Tabukat döntött és mára átalakította az agrárbiztosítás kötésének megszokott folyamatát az Agrisk

Úttörő szolgáltatásuk miatt az induláskor nagy ellenállásba ütközött az Agrisk, de kitartó és szisztematikus munkával mára sikerült elfogadtatniuk magukat az agrárbiztosítási piacon. 5. születésnapjuk apropóján az indulás óta eltelt időszakról Surmann Árpád ügyvezetővel a Magrohu munkatársa beszélgetett.

Milyen háttérrel és tervekkel indították el az Agrisket 5 évvel ezelőtt és mik voltak a cég fejlődésének főbb mérföldkövei?

50 éves agrárbiztosítási múlttal rendelkező cég vagyunk, édesapám azóta foglalkozik mezőgazdasági biztosításokkal, benne kárrendezéssel és biztosításkötéssel. Én magam 2011 óta tevékenykedek ezen a területen. Az Agrisk megalapításakor az volt a kiinduló tervem, hogy a biztosításokra jellemző, papíralapú folyamatokat valamiképpen digitalizáljuk, mert tarthatatlannak véltem az akkor fennálló állapotot, hogy kizárólagosan papírokból dolgozunk, és adatokat másolunk az egyik helyről a másikra. IT-szempontból nagyon fejletlen volt általában az agrárbiztosítás területe akkor, de még a biztosítási szakmán belül is annak számított, a visszamaradott technológiájának köszönhetően, de rohamosan fejlődik.

 

Surmann Árpád, agrár- és növénybiztosítási szakértő, az Agrisk.hu vezetője

Surmann Árpád az Agrisk.hu tulajdonosa és cégvezetője, agrár- és növénybiztosítási szakértő

2000-ben Keszthelyen a Pannon Agrártudományi Egyetemen végzett agrármérnökként. Utána 2011-ig termékértékesítéssel foglalkozott. Ezt követően fogott bele az agrárbiztosításba. Egy szolgáltatás értékesítését sokkal izgalmasabbnak tartja, ami ráadásul nagyrészt automatizálható. Ebben tartja erősnek magukat.

2015-ben jött ki az Agrisk portál 1.0 verziója, ami – a mostanihoz képest – egy nagyon kezdetleges változat volt és nem teljesen tükrözte a kezdeti elképzeléseimet. A cél az volt, hogy minél gyorsabban piacra tudjunk lépni. Hamar kiderült, hogy többre van szükség. Profi módon biztosítási konstrukciókat összehasonlítani csak a 2016-ban megjelenő 2.0 verzió tudott, ami részben hozta a tervszámokat és az eredményeket is, de hátradőlni koránt sem lehetett.

Azóta az ügyfélkör évről-évre dinamikusan bővül, ráadásul nagyon jó ügyfélmegtartási aránnyal dolgozunk, annak ellenére, hogy online működünk. Ezt talán köszönhető az egyediségünknek és a személyességre való törekvésünknek is. Ez az online mezőgazdasági biztosítási rendszer egyedülálló Magyarországon, de megkockáztatom, hogy nem csak itthon, hanem a környező országokban is. Minden évben tovább fejlesztjük és új, hasznos funkciókkal egészítjük ki.

Mi az, ami meglepte a szolgáltatás piaci reakcióival kapcsolatban a kezdetkor?

Az úttörő próbálkozások – mint a miénk – nem tudnak más példákra vagy mások tapasztalataira támaszkodni. A kezdeti időszak történéseinek konklúziója az volt, hogy a mezőgazdasági biztosításkötés folyamata nem terelhető teljes egészében az online felületre, sokkal intenzívebb kapcsolattartásra van szükség, mint gondoltuk. A szoftver abban segít minket, hogy könnyebben tudjunk biztosítástechnikai folyamatokat kezelni. Másrészt viszont arra is törekednünk kell, hogy a személyesség megmaradjon. Egy olyan hibridrendszert kellett kialakítanunk, ami minden gazdának segítséget jelent. Információkat szolgáltat a konstrukciókról, és ha megkapta a megfelelő tájékoztatást, akkor a legegyszerűbb módon meg is tudja kötni a biztosítást. Mindez folyamatos finomhangolást igényel.

Kihívásokat jelent továbbá a piaci környezet, mert a biztosítók elvárásaikkal jelentősen alakítják az általunk nyújtott szolgáltatást. A kezdeti időkben, amikor kijöttünk ezzel az új, ismeretlen dologgal, rögtön ellenállásba ütköztünk. A biztosítóknak előítéleteik voltak velünk szemben, nem olyan volt a fogadtatás, mint vártuk, amihez alkalmazkodnunk kellett és kell a mai napig. Nagyon nehéz a jelenlegi, 4 biztosítós rendszerben mindenkinek megfelelni.

