Közös John Deere-Deutz fejlesztés, magyar traktor- és alkatrészpiac – itt a februári gépes hírösszefoglaló!

A 2021-es év első hónapjában is több kifejezetten érdekes hírről számoltunk be a mezőgazdasági gépek és a technológiai fejlesztések témájában. Ezek között volt szó róla, hogy közösen fejleszt traktormotorokat a John Deere és a Deutz, valamint az eladott kerekes traktorok számának visszaeséséről és a hazai alkatrészpiac szárnyalásáról is írtunk. Beszámoltunk a kompakt motorokról és az agrárgépész verseny részleteiről is. Itt a februári technológia és gépes összefoglaló!

Ötödével esett vissza az eladott kerekes traktorok száma Magyarországon

A koronavírus-járvány megakasztotta a hazai mezőgép-forgalmazás tavalyelőtti lendületét. A korlátozások jelentősen befolyásolták a teljes 2020-as gépforgalom alakulását. Az Agrárgazdasági Kutatóintézet, Mezőgazdasági gépek forgalma című statisztikai jelentése szerint az egyéni gazdaságok és a társas vállalkozások 93 milliárd forint értékben vásároltak új mezőgazdasági gépeket és eszközöket 2020 első 6 hónapjában, amely közel 1 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi eladásokat. Anyagunkból kiderül, hogyan alakult az erőgépek és a művelőeszközök forgalma. A NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet foglalta össze, hogy a végfelhasználóknak történő mezőgazdasági gép és eszközértékesítések 73 százalékát 2020 első félévében 10 cég végezte el. A vezető hazai agrárgép-kereskedők az összes magyarországi mezőgépeladás közel 58 százalékát forgalmazták a vizsgált időszakban. Ezzel a 2019. első féléves időszakhoz képest 4 százalékponttal nagyobb részesedésükkel uralják a piacot.

A tavalyi első félévben az előző évinél 19 százalékkal kevesebb, 1316 új kerekes traktor lett a gazdák gépparkjának része - Fotó: Magro.hu, CSZS, Budapest
A tavalyi első félévben az előző évinél 19 százalékkal kevesebb, 1316 új kerekes traktor lett a gazdák gépparkjának része – Fotó: Magro.hu, CSZS, Budapest

Sokkal hatékonyabbá tehetik a gazdálkodást a kompakt motorok

Egyre inkább automatizálható a mezőgazdaság a kompakt motorok és a szenzorok segítségével. Ennek köszönhetően csökken a nehéz körülmények között végzett, kemény fizikai munka szerepe, és a munkaidő is optimalizálható. Ugyan globálisan jelentős az eltérés az együttműködő robotok, a kobotok használatának mértékében, az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a legelterjedtebbek, de Magyarországon is nő az Ipar 4.0-ás megoldások szerepe a szektorban. A fejlődés részeként a kompakt motorok terjedésére is lehet számítani. Az Autopro írta meg a Machine Design cikkére hivatkozva, hogy ma a mezőgazdaság a harmadik legnagyobb piaca a robotoknak az ipar és a logisztika után. Ez azt jelenti, hogy a szintén magasan robotizált autóipart is megelőzi. A mezőgazdaságban használt eszközöknek azonban nehéz körülmények között kell helytállniuk, erre kínálnak megoldást a kompakt motorok. Az IP65 jelöléssel ellátott eszközök minden irányból teljes mértékben védettek a por- és a kisnyomású vízsugár ellen. A mezőgazdasági gépek, robotok és kobotok (együttműködő robotok) esetében nagyon fontos ez a tulajdonság.

