Egy osztrák cég a terepjárók világát forradalmasíthatja a korábban csak traktoroknál és munkagépeknél használt dupla bolygóműves váltóval. Azt is elmagyarázzák, miért lehet ez hasznos egy terepjáróban.
A terepjáróknál leggyakrabban a hagyományos, bolygóműves automatikus váltóval váltják ki a kézi kapcsolású váltót. Igazából ez nem ideális megoldás az igazi terepjárásnál, mert minimális motorfékhatást enged. A fokozatmentes CVT váltó és a dupla kuplungos egységek nem képesek tartósan elviselni az igénybevételt. Az osztrák VDS Getriebe szerint a terepjárók piacán is elterjedhet a bolygóműves fokozatmentes váltó, mivel ideális megoldást jelent minden körülmény között.
A lejtőn a motor teljes fékhatását lehet hasznosítani, akár megállásig tud lassulni az üzemi fék használata nélkül az autó! A motor és a kerekek állandó kapcsolata révén az emelkedőn indulás is könnyen megy alacsony motorfordulatnál is. Némileg kompenzálja a szerkezet magas tömegét, hogy nincs szükség terepfokozatra. A prototípus-váltó három kapcsolóval vezérelhető: előre illetve hátramenet választható, ezen kívül 100%-osan összezárt tengelyt lehet kapcsolni.
A prototípus-váltót egy Land Rover Defenderbe építve tesztelik, de lényegében bármilyen hosszmotoros beépítésnél lehet használni. A prototípust 150-170 LE/500 Nm bemenő teljesítményre és 3600/perc üzemi fordulatra méretezték. Az alapvető eltérés a traktorokban és speciális munkagépekben alkalmazott kivitelekhez képest a kisebb fizikai méret, és az, hogy ebből a váltóból kezdettől fogva kínálnak majd olyat, amelynek a házába egy 54 LE csúcsteljesítményű villanymotort is építenek. Ez egyszerűen megvalósítható hibrid hajtást tesz lehetővé a gyártóknak. Még nem tudni, mikor kerülhet sorozatgyártásba a VDS dupla bolygóműves váltója. Az ár is annak függvénye, mekkora darabszámban tudják majd készíteni az egységet.
Forrás: autó-motor