Magyarország nagyhatalom a csokimikulás gyártásban

Tavaly a koronavírus-járvány negyedik negyedévi hulláma ellenére sem csökkent a hazai csokoládéfigura-vásárlás. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara körképe szerint 2021-ben is növekvő kereslet volt tapasztalható. Évente több millió, hivatalos nevén „üreges formacsokoládé figurát” értékesítenek Magyarországon. A Magyar Édességgyártók Szövetségének kimutatása szerint közel 250 vállalkozás foglalkozik édességgyártással, az üreges formacsokoládét gyártók közül pedig a legnagyobb a Nestlé.

A multinacionális vállalat diósgyőri gyárában előállított csokimikulás figurákat 20 országba exportálják, évi 4 ezer tonna mennyiségben, amely mintegy 120 millió figurát jelent. A Nestlé a hazai piac közel 80 százalékát látja el, a többi termék kisebb üzemek kibocsátásának eredménye. Tapasztalatok szerint mind a multinacionális, mind pedig a hazai gyártók egyaránt megtalálják számításukat a szezonális édességek piacán, még a kisebb gyártók is jelentős tételeket tudnak értékesíteni ilyenkor – írta a NAK.

Magyarország nagyhatalom a csokimikulás gyártásban - Fotó: Rimóczi-Art Csokoládé Grillázs Szalon
Magyarország nagyhatalom a csokimikulás gyártásban – Fotó: Rimóczi-Art Csokoládé Grillázs Szalon

Áremelkedés, kereslet, trendek

Mint szinte minden területen, itt is jelentős a gyártáshoz felhasznált alapanyagoknál tapasztalható áremelkedés, amely a klimatikus viszonyokra visszavezethető terméskiesés és a megnövekedett kereslet együttes hatása. Az átlagot meghaladó mértékben növekedtek a papír alapú csomagolóanyagok árai is az utóbbi 6 hónapban.

Megfigyelhető a vásárlói szokások változása is, amely egyrészt a magasabb minőségű termékek, valamint a funkcionális élelmiszerek iránti kereslet élénkülésében fejeződik ki.

Az édesipari termékeknél is teret nyert a cukormentes termékek iránti fokozott igény. Az adventi időszakhoz köthető üreges Mikulás-figura fogyasztói népszerűsége azonban töretlen, ebből a termékből a gyártók közel 8 millió darabot értékesítenek a hazai piacon. A mikulások iránti kereslet a hagyományos étcsokoládé/tejcsokoládé megosztást követi. Kisebb mennyiségben készülnek például az üregükben cukorkával töltött, vagy kétrétegű, kétízű mikulások. A mikulások esetében azonban nincs olyan gazdag ízkínálat, mint a szaloncukroknál, de ez a termékek jellegéből és elkészítési módjából is adódik. Az elmúlt év híres terméke volt a nemzetközi sajtóban is megjelent „maszkos mikulás”, a lajosmizsei Rimóczi László cukrászmester innovációja, amely elnyerte a Magyar Édességgyártók Szövetségének innovációs díját is.

A Rimóczi-Art Csokoládé Grillázs Szalon maszkos mikuláscsokijai
Share Button

Kapcsolódó cikkek

Kijózanító hír érkezett a csokoládé kedvelőinek... A csokoládé egy rendkívül népszerű fogyasztási cikk, a világ minden táján előszeretettel vásárolják az emberek. Ez a finomság azonban nem jöhetne létr...
Csokimaffiát lepleztek le a fináncok A csokoládé egy rendkívül népszerű fogyasztási cikk, a világ minden táján előszeretettel vásárolják az emberek. Nagy üzlet és éppen ezért egy ötfős tá...
Nagy lehetőségek vannak a magyar csokoládégyártásb... Tavaly és tavalyelőtt 18 ezer tonna csokoládé készült Magyarországon, ennek csaknem harmada a külföldi piacokon talált gazdára. Egyre több a magas kak...
Kedvező élettani hatású csokoládét fejlesztenek a ... A csokoládé nem csak finom, hanem olyan élettani hatásokkal is rendelkezik, amelyek előnyösek az emberi szervezetre. Ez a tény ösztönözte azokat a ku...
Drónok, precíziós gazdálkodási képzés, megújult gé... Júliusban is több érdekes gépes és technológiával foglalkozó anyagunk jelent meg az agrárhírek között. Írtunk a betakarítás során előforduló vészhely...
Az elefántcsontparti esőktől függ, lesz-e elég cso... Kedvezőek voltak az október végén fennálló időjárási körülmények Elefántcsontpart legtöbb kakaótermesztő régiójában, ami kifejezetten jót tett a beta...