Sokkal hatékonyabbá tehetik a gazdálkodást a kompakt motorok - képünkön egy Valtra erőgép kezelőfelületei, illusztráció
Sokkal hatékonyabbá tehetik a gazdálkodást a kompakt motorok – képünkön egy Valtra erőgép kezelőfelületei, illusztráció

Vírusálló gépalkatrészek: egyre többet költenek rájuk a magyarországi termelők

A magyarországi gazdálkodók 47,1 milliárd forintot fordítottak alkatrészekre a 2020. január és szeptember közötti időszakban. Ez az összeg 9 százalékos növekedés a bázisidőszakhoz viszonyítva. Az alkatrészforgalmazásra évek óta a folyamatosan növekvő tendencia jellemző. A tavalyi évi forgalomról egyelőre az első 9 hónapról vannak adatok, ám ezek további emelkedést sejtetnek az egész éves forgalomra vonatkozóan. Minden negyedévben nőtt ugyanis az alkatrészekre fordított pénz, még a koronavírus-válságos 2. és 3. negyedévben is többet fizettek ki a gazdák, mint a tavalyi azonos időszakokban. A mezőgazdasági gépek alkatrészforgalma Magyarországon a 2009-2010-es gazdasági világválság óta a 2013-as, egyetlen visszaesést hozó év kivételével) folyamatosan nő. A NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet Mezőgazdasági gépek forgalma című statisztikai jelentésében találtunk olyan táblázatokat és adatokat, amiket érdemes megnézni. Az adatgyűjtés a statisztikai törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet előírásai szerint történik, figyelemmel a 138/2004/EK rendeletre. Az adatszolgáltatás a mezőgazdasági gépeket forgalmazó vállalkozások számára kötelező. Az adatgyűjtés teljes körű, és a közvetlenül mezőgazdasági termelők részére értékesített mezőgazdasági gépek mennyiségéről és értékéről nyújt információt. A statisztikai felmérés 164 mezőgép-forgalmazó és -gyártó eladási jelentése alapján készült a 2020. január–szeptemberi időszakban. A gépalkatrészek forgalmát is vizsgálták.

A gépalkatrészek forgalmát nem rendítette meg a koronavírus járvány Magyarországon
A gépalkatrészek forgalmát nem rendítette meg a koronavírus járvány Magyarországon

Új névvel és szerkezettel folytatja a MEGFOSZ az agrárgépészek szakmai vetélkedőjét

Újra megrendezik a Mezőgazdasági Eszköz- és Gépforgalmazók Országos Szövetségének szervezésében a nagy sikerű versenyt. A korábbiaktól eltérően új névvel indul útjára a Legyél Te is agrárgépész! Országos Bajnokság, amely egy többfordulós vetélkedő a mezőgazdasági gépésztechnikus, gépész és gépjavító szakos középiskolások részére. A verseny célja, hogy a kiemelkedően szereplő diákok az utazások és ajándékok mellett szakmai elismerésben is részesüljenek. A névváltozáson túl további újításnak számít a most induló bajnokságban, hogy az Országos Bajnoksággal párhuzamosan először lesz Legyél Te is agrárgépész! Junior Bajnokság. Ezt a 9. évfolyamos diákok részére hirdette meg a Szövetség. Létrehozásának az volt a célja, hogy a jelenleg első évfolyamos – alapképzésben részt vevő – diákokkal is megismertessék és megszerettessék az agrárgépészek hivatását. Az idei versenyre összesen 32 csapat nevezett (LETIA OB- 23) és (LETIA OB JUNIOR-9), akik szeptember vége óta teljesítik a feladataikat. A junioroknak sok kreativitást igénylő feladatot kell megoldaniuk, a nagyobbaknak lényegesen szakmaibb feladatokat szükséges végrehajtaniuk az egyes fordulókban. Az országos koronavírus-helyzetre való tekintettel a gyakorlati feladatokat is online kell megoldaniuk, skype-os bejelentkezés vagy videó formájában. A játékban résztvevő diákok számára ezek a feladatok sem okoznak és okozhatnak gondot. Az idei, 2020/2021-es szezon is rendhagyó, ezért a döntőt – ahogy az előző évben is – online fogják megrendezni a 2021-es év első felében. A MEGFOSZ további célja, hogy versenyük évről évre szakmaibb legyen, és a versenyen kiemelkedően szereplő diákok a remek programok és ajándékok mellett szakmai elismerésben is részesüljenek.

