A tél végével egyre aktuálisabbá válik a téma, hogy mit kezdenék azzal a helyzettel, ha tavaszi fagy tenné tönkre az ültetvényemen a termést. Ha megtörtént a baj, két lehetőség van. Bejelenti a kárt a falugazdásznak, aki elindítja a kárenyhítési rendszerben a kártalanítási folyamatot. Ha biztosítással is rendelkezik, akkor bejelenti a kárt a biztosítónak és elindul a kárrendezési folyamat. De nézzük meg, hogy mi a különbség a kettő között és hol vannak átfedések a rendszerben.
Ha az első pillérből megszerezhető kárenyhítési hozzájárulást igényli, akkor annak feltétele a növény 30%-os üzemi szintű hozamkiesése, de az elmúlt 5 év referenciahozama a számítási alap. Ha ez a hozamátlag alacsony, például csak a fele a potenciálisan megtermő hozamnak, például azért, mert több évben is kárt szenvedett az ültetvény, akkor ez a 30%-os termés kiesési kritérium egy normál hozammal feladott biztosításhoz képest olyan, mintha 65%-os hozamkiesés lenne a kárenyhítés feltétele. Tehát körülbelül itt van az a kármérték, melyen belül a kárenyhítési rendszer még nem fizet semmit, bár a biztosítás nyomán kifizetett kártérítés is csupán kitermelte a biztosítás díját.
Persze ne feledjük el, hogy ebben a biztosításban már benne van egy jégverés térítés is, ugyanis ritkán adnak a biztosítók tavaszi fagy fedezetet jégbiztosítás nélkül. A jégkárok pedig lényegesen jobban térülnek a biztosítói rendszerben, mint a kárenyhítés első pillérében.
Ez utóbbi megállapításokat könnyen ellenőrizheti az Agrisk Kárszimulátorával, ehhez csak egy 2 perces kalkulációt kell végeznie a honlapon.
A konklúzió végül is az, hogy minél fagyveszélyesebb az Ön ültetvénye, annál nehezebben tud megfelelni a kárenyhítés támasztotta feltételeknek és ezzel párhuzamosan annál nagyobb létjogosultsága van a fagybiztosításnak. Azonban, ha arra számítunk, hogy egyre sűrűbben fordulnak elő egyre nagyobb mértékű károk, amit az egyre szélsőségesebb időjárás erősen alátámaszt, akkor bátran kijelenthetjük, hogy az öngondoskodás jelenti a kifizetődő hozzáállást hosszútávon.
Az Agrisk szakértő csapata megválaszolja a felmerülő kérdéseket, csak hívja ügyfélszolgálatukat!
Szerző: Surmann Árpád, agrárbiztosítási szakértő, Agrisk.hu
(x)