Miért indult el a ChatGPT-re épülő mesterségesintelligencia-tanácsadó, a Norm a gazdák számára?

Mindig is csak idő kérdése volt, hogy mikor jön a ChatGPT a mezőgazdaság területére. A generatív AI már beszivárgott az éttermekbe, az alapanyag-fejlesztésbe és az agrifoodtech más területeire. Most a termelőknek nyújt agronómiai tanácsokat a Farmers Business Network (FBN) által nemrég bemutatott, mesterséges intelligenciával működő chatbot, a Norm jóvoltából.

Az FBN-nél regisztrált gazdálkodók (egyelőre) ingyenesen hozzáférhetnek a Normhoz, hogy közel valós idejű információkat kapjanak a mezőgazdasági berendezésekről, az ültetési időkről, a talaj egészségéről és a mezőgazdaság számos más területéről.

 A mezőgazdaságban meglepően sok üzletet bonyolítanak SMS-ben. Ez a csevegőfelület az FBN-élmény számos részével való interakció fő módjává válhat
A mezőgazdaságban meglepően sok üzletet bonyolítanak SMS-ben. Ez a csevegőfelület az FBN-élmény számos részével való interakció fő módjává válhat (Fotó: Pixabay)

Egy „jelentősen eltérő” technológia

Az FBN kínálata a mezőgazdasági üzem több területét is érinti, a terménybiztosítástól kezdve a felszerelési kölcsönökön és jelzáloghiteleken át a vetőmagokig és az állatgyógyászatig, nem is beszélve a finanszírozásról.

„Nagyon sok olyan terület van, ahol úgy gondoljuk, hogy segíthetünk a gazdáknak maximalizálni a megtérülést” – mondta az AFN-nek Kit Barron, az FBN adattudományi vezetője.

A technológia alkalmazása az FBN számára nem újdonság. Barron szerint a vállalat már most is támaszkodik néhány hagyományos szoftverre, hogy segítsen az agronómiai tanácsadói tervezésben. Azonban „amikor a ChatGPT megjelent, egy olyan alapmegoldást biztosított számunkra, amely segíthet hatékonyan megoldani sok ilyen különböző felhasználási esetet, sokkal gyorsabban piacra kerülve”.

Mi az a Norm?

A Norm – amely még béta üzemmódban van, és csak az FBN hálózatában lévők számára érhető el – az OpenAI Chatbot GPT-3.5-re épül. A lekérdezések megválaszolásához nyilvánosan elérhető adatokból merít az időjárásról, a talajfigyelésről, a kijuttatási mennyiségekről, az aktuális eseményekről és más, a gazdálkodók számára fontos területekről. Emellett az FBN saját, védett adattovábbításait is felhasználja, amelyek az agronómiára, az állategészségügyre, a növényegészségügyre és a gazdálkodás általános üzletmenetére vonatkoznak.

A Norm név a Nobel-békedíjas agronómus, Dr. Norman E. Borlaug előtt tiszteleg, akit gyakran neveznek a zöld forradalom atyjának. Borlaug a 20. század közepén nagy hozamú, betegségeknek ellenálló növényeket nemesített, és ezzel drasztikusan javította a terméshozamokat és az élelmezésbiztonságot.

A Norm chatbot valószínűleg nem fog egyhamar Nobel-díjat nyerni, de képességei számos kérdésben segíthetnek az FBN hálózatában lévő gazdáknak. Az FBN szerint néhány olyan terület, ahol a Norm különösen jól teljesít, a kémiai intelligencia, a ráfordítási útmutatás, a kártevő- és betegségstratégiák, az állatállomány és az állategészségügy, valamint az általános agronómiai tanácsadás.

Mivel az Egyesült Államokban ültetési szezon van, Barron szerint az eddig beérkezett kérdések közül sok a talajállapottal, a talajhőmérséklettel és a megfelelő ültetési időponttal kapcsolatos.

Hozzáteszi, hogy az FBN úgy képzeli el a Normot, mint „tagjaink első vonalbeli tanácsadóját több tucat témában”. (Az FBN azonban hangsúlyozza, hogy Norm nem az utolsó szó az agronómiai tanácsadásban.)

A gazdálkodók hozzájárulása a kezdetektől fogva

Barron szerint a termelők és a gazdálkodók a kezdetektől fogva részesei voltak a fejlesztési és visszajelzési folyamatnak. „Együtt dolgoztunk belső agronómusainkkal, állatorvosi és állategészségügyi csapatunkkal annak érdekében, hogy a Norm által adott válaszok minősége folyamatosan magas legyen”.

„Voltak belső tesztelőink, majd megnyitottuk a lehetőséget 50-60 legelkötelezettebb tagunk előtt, akiket rendszeresen megkerestünk az ilyen dolgok miatt, és megkaptuk az első visszajelzéseket.”

Elismeri, hogy a csapat kezdetben kissé ideges volt, mivel a gazdák nem feltétlenül a korai alkalmazók közé tartoznak, ha technológiáról van szó.

„De az emberek túlnyomórészt pozitívak voltak, és látták az ebben rejlő lehetőségeket. Ez adott nekünk zöld utat, hogy elindítsuk a bétatesztet.”

Ami (még) nem Norm

Barron hangsúlyozza, hogy a Norm nem helyettesíti az agronómiai tanácsadást. „Nem akarunk szórakozni, amikor az állategészségügyről vagy a növényvédelemről van szó”.

Az Egyesült Államokban a mezőgazdaságot jogi és szabályozási követelmények bonyolult szövevénye szabályozza, amelyek államonként eltérőek lehetnek. Jogi aggályok is felmerülnek olyan dolgokkal kapcsolatban, mint például az ellenőrzött használatú növényvédő szerek ajánlása egy gazdaságban, mivel a helytelen használat tönkreteheti az egész termést, és veszélyt jelenthet az emberi és állati egészségre.

Barron szerint az FBN számára mindez „elsődleges fontosságú”, mivel már most is szigorú protokollokat követ az üzleti tevékenysége többi részén.

„Rengeteg időt töltöttünk az adatok strukturálásával az úgynevezett termékcímkék körül, amelyek megmondják a gazdáknak, hogy egy adott termék mire van vagy nincs bejegyezve” – mondja Barron. Szerinte ezek nem is annyira termékcímkék, mint inkább hatalmas PDF-fájlok, amelyek „akár több tucat oldalasak is lehetnek”.

Az EPA-nak minden egyes kombinációt jóvá kell hagynia: „ezt a terméket ebben az államban ilyen körülmények között, ilyen arányban, ezzel a másik termékkel keverve lehet használni”. Ez hihetetlenül bonyolult

Ez önmagában is megmagyarázza a Norm minden egyes válaszához mellékelt figyelmeztetést: „A Norm egy kísérlet: nem valódi agronómiai útmutatásra szolgál. Mindig követnie kell a helyi előírásokat”.

Az FBN azon dolgozik, hogy még több ilyen összetett adatot integráljon a Normba a vállalat már meglévő adatvagyonának felhasználásával.

De figyelmeztet arra, hogy a Norm még mindig csak bétaverzió. „Számítunk arra, hogy lesznek hibák, és ezeket is meg akarjuk tanulni. Ezért nagyon világosan fogalmazunk, hogy ez egy kísérlet. Jelenleg nem valódi agronómiai útmutatásnak szánjuk. Nagyon fontos, hogy konzultáljon a helyi előírásokkal, a termék címkéjével és a megbízható agronómusával vagy FBN-tanácsadójával. Így védjük magunkat és tagjainkat, és így állítjuk fel a megfelelő elvárásokat azzal kapcsolatban, hogy mit tud és mit nem tud ma ez a termék.”

Hozzáteszi azonban, hogy a Norm számára rengeteg lehetőség van az agrárvilágban. „A kommunikációs formafaktor annyira összhangban van azzal, ahogyan már most is sok gazdálkodó kommunikál a tanácsadóival. A mezőgazdaságban meglepően sok üzletet bonyolítanak SMS-ben. Ez a csevegőfelület az FBN-élmény számos részével való interakció fő módjává válhat.

(Forrás: agfundernews.com)

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Extra hasznot hajt az agrárdigitalizáció A mezőgazdaságban is jelentős technológiai lehetőségek vannak, egyre több fejlesztés teszi könnyebbé és hatékonyabbá a gazdák munkáját. Az agrárdigita...
Ezt fejlesztették a Fendt nagytraktorain A Neuschwanstein-kastélyban 2014-ben történt első bemutatása óta a Fendt 1000 VARIO típusból nagyjából 2000 darabot adtak el, 40 különböző országban....
A kukorica vetése után a gazdák és a vadászok szor... Már megkezdődött a kukorica vetése, amely a vadkároknak az egyik leginkább kitett kultúra. A vadkárelhárítások megtervezéséhez és hatékony kivitelezé...
Együtt dolgoznak a gazdák és a méhészek a méhkímél... Az elmúlt évek méhpusztulásaival kapcsolatban több helyen is egészséges párbeszéd kezdődött el a növénytermesztő gazdák és a méhészek között. Ugyanis...
Rengeteg pénzt mozgat meg a mesterséges intelligen... A mesterséges intelligencia piaci növekedését az egyre jobban elterjedt, szenzorokon és légi felvételeken alapuló adatfelvétel, a gépi tanulási techn...
Jövedelemkiesést térít meg a gazdáknak az önkéntes... Önkéntesen csatlakozhatnak a gazdák a krízisbiztosítási rendszerhez, amely abban az esetben téríti meg a mezőgazdaságból élők kieső jövedelmének legf...