Új magyar hulladékgyűjtő hajó tisztítja a szennyezett hazai folyókat

Automata takarító hajó és a hulladék begyűjtését segítő kamerarendszer támogatja a hazai folyók megtisztítását. A Robo-Collect névre keresztelt vízi jármű és a hozzá kapcsolódó műszaki infrastruktúra magyar ökoinnováció keretében valósult meg. A fejlesztés a szemléletében és a működésében is újszerű. A szakemberek kiemelten kezelik a hulladék megfigyelését és újrahasznosítását, a folyamatokat innovatív eszközök támogatják, a hulladékgyűjtő rendszer újításai pedig fokozzák a gyűjtés hatékonyságát.

Világviszonylatban és alvízi országként Magyarországon is egyre komolyabb problémát jelent a környezetbe és folyóvizeinkbe kerülő hulladék. Évente világszerte nagyjából 400 millió tonna műanyagot állítunk elő, amiből nem kevesebb mint 10 millió tonna a tengerekben, óceánokban végzi – írta a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége.

Új magyar hulladékgyűjtő hajó tisztítja a szennyezett hazai folyókat, a fejlesztés a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával a 2018-1.1.2 – KFI–2018-00034 sz. projekt keretein belül valósult meg - Fotó: Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége
Új magyar hulladékgyűjtő hajó tisztítja a szennyezett hazai folyókat, a fejlesztés a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával a 2018-1.1.2 – KFI–2018-00034 sz. projekt keretein belül valósult meg – Fotó: Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége

Ezért jelentős a folyók tisztítása

Kutatások igazolják, hogy az óceáni műanyag mintegy 80 százaléka a folyókon keresztül éri el az óceánokat. Sőt, egy több mint ezer folyóra kiterjedő kutatás szerint a szárazföldek belsejéből nem a legnagyobb folyamok, hanem nagyvárosokat átszelő folyók szállítják az óceánokba a legtöbb műanyagot – írták. Ezért is van kiemelkedő jelentősége azoknak a lokális innovációknak, amelyek helyben segítenek a szennyezés automatizált mérséklésén, bevonva ebbe hulladékgyűjtő hajókat.

Ez a Robo-Collect: a magyar ökoinnováció tisztítja a hazai folyókat - Fotó: Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége
Ez a Robo-Collect: a magyar ökoinnováció tisztítja a hazai folyókat – Fotó: Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége

A szennyezés jelentős, sok fejlesztés segítene a folyókon

A Tisza Európa egyik legszennyezettebb folyója, ami vízügyi adatok szerint nagy áradások idején több mint 500 palackot hoz percenként Ukrajnából és Romániából. Ez éves szinten 10-20 ezer tonna hulladékot jelent, aminek megállítására, és kitermelésére már több innováció született. Ezeket a tapasztalatokat is figyelembe véve fejlesztette ki a Future Plastik Kft. a szakmai partnereivel együttműködve azt az integrált rendszert, amely képes a folyón úszó hulladék észlelésére, begyűjtésére és osztályozására. A fejlesztés marketingjében és kommunikációjában a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ) támogatja a céget.

A Robo-Collect hulladékgyűjtő hajón egy kamerarendszer, egy kiemelő szállítószalag és hulladékosztályozó rendszer segíti a gyűjtést. A Tiszai PET Kupa, hazánk legeredményesebb folyami hulladékgyűjtő mozgalma ihlette meg a berendezés alkotóit. A Robo-Collect vízi berendezés 100 százalékban magyar innovációban valósult meg.

Az első hulladékgyűjtő hajók a kétezres években épültek a világban, azóta a nagyobb hulladékgyűjtő szervezetek és mozgalmak folyamatosan fejlesztik saját modelljeiket. A Tiszai PET Kupa részleteit itt lehet elolvasni.

Így valósult meg az új magyar hulladékgyűjtő hajó

„A magyar innováció újszerűsége több olyan tényező fejlesztésében rejlik, amelyet a hulladék megfigyelésébe, összegyűjtésébe, elszállításába, valamint az újrahasznosítás folyamatába építettünk be. A különböző fejlesztési eredményeknek szakszerű összekapcsolásával pedig megsokszorozódnak az új hulladékgyűjtő hajóban rejlő lehetőségek” – mondta az ökoinnovációról Hankó Gergely, a projektben partnerként közreműködő KSZGYSZ ügyvezetője.

