Súlytolerancia emelés és EKÁER-módosítás: könnyebbé válhat a mezőgazdasági járművek közúti közlekedése

A 2021-es esztendőben is fokozatosan megindulnak a mezőgazdasági munkálatok. Ennek hatására megnövekszik a közúti közlekedésben részt vevő mezőgazdasági gépjárművek száma. A nap bármely időszakában lehet majd találkozni a közutakon mezőgazdasági gépekkel, és mivel sebességük elmarad a gépkocsikétól. Ez gyakran bosszúságot okoz az autóvezetőknek. A mezőgazdasági járművek közlekedéséhez kapcsolódó problémákra nyújthatnak megoldásokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara javaslatai. Ilyen például a súlytolerancia emelése és az EKÁER rendszer módosítása.

A közlekedés során egyébként is számos akadályba és nehézségbe ütköző gazdák érdekében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célul tűzte ki, hogy olyan javaslatcsomagot állít össze a döntéshozók felé, amely segítségével leküzdhetőek a mezőgazdasági járművek közlekedése során fennálló problémák és nehézségek. Az egyik ilyen javaslat a mezőgazdasági termőterületen felrakodott, ömlesztett áruk, mezőgazdasági termények szállítmányai esetén alkalmazott súlytoleranciájának emelésével és az EKÁER rendszer módosításával foglalkozik – írta a NAK.

Súlytolerancia emelés és EKÁER-módosítás várható: könnyebbé válhat a mezőgazdasági járművek közúti közlekedése - Fotó: Magro.hu - CSZS, Tápióbicske
Súlytolerancia emelés és EKÁER-módosítás várható: könnyebbé válhat a mezőgazdasági járművek közúti közlekedése – Fotó: Magro.hu – CSZS, Tápióbicske

Túllépés, tiltás, büntetés

A cikk szerint tapasztalható, hogy komoly bírságot szab ki a hatóság arra a járműre, amely a forgalmi engedélyben megengedett súlynál többet visz, az össztömeget túllépi. Ez igaz a mező- és erdőgazdaságban dolgozó járművek esetében is. Azonban e munkák sajátossága, hogy a szállítandó termények sok esetben a termőföldön kerülnek a szállító járművekre, ahol mérlegelés híján csak úgy teljesíthető a jogszabály által előírt határérték, ha jelentősen alulméretezik a szállítandó termék tömegét, mivel annak fajtájától, víztartalmától stb. nagyban függ a fajsúlya és így a térfogattömege is. A helyzet súlyosságát fokozza, hogy a – a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer működésbe állítása mellett – az előzetesen már beharangozott tűréshatároknál lényegesen alacsonyabb tömegtúllépési mértékeket határoztak meg a döntéshozók. Ezek ugyanúgy vonatkoznak a termőföldön mező- és erdőgazdasági tevékenységet végzőkre is (pl. betakarítás, trágyaszállítás, bálabehordás). Ezáltal a termelőkre jelentős többletköltség nehezedik és nagyobb áruforgalmat kell vinniük az utakon.

Ezt a szabályt szeretnék módosítani

A közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről (410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet 2017. december 29-i módosításáról) van szó, mely szerint 2018. június 30-át követően mindössze 1 százalék lehet a szállítmány szankciómentes tömegtúllépése. A jogszabály (6/1990 KÖHÉM rendelet) már jelenleg is lehetőséget biztosít a konténert vagy cserefelépítményt szállító gépjárművek esetén az általánosan meghatározott 40 tonnás maximális össztömeg túllépésére. Ehhez hasonlóan a NAK kezdeményezi a mezőgazdasági termőterületen ömlesztett formában felrakodott termények szállítását végző gépjárművek esetén is a súlytolerancia maximum 5 százalékos túllépési lehetőségének biztosítását. Ebből következően a kormányrendeletbe építendő kamarai javaslat, hogy a mezőgazdasági termelők részére egy általános jogszabályi mentesség legyen elérhető arra az esetre, ha a gazdáknak mérlegelésre, súlymérésre a berakodás helyén nincs lehetőségük, vagy csak aránytalanul nagy nehézséggel vagy költséggel lenne ez elérhető.

Tapasztalatok, gyakorlat az EKÁER használatáról

Az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKÁER) működésével kapcsolatos eddigi tapasztalatok továbbá alátámasztják, hogy a visszaélések csak bizonyos nagyobb értékű termékek láncolatos értékesítésénél jelennek meg. Ám például a szerződéses kapcsolaton alapuló közvetlen feldolgozóipari beszállításoknál a rendszer sajátosságai miatt nem figyelhető meg az adóelkerülés. Látható tehát, hogy ez az a gazdálkodói kör és tevékenység, melyben nem jelenik meg az EKÁER rendszer által üldözött áfacsalás. Így ezen a területen további pozitív eredményre se lehet számítani, a többletteher viszont jelentősen megnehezíti a gazdálkodók tevékenységét. Ezeket a termékeket a betakarítási időszakban, napi 24 órában folyamatosan ömlesztve szállítják be közvetlenül a szántóföldről vagy az ültetvényekről a feldolgozóüzembe, ami rendkívüli terhelést jelent a kamara tagjainak, és más lehetőségük nincs is, mint a szerződésszerű teljesítés.

Ezek alapján a NAK javasolja a döntéshozók felé, hogy a zöldborsó, a zöldbab, a csemegekukorica és az ipari alma, mint a feldolgozóipar számára nagy mennyiségben termelt növényi termékeket vegyék ki a kockázatos termékek köréből. E kivételek közel 1 millió tonna feldolgozóipari zöldség és gyümölcs szállítása esetén nyújtanának jelentős adminisztratív könnyítést a gazdálkodóknak, ezzel is segítve e stratégiailag fontos élelmiszer-feldolgozó ágazat tevékenységét.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Idén is lesz Magyarok kenyere Idén is várják a búzát a Magyarok kenyere programhoz az ország minden megyéjéből és a külhoni területekről, a felajánlott gabonából készült liszt nagy...
Élelmiszerekkel kapcsolatban szigorít a NAV Az MTI-hez kedden eljuttatott közleményük szerint január elsejétől azokra a kockázatos élelmiszer-szállítmányokra is ekáer számot kell kérni (a szállí...
A gazda szavának ereje Mennyi jut tanyafejlesztésre; mikor teszik közzé a KAP rendeleteket; milyen módszer készül a zöldítési program teljesítése érdekében; hogy végződött a...
EKÁER: amikorra kell, lesz A mezőgazdasági főszezon idejére már mindenkinek tudnia kell használni a január elsején bevezetett elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert...
Március elsejéig tart az ekáer próbaüzeme! A piaci szereplők javaslatát szem előtt tartva a kormány március elsejéig meghosszabbította az ekáer rendszer próbaüzemét. A NAV addig is ellenőrizhet...
Ezért nincs hús a piacokon Hatalmas mértékben tisztul a budapesti húspiac. Több húsféléből is hiány alakult ki az utóbbi hetekben a budapesti piacokon, szakértők szerint ennek h...