A szőlő-bor ágazat 47 milliárdos kibocsátásért felel

A magyar szőlő-bor ágazat a teljes mezőgazdaság kibocsátásából 2-3%-ban részesedik 47 milliárd forint értékben. A borágazat exportorientált szektor, a hazai bortermelés 2,7 millió hektoliter, míg a hazai borfogyasztás 20-25 liter/fő/év, míg a külföldi piacokon összesen közel 770 ezer hektolitert értékesítünk mintegy 85 millió euró értékben.

Czerván György hangsúlyozta: a borágazat támogatási időszaka (2014-2018) nem igazodik a vidékfejlesztés tervezéséhez, az új támogatási időszak 2013. október 16-tól kezdődött. A hatályos rendelkezések alapján a magyar termelők a következő 5 évben 145,5 millió euró forráshoz – mintegy 44 milliárd forinthoz – juthatnak, ez évente 29 millió eurót jelent az ágazatnak.

Az államtitkár a szőlőültetvények szerkezetátalakításának és átállításának támogatásaival kapcsolatban kiemelte: az ágazat jövője szempontjából a szőlőültetvények telepítését a Földművelésügyi Minisztérium stratégiai fontosságúnak tartja. Az Európai Unióhoz történt csatlakozásunk óta ezen a jogcímen több mint 41 milliárd forintot kaptak a termelők. 2014 és 18 között összesen 120 millió eurónyi forrásra lehet pályázni, ami csaknem 40 milliárd forintot jelent a magyar termelőknek.

A szőlő-bor ágazat EU-s piaci támogatása 2013. október 16-tól évente 8,5 milliárd forintot tesz ki, a szőlőültetvények szerkezetátalakítása és átállítása támogatási jogcímen eddig mintegy 100 millió euró támogatás lekötése már megtörtént. Emellett támogatják még a harmadik országokban történő termékpromóciót, valamint a melléktermék-lepárlást is. A borászati gépek és berendezések támogatási jogcím 2016-tól vidékfejlesztési forrásból folytatódik – tette hozzá Czerván György.

Magyarország nyilvántartott, hegyközségi tagok által művelt szőlőterülete jelenleg 64 700 hektár, a rendelkezésre álló telepítési jogok alapján mintegy 11 000 hektár terület telepítésére van még lehetőség. A hegyközségi tagok száma mintegy 43 ezer, amelyből a bortermeléssel 6 ezer tag foglalkozik.

Az államtitkár a borágazat célkitűzései közt említette a földrajzi árujelzővel rendelkező borászati termékek minőségének és értékének növelését, a rendelkezésre álló források felhasználását a borászati termékek minőségének javítására, valamint az összehangolt és hatékony bormarketing aktivitást belföldön és külföldön.

Forrás: FM sajtóiroda

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Támogatás borászati gépek, technológiai berendezés... A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal 180/2013. (XI. 4.) MVH közleménye az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból a borászati gépek, technológia...
Rendelet készül az import borok azonosíthatósága é... Rendelet készül az import borok egyértelmű azonosíthatósága érdekében, várhatóan a rendeletre a napokban minden szükséges aláírás rákerül - mondta az ...
Közepes szőlőtermés várható, a minőség még javulha... Néhány nap múlva már minden borvidéken megindul a szüret, a tavalyihoz hasonlóan közepes mennyiség várható, de a szőlő minősége még sokat javulhat ked...
A magyarok kétharmadának több kedvenc bora van egy... A válaszadók 65,5 százalékának vannak kedvenc borai, azok aránya viszont, akik mindig ugyanazoktól a termelőktől vásárolnak, ettől elmarad, csak 35,8 ...
Borpiaci jelentés Hogyan alakult Tokajban a szőlőszezon? Mik a nemzetközi borpiaci trendek? Mennyibe kerül idén a bor Magyarországon? A részletek cikkünkben! A szakért...
Ajándékozzon könyvet karácsonyra! Vészesen közeledik a karácsony. Ilyenkor hagyomány, hogy meglepjük szeretteinket kisebb-nagyobb ajándékokkal. Mi is lehetne szebb és hasznosabb ajándé...