A jó mezőgazdasági gépszervizes tudja, hogy a gazdából él, ezért mindig ő van a sor elején – New Holland szerviztitkok Szerencsről
Magyar László még akkor kezdett el a New Holland mezőgazdasági gépek szervizelésével foglalkozni, amikor „a kék” számított az egyik ablaknak nyugatra az agráriumban. Az elmúlt években a New Holland traktorok, kombájnok sokat változtak – kiépült a precíziós gazdálkodás centiméteres pontosságát biztosító automatika és elektronika, de megmaradt a nyugati teljesítményre képes műszaki tartalom. A biztos üzemeltetéshez a szervizháttér alapelve szintén kitartott: egy rutinos gépszerelő tapasztalata többet ér magánál a javításnál, amit a szakember szerint mindig úgy kell elvégezni, hogy a sikerén áll vagy bukik a gépkereskedő cég jövője is.
Az AGROTEC Magyarország Kft. szerencsi Területi Műszaki Vezetőjét a hatékony mezőgazdasági gépkarbantartás és üzemeltetés fortélyairól kérdeztük.
Számtalan szín küzd a mezgazdasági géppiac dobogójáért, Te miért döntöttél úgy, hogy a New Holland márkakereskedői csapatával dolgozol a gazdákért?
Magyar László: Akkor kezdtem el a New Holland traktorokkal foglalkozni, amikor a márka az egyik első ablaknak számított a nyugati mezőgazdaságra. Mi találkoztunk elsőként az új fejlesztésekkel, technológiákkal, mi dolgoztunk az első új modellen, ami a környékre érkezett, ez rangot és felelősséget is jelentett. Mindig ezen a pályán tevékenykedtem, mezőgazdasági szakközépiskolát végeztem gépszerelő szakon, a Szerencsi Állami Gazdaságban dolgoztam, majd jött az akkori IKR a Rábákkal, Fiatokkal, és Claas gépekkel, végül a New Holland. A technológiai fejlődés szinte rohant az elmúlt években. A New Holland mezőgazdasági gépek azonban továbbra is kiválóak, megbízhatóak, kombájnjaik olyan fejlesztéseken estek át, hogy részrehajlás nélkül mondom: szerintem a legjobbak a piacon. Ezért tettem le én is a voksom a márka mellett.
A mai gazdasági környezetben különösen nagy tétje van, hogy a mezőgazdasági gép jövedelmező befektetéssé váljon a gazdának. Milyen alapelvek mentén dolgoztok az AGROTEC Magyarország Kft. szervizcsapatával, hogy a megtérüléshez minimalizáljátok a leállásokat?
M.L.: Minden nap elmondom a szervizeseinknek és a gépek üzemeltetésében érintett minden kollégáknak, hogy a legfontosabb a gazda sikere, mert mi belőlük élünk. Felénk nagyon sok az állattartással foglalkozó gazdaság, így az állatok igényeit is mindig felemlegetem. Egy állattartó telepen ugyanis sosem eshet ki gép, hiszen a juhoknak, szarvasmarháknak hétvégén és ünnepnapon is enniük kell. A mi felelősségünk, hogy mindez rendben legyen. Össze van kötve a sorsunk a termelőkkel, amikor nekik nehezebb, nekünk is az, közös ügyként fogom fel a gépek karbantartását. Minden reggel van egy megbeszélés a csapattal, vévigvesszük az elvégzett munkákat, átnézzük milyen feladatok állnak előttünk az adott napon. Próbáljuk optimalizálni a munkát, a garanciális feladatok elsőbbséget élveznek, majd következnek a szerződött partnerek, a sort a további teendők zárják. A kiszállásoknál mindig figyelembe vesszük a felmerült feladatok földrajzi eloszlását is, ha egy elvégzett munka után a környékben még belefér egy kisebb munka egy kollégának, akkor betervezzük a napjába a hatékonyság jegyében. Igyekszem megoldani az esetleges csapaton belüli feszültségeket is, odafigyelek arra, hogyan érzik magukat a kollégák, mert értékes gépek fordulnak meg a kezeink között, a pontos munkához pedig ott kell lenni fejben. Ehhez kulcskérdés, hogy jó hangulatban dolgozzanak a munkatársak.
Mi fontosabb a mezőgazdasági gépek hatékony szervizeléséhez: az egyes szervizesek tapasztalata vagy a jó csapatmunka?
M.L.: Valójában együtt fontos a kettő, ebben a sorrendben. A fiatalabb kollégáinknak mindig elmondom, hogy tanuljanak az idősebb szervizesektől, mert a tapasztalat többet ér, mint maga a javítás. A rutinosabb szerelőt elég felhívni a "tünetekkel", és pontosan meg tudja mondani, hogy hova kell nézzünk a probléma beazonosításához. Ilyenkor mindig megkérdezik: "ezt honnét tudtad?", a válaszom, hogy nem először látom már ezt a hibát - ez az a tapasztalat az AGROTEC Magyarország Kft. szervizhátterében, ami rengeteget ér üzemórában és forintban is a gazdáknak. Jelenleg hat szervizszerelőnk van, hat autóval, illetve egy fiatal szerelő kollégát mentorálva a következő generáció kitanításában is feladatot vállaltunk. Próbáljuk átadni a tudást és a szemléletet, hiszen ezt a rutint nem lehet megszerezni az iskolapadban. Jelenleg az látszik, hogy jó úton járunk, a műhelyben már az iránymutatásunkkal kisebb segítség mellett ragyogóan ellátja a rábízott feladatokat, idővel majd ő is kap egy autót és kijárhat a partnerekhez.
