Szeretne egy mangalicát ajándékba?

Akkor keressen kátyúsabb utakat, mint ami az osztrák határ közelében fekszik. Egy mangalicát ajánlanak fel ugyanis az albertkázmérpusztaiak annak, aki a sajátjuknál kátyúsabb belterületi utat mutat nekik a megyében.

Eddig is szörnyű állapotban volt ez a szakasz, de most, hogy többen járnak arra, még több panasz érkezik Járdán Krisztina polgármesterhez. A Mosonszolnokról az osztrák határ felé vezető útvonal olyannyira kátyússá, szinte járhatatlanná vált, hogy több mint egymilliárd forintot kellene rákölteni. A rekonstrukció terve már évekkel ezelőtt elkészült, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. még keresi rá a forrást.

Bár szinte járhatatlan az út, mégis megnőtt a forgalom Mosonszolnokon, Albertkázmérpusztán keresztül az osztrák–magyar határ irányába, mióta a hegyeshalmi kishatárt lezárták a gépkocsik előtt.

Amikor beérünk Albertkázmérpusztára, és már-már látnánk a fényt az alagút végén, azaz az ausztriai oldalt, akkor jön a neheze: végigvergődni a kistelepülésen anélkül, hogy bármilyen kár is keletkezzen az autónkban. Többen is panaszkodtak az úttal kapcsolatosan.

– Eddig is szörnyű volt az út minősége, de mióta többen járnak erre, rengeteg panasz érkezik felém. A legkellemetlenebb, hogy határ menti útról beszélünk, mely szégyenletes képet fest Magyarországról – hangsúlyozza Járdán Krisztina várbalogi polgármester.

A helyismerettel rendelkezők a balesetveszélyes szakasz helyett földutakon kerülnek, míg sokan az előkerteken keresztül haladva vészelik át a “nyaktörést”. A fenti szakasz állami tulajdonban van, a Várbalogot Albertkázmérpusztával összekötő viszont önkormányzati. A valamikor még aszfaltburkolatos útra is ráférne egy alaposabb felújítás, de egyelőre a szűkös költségvetésből a gréderezésre futja.

Íme, a díj! Egy szép nagy mangalica!
Íme, a díj! Egy szép nagy mangalica!

 

Most nem sok az esély arra sem, hogy Albertkázmérpusztánál zökkenőmentesen léphetünk át a sógorékhoz – legalábbis ez derül ki számunkra a Magyar Közút Non- profit Zrt. válaszából.

– Az út országhatár és Mosonszolnok közötti szakasza rossz állapotú, teljes körű felújítása szükséges lenne, de ez egyelőre elmaradt a szükséges forrás hiánya miatt.

Az említett szakasz szerepelt az úgynevezett “határ menti projektek” között, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2012-ben indított a határhoz vezető utak felújítására. A program végrehajtása során a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2013-ban elkészítette az útszakasz felújításához szükséges műszaki terveket, valamint az érintett szakhatóságok által előírt tanulmányokat.

– Elkészíttettük a Natura 2000 hatásbecslést, illetve előzetes környezeti hatásvizsgálatot, amelyekre az illetékes környezetvédelmi hatóság jóváhagyást adott. Ezenfelül elkészíttettük a szükséges régészeti tanulmányt is, amelyet a Kormányhivatal Örökségvédelmi Hivatala hagyott jóvá. A felújítandó útszakasz hossza miatt (12,4 kilométer) jelentős forrás – több mint 1 milliárd forint – szükséges a felújításhoz. Sajnos ebben a programban nem állt rendelkezésre a pénz, hogy megvalósulhasson, így társaságunk keresi az újabb lehetőséget, hogy az útszakasz megépüljön – emelte ki a szóvivő, aki szerint az útszakasz állapota sajnos annyira leromlott, hogy karbantartási eszközökkel érdemi javításra nincs lehetőségük, csak a balesetveszélyes hibák kijavítását tudják elvégezni.

Az albertkázmérpusztaiak megelégelték, hogy életveszélyes körülmények között tudnak csak közlekedni. Ezért elhatározták, hogy egy mangalicát ajánlanak fel annak, aki a térségben még tud mutatni olyan belterületi szakaszt, ahol egy kilométeren belül ennyi kátyú lenne.

– Naponta több száz autó halad át a településen reggel 5–8 és délután 4–7 óra között, holott életveszélyes az út. Javítás másfél éve nem történt. Mi nem sztrádát akarunk egymilliárdból, hanem egy közlekedésre alkalmas utat – emelte ki Bertalan Attila, a mangalicák tulajdonosa, aki abban bízik, hogy felajánlásukkal sikerül elérni a változást.

Forrás és fotó: kisalfold.hu

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Európai Bírósági döntés a Natura 2000 területekről... A Natura 2000 besorolású területeken végrehajtott beruházások mindig is érzékeny témának számítottak mind a beruházók, mind a természetvédők, mind ped...
Megnyerte a lepkepert a másfél milliárdra perelt k... Kárt nem okozott és jogellenes magatartást sem tanúsított az a kokadi gazda, aki az ügyészség szerint cserjeirtással 10 milliárd forint eszmei értékű ...
Novemberi támogatások Bár lassan végéhez közeledik az utolsó őszi hónap, van még néhány pályázat, melyekre lehet támogatásért jelentkezni. Figyelje az időpontokat, mert egy...
8,4 milliárd Ft kifizetése folyamatban Az MVH a napokban indítja a különleges tejtámogatás második körének kifizetését. Múlt héten pedig már elkezdte utalni a területalapú ültetvénytelepíté...
Ökológiai támogatás – Mennyit kaphatok? A támogatásra rendelkezésre álló tervezett keretösszeg idén egyelőre „csak” mintegy 51,6 milliárd forint. Nézzük meg, hogy az egyes támogatható terüle...
Pályázna az AKG vagy öko támogatásra? Segítünk!... Összesen több mint 200 milliárd forintra lehet idén pályázni az agrár-környezetgazdálkodási (AKG) és az ökológiai gazdálkodás támogatás keretében. Nov...