Miért lett elegük a szakéból a japánoknak?

Egyre népszerűtlenebb hazájában Japán nemzeti itala, a szaké. Eközben az exportja kifejezetten jól szerepel, a japán ital világszerte egyre nagyobb érdeklődésre tart számot. Hogy miért van elegük a japánoknak belőle? A szaké egyértelműen unalmassá vált, a fogyasztása 30 százalékkal csökkent Japánban az elmúlt 10 évben. A japánok egyre inkább más szeszes italok felé fordulnak, amelyek a világ minden tájáról érkeznek hozzájuk. A szaké helyett a sört részesítik előnyben.

Viszont a szakét világszerte sokan szívesen fogyasztják. A japánok nemzeti itala meghódította a nemzetközi piacot. A Japán Szaké- és Sócsú-gyártók Szövetségének (JSS) jelentése is megerősíti ezt. A sócsú is japán égetett szesz, amelyet általában árpából, édesburgonyából, hajdinából, állítanak elő – írta az Rp.pl cikkére hivatkozva a Magyar mezőgazdaság.

Több tényező miatt lett elegük a szaké fogyasztásából a japánoknak, az export viszont jól megy
Több tényező miatt lett elegük a szaké fogyasztásából a japánoknak, az export viszont jól megy

Az elmúlt években a szaké ivásának kultúrája messze túlterjedt Japánon. A fogyasztók rájöttek, hogy a szakét ugyanúgy lehet inni, mint a bort – lehűtve, klasszikus pohárból. A hagyományos japán ital számos nyugati étterembe is eljutott, ahol sokféle, nem feltétlenül japán ételhez párosítják. Az előző pénzügyi évet összefoglaló jelentésében a Japán Szaké- és Sócsú-gyártók Szövetsége rekordszintű szakéeladásokat jelentett be.

A szeszes ital exportértéke 2021-ben közel 4,2 milliárd jent, azaz mintegy 243 millió eurót tett ki. Ez az elmúlt 12 év legjobb eredménye.

Külföldre kerül a sok szaké

A JSS jelentéséből kiderül, hogy a kínaiak költik erre a legnagyobb összegeket. A kínai piac a legfogékonyabb a Japánból származó luxus szeszes italok iránt. A cikk szerint a szaké literenkénti átlagos exportára is több, mint kétszeresére nőtt az elmúlt évtizedben. Ám így is egyre nagyobb népszerűségnek örvend az ínyencek körében. A mennyiséget tekintve azonban az amerikaiak évek óta folyamatosan vezetnek.

Japán 2021-ben közel 100 000 hektoliter szakét exportált az USA piacára, több mint 167 százalékkal többet, mint a megelőző évben.

A hagyományos japán szeszes ital iránti érdeklődés Franciaországban is növekszik, az ország lakosainak egyértelműen igényük van a boroktól való elszakadásra. A 2021-es évben az export értéke csaknem 200 százalékkal, a mennyiség pedig akár 230 százalékkal is növekedhetett. Ezek a legnagyobb százalékos növekedések az összes piac közül, ahová a japánok szakét exportálnak – írták.

A jelentés szerzői a szaké franciaországi sikerét az ital 2020-as, nagyon sikeres debütálásával magyarázzák. A japán termelők és a francia sommelier-k szövetségének együttműködésének köszönhetően a szaké bekerült az ottani éttermekbe, és 2021 májusában a francia sommelier-bajnokságon is megjelent.

Otthon pedig már unják, és a minőség is romlik

Ezzel szemben a japán szaké otthonában egyértelműen unalmassá vált, a fogyasztása 30 százalékkal csökkent Japánban az elmúlt 10 évben. A japánok egyre inkább más szeszes italok felé fordulnak, amelyek a világ minden tájáról érkeznek hozzájuk. A szaké helyett a sört részesítik előnyben – ez ma már a legnépszerűbb alkohol Japánban. A jelenség másik oka a Japánban forgalmazott szaké minőségének romlása.

A szeszes ital nagyon gyakran tartalmaz mesterséges anyagokat, amelyek miatt az emberek másnap rosszul érzik magukat. Ebből arra lehet következtetni, hogy a szaké népszerűségének csökkenéséért részben maguk a szakégyártók is felelősek – közölték.

Az ital alapanyaga és készítése

A szaké a japánok ősi alkoholos itala, amely rizs erjesztésével készül. A szakét és a hozzá hasonló távol-keleti italokat a nyugati kultúrában rizsborként ismerik, ami a neve ellenére nem a borok egy fajtája, és másképpen is készül, mint a bor – írta a Wikipedia. 

A szaké a japánok ősi alkoholos itala, amely rizs erjesztésével készül
A szaké a japánok ősi alkoholos itala, amely rizs erjesztésével készül

A szaké gyártásakor nem történik malátázás és sörfőzés; ehelyett az áztatással és főzéssel előkészített rizshez enzimtermelő gombákat és élesztőt adnak. Ezáltal a keményítőt elcukrosító enzimek keletkezése, a keményítő elcukrosodása és a cukrok erjedése egymással párhuzamosan folyik. A sör készítésekor mindez három külön lépésben történik a malátázás, a főzés, illetve az erjesztés alkalmával. A szaké általában 18-20 térfogatszázalék alkoholtartalmúra erjed, és palackozás előtt gyakran 15%-ra hígítják. Alkoholtartalma ezáltal jellemzően magasabb, mint a nyugati erjesztett italoké: a bor 9%–16%, a legtöbb sör pedig 3%-9% alkoholtartalmú. A szakét ezért gyakran tévesen „rizspálinkának” nevezik – írták.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Erősödött hazánk mezőgazdasági külkereskedelme... Nem lehetett panasz a hazai mezőgazdasági külkereskedelemre a tavalyi évben. A kukoricának köszönhetően jelentősen növekedett a gabonafélék árucsoport...
Ilyenkor igazán jó érzés japánnak lenni Ilyentájt nagyon jó dolog japánnak lenni, főleg Japánban. Az utóbbi években már március végétől virágzik az ország jelképének számító cseresznyefa, a ...
A sertéstartók is örülhettek végre Igen komoly emelkedés tapasztalható a hazai sertéságazatban. Az árak is növekedtek, de különösen a sertéskivitel bővült jelentősen az év első két hóna...
Felelőtlenség csak a hozamra menni, már most túlkí... Ha nem lesz aszály, jó közepes búzatermést takaríthatnak be idén a termelők. Az étkezési és a takarmányminőség különbségét nem fizeti meg a piac, így ...
A szuperbanán darabja 1500 Ft, mégis veszik, mint ... Az egész országból érkeznek vásárlók, akik kifejezetten az ehető héjú gyümölcs miatt utaztak Okayama délnyugati részében található üzletbe. És bár a k...
Hosszú tárgyalások után Japán már nem fél annyira ... A jövőben egy esetleges madárinfluenza járvány esetén már nem az egész ország, hanem csak a fertőzött területről származó baromfitermékekkel szemben v...