Milyen felszereltséggel várja jelenleg az AGROTEC Magyarország Kft. Szerencsi Területi Központja a New Holland mezőgazdasági gépekkel dolgozó partnereket?
M.L.: A Területi Központunk két éve esett át egy felújításon, az IKR-es idők régi négybeállásos műhelyét igazítottuk a kor elvárásaihoz. Hozzácsatoltuk a korábbi növényvédőszer-raktárat a műhelytérhez, az épület megemelésével kialakítottunk egy 8 beállós szervizt, ahol az elektromos rendszer, kiszolgáló gépek, szerszámkészlet mind alkalmas a modern mezőgazdasági gépek üzemben tartásához. A hét szervizesünk mellett van még két mobilalkatrészes kollégánk, két raktárosunk, dolgozik velünk egy asszisztens és egy üzletkötő is, így a csapatunk jelenleg 14 fős akiknek a munkája nélkülözhetetlen. A gépeladások jól alakultak az elmúlt években, 60-70 darab New Holland traktorral és 18 New Holland kombájnnal bővült a térség gépállománya, ezt szervezett munkával gond nélkül ki tudja szolgálni a csapatunk.
Örültem, hogy elfogadtak a kollégák, amikor felkértek Területi Műszaki Vezetőnek. A partnerek általában ragaszkodnak a jól bevált szervizesekhez, de a gazdák akikkel dolgoztam elfogadták a két fiatal kollégát is, akik átvették a feladataimat a terepen.
A precíziós gazdálkodási megoldások, távsegítségnyújtási rendszerek elérhetőek minden új New Holland traktorban, New Holland kombájnban. Milyenek velük a gyakorlati tapasztalatok?
M.L.: A technikával együtt fejlődnek a mezőgazdasági gépek, így gazdának és szerelőknek nincs más választása, mint felnőni a feladathoz. A tapasztalatunk az, hogy a MyPLM precíziós gazdálkodási rendszer vagy az olyan új távsegítségnyújtási háttér, mint az IntelliCentre leegyszerűsíti a gépek üzemeltetését. A rendszerben regisztrált gépeknél a gazda hozzáférést biztosíthat a gépadatokhoz, amit Komáromban egy rendkívül tapasztalt kolléga figyel és elemez minden nap. A rendszer segítségével az irodából leellenőrizhetjük, miért írt ki egy hibakódot egy mezőgép, majd az első kiszálláshoz már felkészülten, a szükséges alkatrészekkel érkezhet a kollégánk. A távfelügyeleti megoldások rendkívül finomak. Volt például olyan gazdaság, ahol biztos, ami biztos, rákérdeztünk nincs-e probléma egy géppel, mert azt láttuk, rendre megáll, anélkül, hogy parkfékbe tennék. Kiderült, hogy semmi gond, csak munka közben rendszeresen kiszáll dohányozni a kezelő. Rálátunk a motorolaj-, hűtőfolyadék-, hidraulikaolaj-szintekre és hőfokokra, látjuk a fogyasztást, így még azelőtt szólhatunk egy gép szokatlan működéséről a gazdának, hogy nagy baj történne. Ez hatalmas előny, amit érdemes mindenkinek kihasználnia.
Ismerje meg a New Holland precíziós gazdálkodási szoftvercsomagjának, a MyPLM-nek, illetve az új távsegítségnyújtási rendszer, az IntelliCentre képességeit a hivatalos márkakereskedő AGROTEC Magyarország Kft. honlapján: www.agrotec.hu
(x)
Témák a cikkben
Kapcsolódó cikkek
Hirdetés
További híreink
Legújabb hirdetések
Hirdetés
Hirdetés
Az Agromag kukoricahibridjei légköri aszály esetén is megoldást nyújtanak
A Zombor (FAO 290-310) egy korai érésű szemeskukorica, amely kiváló alkalmazkodó képességgel rendelkező háromvonalas hibrid. Stabil terméshozamát még száraz évjáratokban is képes biztosítani, ami az erős genetikai alapjának köszönhető.
Készüljön fel a 2025-26-os év kihívásaira a HATÉKONYSÁG 2025 Konferencia és Kiállításon
2025. február 13-án, a Debreceni Egyetemen kerül megrendezésre az agrárszektor idei egyik legfontosabb szakmai eseménye, a HATÉKONYSÁG 2025 Konferencia és Kiállítás. A rendezvényt a Magro.hu piactér és hírportál szervezi, helyszínadó partnerével, a Debreceni Egyetemmel közösen. 4 szekcióban, több mint 30 előadáson, 5 ágazati kerekasztal-beszélgetésen nemcsak a legújabb trendeket, technológiákat és lehetőségeket ismerhetik meg a résztvevők, hanem kézzel fogható támpontokat is kapnak ahhoz, hogy 2025 és 2026 kevésbé küzdelmes legyen.
Hirdetés
Válasszon prémium megjelenési megoldásaink közül!
MédiaajánlatTöbb mint 3.300 hirdetés 160 kategóriában!
Megnézem a hirdetéseketHirdetés
Hirdetés
Hirdetés