Május 28-án megjelent a „Külterületi helyi közutak fejlesztése” című felhívás, amelyben vidéki térségekben működő települési önkormányzatok és önkormányzati társulások nyújthatnak be támogatási kérelmet. A felhívás keretösszege 50 milliárd forint. Az érintettek 95 százalékos támogatási intenzitás mellett, legfeljebb 300 millió forintra pályázhatnak. Támogathatók a közlekedésbiztonságot szolgáló fejlesztések, így forgalomtechnikai eszközök beszerzése és kerékpáros, illetve gyalogátkelőhelyek kialakítása is.
A pályázattal kapcsolatban Nagy István agrárminiszter arra hívta fel a figyelmet, hogy a konstrukció lehetőséget biztosít önkormányzati tulajdonú vagy önkormányzati vagyonkezelésben lévő külterületi, helyrajzi számmal ellátott, már meglévő földutak stabilizálására, szilárd burkolatának kialakítására, valamint a szilárd burkolattal rendelkező helyi közutak felújítására és korszerűsítésére is. Támogathatók továbbá a közlekedésbiztonságot szolgáló fejlesztések, így forgalomtechnikai eszközök beszerzése és kerékpáros, illetve gyalogátkelőhelyek kialakítása is – tette hozzá a politikus.
A támogatási kérelmek benyújtására az elektronikus kérelembenyújtási felületen lesz lehetőség. A jelenlegi tervek szerint az első benyújtási szakasz 2021. június 30-tól 2021. július 13-ig tart. A felhívás részletei a https://www.palyazat.gov.hu weboldalon ismerhetőek meg – írta az Agrárminisztérium.
A Külterületi helyi közutak fejlesztése felhívás
A VP6-7.2.1.1-21 számú felhívás célja önkormányzati tulajdonú, vagy önkormányzati vagyonkezelésben lévő külterületi helyi közutak fejlesztése. A fejlesztés közvetlenül járul hozzá a vidéki térségekben élők életminőségének javításához, az alapvető szolgáltatások elérhetőbbé tételéhez, illetve megteremtéséhez, a földrajzi mobilitáshoz, mindezen keresztül pedig a térség gazdaságának fellendítéséhez.
A vidékfejlesztés lényege
A vidéki térségekben az alapvető szolgáltatásokhoz, a közösségi élet feltételeihez való hozzáférés lényegesen elmarad a városias térségekétől. Az itt elhelyezkedő önkormányzatokról (zömében kistelepülések) elmondható, hogy az utóbbi évtizedekben forrás hiányában a külterületi úthálózatok fejlesztését elhalasztották, elsősorban csak kisebb állapot javításokat eszközöltek. Ezért jelentős problémává nőtte ki magát az egyes külterületi közutak jelenlegi állapota, azoknak rossz minősége, esetleges hiánya.