. Mit érdemes erről tudni?
A tápanyagsűrűséggel a termékek összetételét jellemezhetjük. A cél, hogy maximalizáljuk az élelmiszerekben rejlő lehetőségeket az előállítás során, amiben ez az index segít. Mondok egy példát: ha van két marhahússzeletünk, azok nem ugyanolyan típusú tápanyagokat tartalmaznak, mert különböző volt a termelésük módja, és így a hangsúly azon van, hogyan maximalizálhatjuk a hússzeletekben lévő tápanyagokat, és a húsok, hogyan lesznek egészségesebbek.
Mi a jövőképük a közeljövőre?
Komplex világban élünk. Meg kell értenünk, hogy az olyan közegészségügyi problémák, mint az elhízás vagy a cukorbetegség mind összefüggnek azzal, hogy mit eszünk. A problémák kezeléséhez jobb minőségű termékeket kell kínálnunk, ami a mezőgazdasági ágazat számára valódi kitörési lehetőséget jelent. Nem szerencsés, ha a gyógyszerekre támaszkodunk. Azt kell megértenünk, milyen összefüggés áll fenn a szántóföldi nyersanyagok, a haszonállatok étrendje és a fogyasztók tányérjára kerülő ételek között. Minden mindenhez kapcsolódik.
Ha sikerül összekötnünk a szereplőket, sikerül együtt dolgoznunk, diverzifikálni a termesztést vagy azt, amit a takarmányba teszünk, minőségibb lesz a tápanyagtartalom és javulni fog az emberek egészségügyi állapota. Ez nem fogja megoldani az összes egészségügyi problémát, de egy fontos részét képezi a megelőzésnek. Mindez a mezőgazdasági termelők számára valós üzleti lehetőséget jelent, amit támogatnunk kell, mert a fogyasztók is egyre jobban nyitni fognak ebbe az irányba. A fogyasztók keresik, mi az, ami hasznot hoz nekik vagy a családjuknak, és ezért hajlandóak többet fizetni.
(x)
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Védjük a gyökereket az Agrováció termékével
A gyökérzónába kijuttatott AMG Pro-tech a csapadék/talajnedvesség hatására szétáramlik a gyökérzónában és védelmet alakít ki a kelő mag számára.
AKG 2025: kiknek érdemes belevágni és hogyan segíthetnek a szakértők?
Az agráriumot izgalomban tartó kérdés most az új agrár-környezetgazdálkodási támogatás lehetősége. Minden termelőnek döntést kell hoznia lehetőségei és adottságai függvényében, hogy pályázik-e vagy sem. Ezt a kérdéskört jártuk körbe a Lajtamag Kft. termékfejlesztőjével, Somody Gergővel; Dr. Nagy Idával a Lajtamag Kft. szaktanácsadójával és Nagy Lászlóval, az Agro Profi Kft. vezető szaktanácsadójával.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatGraecus AF Oldalazó talajmaró
Több mint 1.100 hirdetés 106 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés