Hatalmasat fejlődtek, szélesebbek és nagyobbak a kombájnok

Sokat változtak megjelenésük óta az arató-cséplőgépek, népszerűbb nevükön a kombájnok. Motorteljesítményük csúcsa és magtartályuk befogadóképessége közel a tízszeresére, a legnagyobb munkaszélességük több mint négyszeresére, a legnagyobb áteresztőképességük pedig húszszorosára nőtt.

Nagyjából 15 gyártó készíti a kombájnok többségét. Közülük a legnagyobb multinacionális kombájngyártók a Claas, a John Deere, a Versatile/Rosztszelmas, a CNH Industrial (Case IH és New Holland), valamint az AGCO (Challenger, Fendt, Massey Ferguson). Az első három gyártónál évente akár 5000-6000 db kombájn is készül. Az arató-cséplőgépek ára a technikai felszereltségüktől függően 30 és 150 millió forint között mozoghat. A témát az Agrárszektor írta meg bővebben.

Nagyobb lett a kombájnok motorteljesítménye, áteresztőképessége és rostafelülete is
Nagyobb lett a kombájnok motorteljesítménye, áteresztőképessége és rostafelülete is

A magyar mezőgazdaságban nagyjából 10 ezer gabonakombájn járja a táblákat, évente pedig átlagosan közel 300 új gép áll munkába. Ezek nagy többsége a Claas, a John Deere, a New Holland és a Case IH márkák modelljei.

A mondern gabonakombájn-fejlesztéseket az alábbi irányzatok határozzák meg:

Minden kategóriában növekedett a motorteljesítmény, és a kombájnokba új környezeti normás motorok kerültek. Jelenleg leginkább a Tier 4 final/Stage IV károsanyag-kibocsátási normatívákat teljesítő motorok a jellemzőek. Ám jövőre már az új, Tier 5/Stage V. normás motorok beépítése válik majd szükségessé. A magtartályok befogadóképessége minden teljesítménykategóriában nőtt. A nagy darabszámban gyártott kombájnok esetén a jelenlegi csúcs a 17,1 m3 (AGCO Ideal 9), de a speciális, csuklós alvázú kombájnoknál (Tribine) már 35 m3-es magtartály is előfordul. Ez pedig a magtartály ürítő-átrakó csigák teljesítményének növelését eredményezte (max. 210 l/s).

Nagyobb teljesítményre képesek a kombájnok

Nőttek az áteresztő képességek, a legmagasabb kategóriájú kombájnok (NH CR 10.90) már 100 t/h alapidő alatti szemteljesítményre is képesek.  A nagyobb áteresztőképességekkel együtt arányosan nőtt a szalmaszecskázók és terítők teljesítménye is. Hasonlóképp növekedtek a cséplőszerkezetek és a magkiválasztó rendszerek átejtő- és leválasztó felületei, valamint a rostafelületek is.

A nagy teljesítményű arató-cséplőgépekhez szinte minden gyártó kínál talajkímélő, kézi vezérlésű, vagy automata guminyomás-szabályzót, illetve a gyártók fele, harmada talajtömörítést gátló gumihevederes járószerkezetet is. Ahogy például a TerraTrac, a TracRide, és a ProDrive.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Orosz kombájn vetekszik az elit márkákkal A szaksajtó részéről fokozott érdeklődés mutatkozott a Vektor Holding Kft. bemutatója iránt. A rendezvényen az orosz Rostselmash kombájngyár legújabb ...
Kombájn a sufniból – csúcsra értek a fiatal mérnök... Sokadik alkalommal vett részt 4 egyetemista fiatal egy mezőgazdasági gépeket gyártó cég versenyén. Idén egy működőképes kombájnt kellett megtervezniük...
Óvatosan közúton a kombájnokkal Tudta, hogy már azt is bünteti a hatóság, ha sarat hord fel a kombájnnal a közútra? És azt, hogy milyen engedélyek kellenek a jármű közúti forgalomban...
Elképesztő megoldások a kombájnok világából Azt megszokhattuk, hogy évről évre erősebb mezőgazdasági gépek kerülnek piacra, de egyes gépek nem (csak) az erejük miatt tűnnek ki a sorból. Most bem...
Forradalmi újítás – megérkezett az ízelt tör... Megdöbbentő újítással találkozhatunk a betakarító gépek piacán, megérkezett ugyanis az ízelt törzsű kombájn. Túlzás nélkül állítják a tervezői, hogy a...
Néhány szó a napraforgó aratásról Ugyan az első nyári betakarítási hullám még csak pár hete ért véget, a gazdák nem pihenhetnek sokáig, közeleg ugyanis a napraforgó betakarításának az ...