Szigorítani szándékozik az állatszállítás szabályain az Európai Parlament

Az állatok szállítását szabályzó uniós előírások elavultak, félrevezetőek, betartatásuk pedig hiányos az Európai Parlament állásfoglalása szerint. Felül kellene vizsgálni a szabályokat, ehhez pedig politikai akarat szükséges – közölte az EP Magyarországi Kapcsolattartó Irodája. Csökkenteni kellene a szállítás időtartamát, kényelmesebbé tenni a szállítást az állatoknak, és szigorúbban kellene ellenőrizni az exportot.

Az EP-képviselők másfél éves vizsgálat után felszólítják a tagállamokat, hogy figyeljenek oda jobban a szállított állatok jólétére, és az élőállat utaztatásáról térjenek át hússzállításra. Minden évben haszonállatok millióit szállítják vágóhídra, hízlalásra vagy tenyészállatként közúton, tengeren, vasúton és repülővel az Európai Unión belül és azon túl. Állatszállítás közben az állatok jólétét a külön ezzel foglalkozó, 2005-ben elfogadott uniós szabállyal kellene garantálni, azonban ez gyakran nem történik meg – írták.

Szigorítani szándékozik az állatszállítás szabályain az Európai Parlament - Fotó: Magro.hu, CSZS, Hódmezővásárhely
Szigorítani szándékozik az állatszállítás szabályain az Európai Parlament – Fotó: Magro.hu, CSZS, Hódmezővásárhely

Technikai megoldás segítségével szűrnék ki az állatszállítás során jelentkező hiányosságokat

Az Európai Parlament a haszonállatok szállítás közbeni védelmével foglalkozó vizsgálóbizottsága 2021. decemberében fejezte be 1,5  éves munkáját, amelynek során arra a következtetésre jutott, hogy a tagállamok nem mindig foglalkoznak az uniós szabályokkal és a szállítás során nem veszik figyelembe az állatok eltérő igényeit. 

A szükségesnél alacsonyabb belmagasság, kevesebb víz vagy takarmány biztosítása, a szállításra nem alkalmas állatok mozgatása és a túlzsúfoltság csak néhány a legszembetűnőbb szabályszegések sorában. Gyakran használnak állatok szállítására alkalmatlan járműveket, és a szállításra időnként szélsőséges hőmérsékleti viszonyok között, hosszú idő alatt kerül sor.

A helyzet javítása érdekében a képviselők 2021. január 20-án, csütörtökön 557 szavazattal, 55 ellenszavazat és 78 tartózkodás mellett elfogadott ajánlásaikban felszólították a Bizottságot és a tagállamokat, hogy fordítsanak nagyobb figyelmet az állatok jólétének biztosítására szállítás közben. Továbbá vizsgálják felül a jelenlegi szabályozást és jelöljenek ki egy, az állatok jólétéért felelős uniós biztost.

A képviselők CCTV-rendszerrel, kamerával szerelnék fel a szállítóeszközöket, és különösen a be- és kirakodási műveleteket kísérnék azon figyelemmel. Javasolják, hogy a helyi hatóságok csak akkor hagyhassák jóvá a szállítási tervet, ha abban 5ºC és 30ºC közötti hőmérséklet várható. A járművekben pedig rögzíteni kell a hőmérséklet, a páratartalom és az ammóniamennyiség értékét – mondják a képviselők.

Ellenőrizni kell az élőállatok exportját

A képviselők bírálják, hogy a hatóságok semmilyen módon nem ellenőrzik az Unión kívüli országokba tartó élőállat-exportot. Kérik a tagállamokat, hogy a nem uniós országokba irányuló, nagy távolságokra történő szállítások esetén vizsgáljanak meg minden szállítmányt annak érdekében, hogy az állatok biztosan megfelelő mennyiségű takarmányt és vizet kapjanak. Hasonlóan fontos, hogy megfelelően működjön az itatórendszer, és elegendő belmagasság és mozgástér álljon az állatok rendelkezésére. Az élőállat-szállítást csak akkor kellene engedélyezni, ha a feltételek megfelelnek az uniós előírásoknak.

Hússzállítás élőállat-szállítás helyett

A képviselők egy olyan, hatékonyabb és etikusabb megoldást szorgalmaznak, amely a tenyészállatok helyett sperma vagy embrió-szállítást, a vágóhídra szállított jószág helyett a hasított testek és hús szállítását részesíti előnyben. Felszólítják az Európai Bizottságot, hogy sürgősen, legkésőbb 2023-ig terjesszen elő egy cselekvési tervet, amely támogatja ezt az átmenetet, és amelyben a szükséges változások gazdasági-társadalmi hatását enyhítő pénzalapra is javaslatot tesz.

Buda Dániel (EPP, Románia) társ-jelentéstevő szerint

„Nem vitás, hogy az állatok jólétét szállítás közben egészen a végcélig biztosítani kell. Az élőállat-szállításnak folytatódnia kell az Unión belül és azon kívülre, de a legszigorúbb állatjóléti előírások betartásával. Ez az Unió gazdasága és gazdálkodóink pénzügyi túlélése szempontjából egyaránt fontos.”

Isabel Carvalhais (S&D, Portugália) társ-jelentéstevő szerint

„Ez az intézmény az egyik legfontosabb ügyének tekinti az állatok jólétét. Az élő állatok szállítása az állatjólét egyik sarkalatos pontja az Unióban. A vizsgálóbizottságban nagy figyelmet szenteltünk a kérdésnek. Több befektetésre és jobb megoldásokra van ahhoz szükség, hogy visszaszorítsuk az élőállat-szállítás iránti igényt. Azonban nem hagyhatjuk figyelmen kívül javaslataink szociális következményeit és azt, hogy azok hogyan hatnak az emberekre.”

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Jövőre teljesíteniük kell a gazdáknak a zöldítési ... Már most készülniük kell a gazdálkodóknak a 2015-ös zöldítési követelmények teljesítésére - hívja fel az érintettek figyelmét a szaktárca a kormányzat...
Így is lehet állatot szállítani? Megdöbbentő, hogy néhány országban hogyan szállítják az állatokat. Legyen szó baromfiról, sertésről vagy szarvasmarháról, az emberek leleményessége ha...
Tejelő szarvasmarha állomány az Európai Unióban... Melyik uniós országban mennyi tejelő szarvasmarhát tartanak? Vajon ki a tejhatalom Európában? Mi a helyzet a magyar tejelő szarvasmarha állománnyal? E...
Sertésállomány az Európai Unióban Egy korábbi cikkünkben az Európai Uniós tagállamok tejelő szarvasmarha állományáról írtunk, mai cikkünkben pedig a sertésállományt térképezzük fel az ...
Brüsszel eljárást indít a külföldiek földhasználat... Az Európai Bizottság csütörtökön úgy döntött, hogy kötelezettségszegési eljárást indít Magyarország ellen a "határon átnyúló tevékenységet folytató be...
2014-es repcetermesztés az Európai Unióban Napvilágot láttak a friss adatok az idei repcetermesztésről. Cikkünkből kiderül, ki termelte a legtöbb repcét, és hogy Magyarország hol áll az uniós r...