Rossz hír a dízelautósoknak: nagy gázolajhiányra készülhetünk

Több Európába tartó, gázolajat szállító tartályhajót az Egyesült Államok felé irányítottak a napokban, mivel a két térség az akut hiány miatt egymással küzd a készletekért. A dízelhiány Európában valós veszély, gázolaj nélkül pedig, az ipar, a mezőgazdaság és a szállítmányozás is megbénulhat. A folyamatok természetesen Magyarországot is érinthetik, nálunk is dízelhiány alakulhat ki.

Hírek szerint legalább két, 90 000 tonna gázolajat és repülőgép-üzemanyagot szállító tartályhajót irányítottak át Európából az Egyesült Államok keleti partvidékére. A Thundercat, amely az Egyesült Arab Emírségekből szállított dízelolajat, csütörtökön Rotterdamról New Yorkra változtatta úti célját a hajózási adatok szerint – írta a Reuters.

Fotó: Pixabay

Egy másik dízelüzemanyagot szállító középkategóriás tartályhajó várhatóan szintén a New York-i kikötő felé veszi át az útvonalát Európa helyett. Ugyanígy a 35 ezer tonnás Hellas Tatiana tartályhajót az Exxon Mobil szintén ideiglenesen lefoglalta, hogy Franciaországból az Egyesült Államokba szállítson gázolajat.

Az ilyen eltérítések azért ritkák, mivel Európa – ahol a finomítók nem termelnek elég gázolajat a kontinentális kereslet kielégítésére –, jellemzően az Egyesült Államokból, valamint Ázsiából és a Közel-Keletről importál gázolajat.

Az elmúlt hetekben azonban az európai gázolaj-finomítási árrések minden idők legmagasabb szintjét érték el a francia finomítókban hetek óta tartó sztrájkok közepette, amelyek az ország termelésének több mint felét leállították, és akut hiányt okoztak a benzinkutakon. Ezzel egyidejűleg ugyanakkor az amerikai dízelkészletek erőteljes csökkenése megemelte az árakat és a finomítási árréseket, ami lehetőséget teremtett arra, hogy Európából az Egyesült Államok keleti partvidékére importáljanak dízelüzemanyagot.

Ez volt az elmúlt hónapok legnagyobb árnövekedése, ami előrevetíti, hogy a télen várhatóan különösen Európa szembesül majd az ellátási zavarokkal, mivel megpróbál függetlenedni az orosz eredetű üzemanyagokról. Azok az ipari fogyasztók, akik az olajról a földgázra váltanak, szintén kedvezően hatnak a keresletre. A földgáz árát viszont további magasságokba hajthatják, de ez már egy másik történet.

Az európai dízelolaj-vásárlók már szeptember közepén hajlandók voltak többet fizetni az orosz szállítmányokért, mint májusban, mivel a kereskedők a nehéz tél és az üzemanyag globális hiánya előtt igyekeznek a készleteiket feltölteni. Az EU december elejétől nem vásárol tengeri úton szállított orosz nyersolajat, februártól pedig betiltja az összes orosz finomított termék vásárlását, hogy ezzel korlátozza Oroszország olajexport-bevételeit, válaszul Moszkva ukrajnai inváziójára.

A probléma magyar vonatkozása, hogy mivel a hazai finomítók nem képesek kielégíteni az itteni keresletet, így Magyarországon is nehéz télre készülhetnek az autósok.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Aki teheti, szombaton tankoljon! Az üzemanyagok árának csökkenéséről érkezett információ a mai napon. Jó hír ez, főleg a már szántóföldeken serénykedő gazdálkodóknak! A 95-ös benzin ...
Viszlát, dízel erőforrás? Biometán-meghajtású trak... A New Holland mezőgazdasági gépgyártó cég idén erősíteni kívánja piaci pozícióit, miközben továbbra is kiemelt figyelmet szán a megújuló energiaforrá...
Energiafelhasználás – pazarló-e vagy takarékos a m... A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) honlapján 2020.12.10.-én jelentek meg a hazai energiafelhasználás 2019. évi fontosabb adata...
Augusztus vége óta nem volt ilyen: csökken a gázol... Nagyon sok gazdálkodó és traktoros örülhet annak, hogy kevesebbért lehet szerdától dízelt tankolni, mint az előző héten. November 10-től bruttó 5 for...
Már csak néhány napig igényelhetik a gazdák 2022 e... Egyre közelebb a határidő, már csak néhány napig, 2021. december 31-ig fogadja a romániai mezőgazdasági intervenciós és kifizetési ügynökség (APIA) a...
Üzemanyagkorlátozás: legfeljebb 100 litert lehet t... A MOL Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. nagynyomású kútoszlopain, amelyeket elsősorban kamionok, buszok és mezőgazdasági gépek használnak, továbbra is l...