Súlytolerancia emelés és EKÁER-módosítás: könnyebbé válhat a mezőgazdasági járművek közúti közlekedése

A 2021-es esztendőben is fokozatosan megindulnak a mezőgazdasági munkálatok. Ennek hatására megnövekszik a közúti közlekedésben részt vevő mezőgazdasági gépjárművek száma. A nap bármely időszakában lehet majd találkozni a közutakon mezőgazdasági gépekkel, és mivel sebességük elmarad a gépkocsikétól. Ez gyakran bosszúságot okoz az autóvezetőknek. A mezőgazdasági járművek közlekedéséhez kapcsolódó problémákra nyújthatnak megoldásokat a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara javaslatai. Ilyen például a súlytolerancia emelése és az EKÁER rendszer módosítása. A közlekedés során egyébként is számos akadályba és nehézségbe ütköző gazdák érdekében a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara célul tűzte ki, hogy olyan javaslatcsomagot állít össze a döntéshozók felé, amely segítségével leküzdhetőek a mezőgazdasági járművek közlekedése során fennálló problémák és nehézségek. Az egyik ilyen javaslat a mezőgazdasági termőterületen felrakodott, ömlesztett áruk, mezőgazdasági termények szállítmányai esetén alkalmazott súlytoleranciájának emelésével és az EKÁER rendszer módosításával foglalkozik.

Közösen fejleszt motort a Deutz és a John Deere

Közösen fejleszt és gyárt motorokat a John Deere Power és a DEUTZ AG. Elsősorban alacsony lóerőkategóriás, 130 kW-os (177 lóerős) erőgépek erőforrásait készítik el. A cél megszüntetni a szegmens piaci rését, illetve megbízható, sokoldalú motorok előállítása. A két cég együttműködésétől azt várják, hogy a két vállalat különböző szemléletét és képességeit ötvözi, és így bővíti kínálati bázisukat, valamint a forgalmukat. A két cég közös közleménye szerint az együttes fejlesztés a motor hardverére és tervezésére vonatkozik, de a gyártást és a forgalmazást egymástól függetlenül végzik majd. Pierre Guyot, a John Deere Power Systems vezető alelnöke abban bízik, hogy a két vezető iparági cég a közös tudás és fókuszterületek kombinálásával megbízható, költséghatékony motoropciót kínál az alacsony-lóerős tartományban. Frank Hiller, a Deutz vezérigazgatója azt mondta, nagyon örülnek annak a lehetőségnek, hogy összefoghatnak egy olyan iparági vezetővel, mint a John Deere, így teremtve értéket ügyfeleik számára.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Nagy traktor márkák évfordulói 2014-ben Kedvencek a világ körül és itthon. Több ezer mezőgazdasági munkában bizonyítottak sokak kedvenc traktorai, és évtizedek óta töretlenül építik és erősí...
Ismét a világ első száz legjobb márkája között a J... Idén is nyilvánosságra hozták a Best Global Brands nevű listát, amely minden évben a világ legjobb márkáit teszi rangsorba. A John Deere a tavalyihoz ...
Élelmiszerekkel kapcsolatban szigorít a NAV Az MTI-hez kedden eljuttatott közleményük szerint január elsejétől azokra a kockázatos élelmiszer-szállítmányokra is ekáer számot kell kérni (a szállí...
A gazda szavának ereje Mennyi jut tanyafejlesztésre; mikor teszik közzé a KAP rendeleteket; milyen módszer készül a zöldítési program teljesítése érdekében; hogy végződött a...
EKÁER: amikorra kell, lesz A mezőgazdasági főszezon idejére már mindenkinek tudnia kell használni a január elsején bevezetett elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert...
Március elsejéig tart az ekáer próbaüzeme! A piaci szereplők javaslatát szem előtt tartva a kormány március elsejéig meghosszabbította az ekáer rendszer próbaüzemét. A NAV addig is ellenőrizhet...