Pár millió forintos biztosítás megkötésével, több száz millió forintot kaphatunk kár esetén
Pár millió forintos biztosítás megkötésével, több száz millió forintot kaphatunk kár esetén (Fotó: Pixabay)

Kérem, mutassa be az Agrisk használatát lépésről lépésre!

A mi alapelképzelésünk az volt, hogy néhány adat megadása után valamilyen eredményt, kimutatást fel tudjuk mutatni a gazdának. Ami nem azt jelenti, hogy ezzel már meg lehet kötni egy szerződést, de arra elegendő, hogy már döntést tudjon hozni. Tetszik-e neki a mezőgazdasági biztosítás vagy az adott növénynek az adott kockázatra megkötött biztosítása vagy távol áll az elképzelésétől. És aztán ezt finomhangoljuk tanácsadással. Ez történhet telefonon, emailen vagy akár személyesen is. Tehát egy hibrid megközelítéssel dolgozunk az online és az offline között. Minden gazda más ponton lép be a rendszerbe. A mi feladatunk az, hogy lehetővé tegyük, hogy minél több ponton lehessen oda belépni. Ha valaki csak egy telefonos segítséget szeretne kérni, akkor úgy, ha kalkulációt szeretne végezni, akkor úgy is. A lényeg, hogy minél jobban meg kell könnyíteni a dolgát és az összes igényét ki kell tudni elégíteni. Időben is folyamatosan rendelkezésre állunk. Nem zárjuk be az ajtót este 7 órakor a szezonban, hanem megkötjük a biztosítást, amikor szükséges.

Hogyan változott a növénybiztosítási piac az elmúlt öt évben?

A biztosítási piac nagysága 2012 óta folyamatosan nő. Akkor lépett életbe az új kárenyhítési rendszer az országban, ahol az egyes pillér a kárenyhítési-, a kettes pedig a piaci alapú biztosítások rendszere. A kettőt sokszor egy egységként kezeljük, így komplex módon tudunk az igényekhez igazodni.

Mivel 2012 óta díjtámogatást lehet kapni ezekre a biztosításokra, ez motivált olyan termelőket, hogy bekapcsolódjanak ebbe a rendszerbe, akik korábban egyáltalán nem gondolkoztak kockázatot enyhitő megoldásokon.”

Illetve úgy gondolom, hogy évről-évre megmutatja magát a klímaváltozás hatása, így kellő lendületet ad azoknak, akik szembesülnek egy-egy szélsőséges időjárási eseménnyel.

Hogyan változott a díjtámogatás?

Jelenleg ötmilliárd forint áll rendelkezésre ezeknek a biztosításoknak a támogatására. Ez a korábbi években kevesebb volt. Jellemzően a magyarországi mezőgazdasági területeknek a 40-45%-a biztosított, így igen nagy méreteket ölt a biztosítatlanság. Elképzelhető, hogy a jelenleg kimaradók 20%-a sosem fog biztosítást kötni, de a maradékot igen is meg lehet célozni és pont ezekkel az eszközökkel, mint amiket mi csinálunk. Az a célunk, hogy ezt a réteget minél hatékonyabban el tudjuk érni, és rávegyük őket arra, hogy tegyenek valamit a kockázatok enyhítéséért.

Az Agrisk Kárszemle azért jött létre, hogy a téríthető kár a lehető legnagyobb legyen
Az Agrisk Kárszemle azért jött létre, hogy a téríthető kár a lehető legnagyobb legyen

Milyen érveket sorakoztatna fel a növénybiztosítás megkötése mellett?

Megtapasztalhatjuk, hogy a magyar időjárás évről évre egyre szélsőségesebb arcát mutatja. Olyan káresemények következnek be egy éven belül, amelyek korábban nem voltak ilyen mértékben jellemzőek. Aki felelősen gazdálkodik, az nem teheti meg, hogy ne gondolkodjon kockázatenyhítési és -kezelési eszközökben. Ez nem feltétlenül a kárenyhítési rendszer, tehát nem érdemes az első pillérnek a kárenyhítési hozzájárulására utazni, hanem egyszerűen optimális verziót kell felállítani ezen a téren. Ha valaki szeret nyugodtan aludni, és nem azon gondolkodni, hogy meg tudja-e venni a vetőmagot vagy a műtrágyát a következő évben, azoknak is javasolt a biztosítás. Korábban volt egy olyan vélemény a gazdák között, hogy a biztosító úgysem fizet, ám ez nem igaz. Maximum a tájékozatlanság okozhatja ezt a hozzáállást. Pont ezért hoztunk létre olyan eszközöket a portálon, ami megmutatja, hogy káresemény esetén, mire számíthatunk a biztosító részéről.

