Menet közben méri a gépjárművek súlyát az új rendszer

Új időszámítás köszönt be az áruforgalmazásban, néhány napon belül ugyanis működésbe lép a nemzeti tengelysúly-ellenőrző hálózat. Az ország 89 pontján felszerelt mérőrendszer menet közben képes mérni a teherszállító kamionok súlyát, így várhatóan több szabálytalanság kerül napvilágra a rendszer indítását követően.

A teherszállító gépjárművek tengelyterhelésének vizsgálata idáig fix mérőpontokon zajlott. Ehhez a kamionosnak rá kellett állnia a mérlegre, amely lemérte a jármű súlyát. Amennyiben az a megengedett határértéken belül volt, a fuvarozó folytathatta útját, de ha több rakományt vitt a bejelentettnél, akkor komoly szankciókra számíthatott. A mérés a megállások miatt időigényes volt, ezen próbált újítani a Nemzeti Közlekedési Hatóság és a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a nemzeti tengelysúly-ellenőrző hálózat kiépítésével.

Mostantól menet közben is tudják mérni a kamionok súlyát
Mostantól menet közben is tudják mérni a kamionok súlyát

 

A Magyar Idők információi szerint az új rendszer viszont egészen másképp fog működni elődjénél. A 89 mérési pontra olyan, útba süllyesztett érzékelőket építettek, amelyek képesek a járművek tengelyterhelését és össztömegét menet közben is pontosan lemérni. Az adatokat egy informatikai rendszer azonnal feldolgozza és a biztosan túlterhelt járműveket automatikusan megbírságolja. A túlsúlyosnak vélt járműveket a közúti ellenőr kitereli a forgalomból és ellenőrzi azok össztömegét. Amennyiben az ellenőrzés során kiderül, hogy mégsem túlterhelt a jármű, a sofőr továbbhajthat. Viszont ha bebizonyosodik, hogy több a rakomány a megengedettnél, azonnali bírság jár, valamint csak akkor mehet tovább a sofőr a szállítmánnyal, ha megszünteti a problémát.

A közúti ellenőrök az előbb említett ellenőrző mérésekhez mobil mérőeszközöket fognak kapni. Ezek tartalmazzák a kerékterhelést mérő talpakat, a szintkiegyenlítő szőnyegkészletet, a kerékterhelést mérő, tengelyterhelést és össztömeget meghatározó, a mérést vezérlő szoftvert, valamint a forgalomirányító jelzőlámpát és annak állványát.

Az új rendszer és a hozzá igazodó szabályozás mindenkire vonatkozik: magyar és külföldi gépjárművekre egyaránt. Valamint tevékenységtől függetlenül mindenkinek be kell tartania a szabályokat, így a mezőgazdasági terményeket fuvarozóknak is fokozottan figyelniük kell, nehogy túlpakolják gépjárműveiket.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Bevezetik az EKÁER-t 2015. január 1-jén induló EKÁER. Ha még nem hallott róla, abból baj is lehet, mert a NAV üzemelteti és az előírások be nem tartásáért büntetés is jár....
Március elsejéig tart az ekáer próbaüzeme! A piaci szereplők javaslatát szem előtt tartva a kormány március elsejéig meghosszabbította az ekáer rendszer próbaüzemét. A NAV addig is ellenőrizhet...
A FruitVeb az ekáer kiterjesztését kéri A Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) a nagybani piac kereskedőire is kiterjesztené az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző r...
Alternatív szállítási útvonalak a röszkei helyzet ... A röszkei határon kialakult helyzetre való tekintettel - a helyzet normalizálódásáig - a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) segíteni kí...
Máris kijátszható lett az ekáer? Szakértők szerint több száz tonnányi áru került úgy külföldre Magyarország területéről, hogy azt az ekáer rendszerbe nem jegyezték be. Hogyan lehetség...
Újabb komoly ellenőrzést kapnak a fuvarozók 2017 januárjától 89 új mérőhelyen mérik majd a gyorsforgalmi úthálózaton elhaladó gépjárművek súlyát. Az ellenőrzés mindenkire vonatkozik, az élelmisz...