Megnövelnék a magyarok juh- és kecskehús fogyasztását Húsvétig

A juh- és kecskehús fogyasztásának ösztönzését tűzte ki célul a „A JUH Ász. Mindenünk a birka” elnevezésű kampány, amelyet 2019. december közepén indított el az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum és a Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség. A szervezők növelni szeretnék az egészséges táplálkozásba könnyedén beilleszthető juh- és kecskehús kedveltségét. Magyarországon a juh- és kecsketenyésztés évezredes múltra tekint vissza, ennek ellenére a lakosság juh- és kecskehús fogyasztása elenyésző. Az ismertségük is igen alacsony, pedig a juh- és kecskehúsból készült ételek akár a diétázók étrendjébe is könnyedén beilleszthetőek, hiszen zsírtartalmuk alacsony, tápanyagtartalmuk viszont magas.

A kampány megnyitóján Feldman Zsolt, mezőgazdaságért felelős államtitkár szerint a juh- és a kecskehús a hagyományos magyar konyha része. Ráadásul olyan egészséges ételek készíthetőek belőle, amelyek a legújabb fogyasztói elvárásoknak is megfelelnek. A magyar juh és kecske ágazat alapvetően exportorientált. Hosszú évek óta bizonyítja, hogy jó minőségű és egészséges termékek előállítására képes, ezt mindenképp szeretnénk tudatosítani a magyar fogyasztókban is – mondta.

A juh- és kecskehús fogyasztását népszerűsítő kampány indult - Fotó: AMC
A juh- és kecskehús fogyasztását népszerűsítő kampány indult – Fotó: AMC

A 2019. december és 2020. április között tartó kampányban országszerte 10 Auchan áruházban tartanak kóstoltatásokat, az Agrármarketing Centrum pedig számos rendezvényen és külföldi kiállításon – például a márciusi FOODEX Japan élelmiszeripari expón – népszerűsíti a juh- és kecskehúst. A Társaság ügyvezetője, Ondré Péter elmondta, hogy a fogyasztók juh- és kecskehússal kapcsolatos ismereteinek bővítésére szórólap is készül. Ebben receptekkel is igyekeznek ötleteket adni e vöröshúsfélék minél változatosabb elkészítésére. A célunk az, hogy mire elérkezünk a húsvéti időszakhoz, a kampánnyal elérjük, hogy már a tudatos táplálkozás jegyében és a tévhitek terhei nélkül vághassunk bele a húsvéti bárányos étkek elkészítésébe – emelte ki Ondré Péter.

Az Agrármarketing Centrum ügyvezetője, Ondré Péter is méltatta a juh- és kecskehús előnyeit - Fotó: AMC
Az Agrármarketing Centrum ügyvezetője, Ondré Péter is méltatta a juh- és kecskehús előnyeit – Fotó: AMC

Az EU egy főre jutó éves juhhúsfogyasztása átlagosan 1,9 kg/fő/év, de a tagországok között nagy az eltérés, a 10 dekagrammos nagyságrendtől közel 13 kilogrammig lehet adatokat találni. A hazai fogyasztás azonban a becslések szerint mindössze 30-35 dkg/fő/év. Kecskehúsból pedig még ennél is kevesebb, gyakorlatilag nem áll rendelkezésre mérhető adat.

A Magyar Juh és Kecsketenyésztő Szövetség ügyvezetője, Hajduk Péter szerint a Húsvétig tartó kampány célkitűzése, hogy a juh- és kecskehús fogyasztása növekedjen. A bárányhústól sajnos nagyon sokan azért ódzkodnak, mert egyszer az életükben megkóstoltak egy rosszul elkészített birkapörköltet. Mégis arra ösztönözném őket, hogy tegyenek újabb próbát, hiszen ma már valamennyi áruházláncban elérhető a friss vagy félkész, megfelelően előkészített, csomagolt juhhús, amelyet számtalan formában készíthetnek el. Hajduk Péter hozzátette: sok embernek van problémája a tehéntej emészthetőségével, nekik a kecsketej ajánlható. Ennek összetétele ugyanis nagyban különbözik a tehéntejtől, gyakorlatilag az anyatejjel egyenértékű, így számukra sem okozhat problémát. Ma már a legtöbb áruházban árulnak kecsketejet is – mondta.

Juh- és kecskehús falatok a fogyasztást népszerűsítő kampány nyitó rendezvényén - Fotó: AMC
Juh- és kecskehús falatok a fogyasztást népszerűsítő kampány nyitó rendezvényén – Fotó: AMC

Ezért jó a juhhús és a kecskehús

A juhhús egészséges, alacsony koleszterintartamú élelmiszer. Az állat a legelés során csak természetes táplálékot, többek között számos gyógynövényt fogyaszt. A bárányhús gyorsítja a lép és vese működését és segíti a fogyókúrát. A hús zsírtartalma alacsony, magas telítetlen zsírsav-aránnyal (omega-3, konjugált linolsav-CLA). A kecskehús élettani szempontból ugyancsak jó választásnak számít, hiszen tápértéke magas. Ugyanakkor harmadannyi kalóriát tartalmaz, mint a marhahús, és negyedannyit, mint a csirke. A juhtejből készült termékek magas fehérje és zsírtartalma lehetővé teszi a sokrétű felhasználásukat. A kecske ágazat fő terméke a tej, a tejtermelés becsült mennyisége hazánkban mintegy 3-5 millió liter kecsketej évente. Azonban ebből mindössze 0,6 millió liter tejet dolgoznak fel a tejüzemek, hiszen nagy részüket a kecsketartók maguk értékesítik.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

A juh és kecske állatállomány elektronikus jelölés... A juh és kecske állatállomány elektronikus jelölése kapcsán igényelhető támogatásról A juh és kecske állatállomány elektronikus jelölése kapcsán nyúj...
Vicces, tojásos locsolóversek Húsvét alkalmából szeretnénk egy kis segítséget nyújtani a locsolóknak. Összegyűjtöttünk néhány szellemes verset, rövidet, hosszút, hogy mindenki megt...
Ha elege van már a lehúzó hírekből… A sok komoly hír mellett olykor szükség van aranyos történetekre is, hogy ki tudjunk szakadni a mindennapok mókuskerekéből. Egy ilyen kis sztorit szer...
Mi a különbség tej és tej között? Tudta ön, hogy a szamár teje hasonlít a legjobban az anyatejre? És azt, hogy a sivatagban minek a tejét isszák? Hallotta miért nem kellene a nagyon ki...
Sok füstölt áru fogy a húsvéti időszakban Több mint hatezer tonnányi füstölt áru fogy a húsvéti ünnepi időszakban, mintegy 7 milliárd forint értékben. Ebben a termékkategóriában mintegy 2 mill...
Csoda! Nem drágul a tojás húsvétra! Ugyan a tavalyi fogyasztói árhoz képest idén 4-5 százalékkal drágább a tojás a húsvéti időszak hatására nem fog tovább emelkedni a termék ára. A tojás...