Tudna-e példát mondani arra, amikor a biztosítás hiánya gondokat okozott?

Volt egy közel ezer hektáros szántóval rendelkező üzem, ahol nem gondolkodtak biztosításban korábban és majdnem tönkrementek. Több száz milliós kiesésük keletkezett egy évben a jégkár miatt. Csődközeli állapotba kerültek, mert nem hittek abban, hogy pár millió forintos biztosítás megkötésével, több száz millió forintot kapnak kár esetén.

De számtalan ilyen eset van. Amikor egy mezőgazdasági üzem 50 millió forint kártérítést kap és a biztosítás díja 10 millió forint volt, akkor ezzel az 50 millió forinttal hozzávetőlegesen öt évre előre megfinanszírozta a biztosítási díjat. És honnan tudhatjuk, hogy 5 éven belül nem lesz több káresemény.

Még a milliárdos árbevételű cégeket is érzékenyen érinti – egy káresemény miatt bekövetkező – 50 millió forintos árbevételkiesés. A felelős vezetőknek el kell számolniuk a tulajdonosok, tagok, részvényesek irányába és nehezen tudják megmagyarázni, hogy miért nem gondoskodtak a gazdálkodás kockázatának csökkentésről. Nyilván vannak kis káresemények is, ahol csak kis összeget fizet a biztosító. Az is biztos, hogy a biztosítások, értsd a kifizetett biztosítási díjak csak egy része „térül meg”, de nem is szerencsés ennek fényében értékelni egy biztosítást. Meg kell érteni, hogy egy biztosítás megléte mellett is a legjobb verzió az, amikor nem történik káresemény. Amikor kis kár esetén csak az önrészek érvényesülnek és a kármegosztás úgy alakul a gazda és a biztosító között, hogy a gazda viseli a kár legnagyobb részét, akkor azt nem csalódásként, inkább a konstrukció működéseként kell felfogni. Erről viszont a kötés előtt korrekt tájékoztatást kell adni a termelőnek.

Összegzésként foglaljuk össze, hogy milyen szolgáltatásokat nyújt az Agrisk a biztosítási folyamatokban!

Az online felületünkön összehasonlíthatók a biztosítási díjak és a szolgáltatási szintek. Ráadásul a múlt év óta képviseljük is a gazdákat, amikor kárt szenvednek. Kimegyünk hozzájuk és egy független kárszakértő megállapítja a kár nagyságát, de együtt dolgozva a biztosító szakemberével. Így nem „csúszhat félre” egy kárrendezés. Segítséget és támaszt nyújt a gazdának olyan helyzetekben, amikor esetleg kiszolgáltatottnak érezné magát. Ezt az egyedülálló szolgáltatásunkat kárszemlének hívják. Unikális, hogy egy ilyen szolgáltatást biztosítunk egy online szolgáltatás mellé. Úgy akarunk működni, ahogy a való életben is egy professzionális agrárbiztosítási szakember.

(x)

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Évről-évre több agrárbiztosítási keretre van szüks... A mezőgazdasági biztosításokat támogató alap kerete az idén a megemelt összeg ellenére is kimerült, pedig a korábbi években mindig maradt benne pénz. ...
Surmann Árpád Surmann Árpád Okleveles agrármérnök, agrárbiztosítási szakértő, az Első Agrárbiztosítási Portál Kft. alapítója, az első online agrárbiztosí...
Többet veszíthet, mint amennyit spórol egy növényb... Még a jól tájékozott gazdáknak is bonyolult lehet az agrár biztosítások piaca. Hogy érdemes gondolkodni, ha be akarjuk biztosítani a terményünket? A M...
Növénybiztosítás? Online? Igen! Alighanem sokan felteszik ezt a kérdést magukban. Pedig nem ördögtől való, hogy ha egy tevékenység jól leírható számokkal, akkor azt előbb vagy utóbb ...
Ugyanaz a díjtámogatás, csak mégis más? Mindenki izgatottan várja, hogy mikor ölt végre végleges formát idén az a struktúra, ami a növénybiztosítások díjtámogatását hivatott szolgálni. Az ut...
Indul a jégszezon! Bár még nem vagyunk túl a tavaszi fagyveszélyen, máris halhattunk kósza híreket arról, hogy megjelentek az első jégfelhők. Nagy kárt ugyan még nem oko...