Mintegy 9 milliárd forint értékű vállalati beruházásaként épített új üzemet a Bunge Zrt. a martfűi gyárában. Az új feldolgozó egységben főként hazai alapanyagból magas fehérje-tartalmú, GMO-mentes termelésnél felhasználható, napraforgó-alapú növényi takarmány-alapanyagot állítanak elő.
Wojciech Jachimczyk, az amerikai tulajdonú cég vezérigazgatója tájékoztatása szerint a beruházás 2 évvel ezelőtt indult és a tervek szerint több mint 10 milliárd forint árbevételt hoz majd éves szinten. Az új üzemben 21 új munkahely jött létre – írja a Magyar Távirati Iroda.
Az új termék gyártásához a napraforgómag feldolgozása során az étolaj mellett keletkező jelentős mennyiségű napraforgódarát használják fel. A SunPro olyan szabadalmaztatott eljárás, amelynek segítségével ebből a napraforgódarából takarmányozási szempontból értékesebb termékcsaládot állítanak elő. A SunPro46, a termékcsalád 46 százalékos fehérjetartalmú tagja alkalmas szójadara helyettesítésére elsősorban baromfi-, sertés- és haltápokban. Az alacsonyabb fehérjetartalmú, magasabb rosttartalmú SunPro20 beltartalmi értékei miatt pedig a kérődző állatok takarmányozására alkalmas.
Enyhítheti az ország szójadara-importfüggőségét az új fejlesztés
A fejlesztés gazdasági hátteréhez tartozik, hogy Magyarország a legtöbb mezőgazdasági termékből exportőr, kivételt képez ez alól a magas fehérje-tartalmú takarmánydara, főként a szójadara. Ebből az ország jelentős behozatalra szorul. Ez évente 600 ezer tonna terméket jelent, hozzávetőleg 70-75 milliárd forint értékben. Az importfüggőséget enyhítheti a Bunge martfűi új üzeme, amely a magyarországi viszonyok között rentábilisan termeszthető napraforgóra épít.
Az 1980-ban átadott martfűi növényolajgyárban eleinte csak nyersolajgyártás történt, majd a 1990-es évek elején kezdődött a finomító üzem és az étolaj-kiszerelés fejlesztése. Az amerikai Bunge Limited 2002-ben vásárolta meg a gyárat is üzemeltető vállalatcsoportot, és a tulajdonosváltás után indult intenzív fejlesztés következtében a martfűi gyár Európa egyik legmodernebb termelőüzemévé vált.
🌻 Az immár 200 éves Bunge 40 országban van jelen termékeivel. Magyarországon több mint ötszáz munkavállalót foglalkoztat. Árbevételének jelentős hányada exportból származik. A Bunge Zrt. nettó értékesítési árbevétele 2017-ben 140,4 milliárd forint volt, 2016-ban 127,2 milliárd forintot tett ki.
A cég fő tevékenységei:
- Étolaj-előállítás
- Kiszerelt, palackozott és ömlesztett étolaj értékesítés
- Takarmánydarák (szója- napraforgó- és repcedara) értékesítés
- Gabonakereskedelem
- Margarinok, növényi zsírok előállítása, értékesítése
A Bunge Zrt. legrégebbi és legismertebb márkája a Vénusz, mely 1952 óta elérhető a hazai üzletekben. 1993 novemberében jelent meg a hazai piacon az egészséges táplálkozást képviselő Floriol napraforgó étolaj, majd 2011-ben a Vénusz margarincsaládot vezette be a vállalat.