A hulladékgyűjtő hajó működési gyakorlata

A hulladék észlelésében, vagyis a hulladékáradat mozgásának előrejelzésében hidrológiai modell segíti a szakembereket, hogy megtalálják azt a helyet, ahol a legjobban eltávolítható a szennyezés.

„A fejlesztés során sokat foglalkoztunk azzal, hogy miként lehet a folyót és a hulladékot a lehető legjobban megfigyelni. Végül egy öntanuló kamerarendszert fejlesztettünk ki, amellyel akár a hajóról, akár a partról megfigyelve látható mi jön a folyón, így időben be lehet avatkozni és a hulladékáradat továbbjutását, aprózódását megakadályozni” – mondta el az egyik mérföldkőnek számító fejlesztésről Gyalai-Korpos Miklós a Future Plastik Kft. innovációért felelős projektvezetője.

A térfigyelő kamerarendszer képeit feldolgozó, újonnan fejlesztett algoritmus lehetővé teszi nagy területek pásztázását és a hulladék felismerését. Ez a számítógépes rendszer a gépi és emberi megfigyelés lehetőségeit egyaránt kombinálja az adatgyűjtésben, az úgynevezett „újratanító komponenssel” többszöri oda-vissza folyamat pontosítja a megfigyelést. Csak ezután küld értesítést a rendszer a hulladék elhelyezkedéséről.

Napelem, áramlás, buborékfal

A hajó eszközrendszerének meghajtása autonóm napelemes energiarendszerrel történik. A szemétáradat érkezésekor, a hajó ennek útjába állva, áramlással szemben lehorgonyozva működik és emeli ki a szennyeződést. Működés közben a megtisztítandó, befogott vízfelület egy úgynevezett buborékfal segítségével növelhető meg. Ehhez víz alá helyezett, a hajóról benyúló, perforált csápokba fújnak levegőt és így a létrejött buborékfal a kiszedő gereb (fogas futószalag) irányába tereli a hulladékot – közölték.

A gereb által kiemelt hulladék válogatásra, majd bigbag zsákokba kerül, amelyek egy másik, kisebb vízi eszközzel kerülnek el a hajóról. A fejlesztés részeként megépített szeparátornak köszönhetően a hulladék szelektálása akár automatizáltan is működhet.

A fejlesztők reményei szerint a hajó hamarosan munkába áll a hazai folyókon, elsősorban a Bodrogon és a Tiszán, segítve az ottani védekezést. Mivel prototípusról van szó, így az áradások és szemétözön alkalmával az éles tesztek bizonyítják majd a hajó használhatóságát és a további fejlesztési lehetőségeket – írták.

A fejlesztés a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal támogatásával a 2018-1.1.2 – KFI–2018-00034 sz. projekt keretein belül valósult meg.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Konferencia a Virágzó Vidékért "Virágzó Vidékünk Európa Nap - Hogyan tovább agrár-környezetgazdálkodás?"címmel konferenciát szervez a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat 2014. május 22-én...
Hivatalos: a marhahústermelés nem fenntartható Amerikai kutatók kimondták: a húsmarha előállítása sokszorosan meghaladja más állati termékek előállításának költségeit – olvasható az origo.hu-n. Az ...
Alternatív tüzelőanyag: a brikett Bár még tavaszt idéző időjárás uralkodik hazánkban, lassan közeledik a tél és vele együtt a fűtési szezon. Sokak számára természetes, hogy gázzal fűte...
Nyílt napok a bioszén és bio-hulladékok újrahaszno... Ingyenesen látogatható Agrár Szakmai Nyílt Napokra invitálja az érdeklődőket a Terra Humana Kft! A rendezvényen részt vevők a környezetkímélő tápanyag...
Asszonyélet: száműzné az EU a vékony műanyagzacskó... Elfogadta az Európai Parlament (EP) azokat a szabályokat, amelyek szerte az unióban jelentősen visszaszorítanák a környezetszennyező, 50 mikronnál vék...
Tyúkok áraszthatják el Érdet! Forradalmasítják a hulladékgazdálkodást Érden. A biológiailag lebomló hulladékok csökkentése érdekében elindul a “Tyúkokkal a környezetvédelemért” eln...