Kiderült, melyek a legkedveltebb traktorok a magyarok körében

Egészen másképp viselkedik a haszonjárművek piaca, mint a személyautóké : az uniós pénzektől függ, hány MTZ-t vesznek a magyar gazdák. Nézzük, hogyan alakul idén a piac.

Nem volt uniós pénz – nem veszik a traktorokat

Nem túl szépek az idei traktoreladási számok egy használt autókkal foglalkozó oldal összeállítása szerint: 2015 első félévében mindössze 1719 darab új traktort regisztráltak, ami 33 százalékkal marad el a tavalyi 2560-as értéktől. Igaz, a látszólag jelentős visszaesés csak éves viszonylatában mutat igazán rosszul: két évvel ezelőtt ugyanekkor 1564 új traktort helyeztek forgalomba.

A hektikus mozgás hátterében az uniós pályázatok állnak: a forgalom nagymértékben függ attól, milyen uniós pályázatok érhetőek el éppen. Tavaly az Európai mezőgazdasági vidékfejlesztési alap támogatásai (az MNB növekedési programjával is erősítve) húzta a piacot. Az év végére talán ismét korrigál a piac, köszönhetően az október 15-i megvalósítási határidejű kertészeti gépbeszerzésre kiírt pályázatnak.

Melyik a magyarok kedvenc traktora?

A traktorpiac igen koncentrált, néhány nagy gyártó osztozik annak jelentős részén. Ám a piac megoszlása erősen eltér az új-, illetve a használtpiacon. Az új járművek esetében 100-ból 28-at tesznek ki a piacvezető MTZ (Belarus) traktorok, a John Deere 13, míg a New Holland 8 százalékkal próbál felzárkózni. A használtpiacon eladott járműveknek azonban több mint fele (53%) MTZ traktor volt 2015 első felében, őket egyenként mintegy 5-5 százalékkal követték a Zetor, New Holland és John Deere eladások.

A vontatók viszont nagyon mennek

Mindeközben a nagyhaszonjárművek piaca igazán jelentős lendületet kapott az év első felében: 2564 darab 3,5 tonnánál nagyobb új tehergépkocsit és vontatót adtak el a hazai piacon, ami 25 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ezen belül igencsak eltér a növekedés üteme a két kategóriában: az új vontatók száma 30 százalékkal gyarapodott, miközben a tehergépkocsik eladásai néhány százalékkal nőttek.

Míg a vontatók esetében elsősorban (69%) az új járművek beszerzése növelte a hazai gépjárműparkot, a tehergépkocsik zöme (75%) a használtimport révén kerül Magyarországra. Két év alatt másfélszeres lett a behozott használt nagyhaszonjárművek száma, ezen belül a tehergépkocsik száma 72 százalékkal, míg a vontatóké 29 százalékkal növekedett.

Íme, a kedvenc teherautóink

A nagyhaszonjárművek esetében egészen eltérő a márkák értékesítési sorrendje az új és a használt járművek esetében. Míg az új járművek között a DAF és a Volvo küzdött az első helyért (21,9; illetve 21,6%), nem sokkal a Scania 17,1 százalékos részesedése előtt, a használtpiacon a Volvo (18,2%) egyértelműen vezet a MAN (16,3%) és a DAF (12,8%) előtt.

Forrás: privatbankar.hu

Share Button

Kapcsolódó cikkek

A mezőgazdasági gépforgalmazás piaci helyzete Magy... Az utóbbi években folyamatosan növekedő tendenciát mutatnak a mezőgazdasági gépekkel kapcsolatos beruházások, amelyek 2013-ra meghaladták a 105 milliá...
Hatalmas összegeket lehet igényelni, indul a nemze... 80 milliárd a mezőgazdasági gépek gyártására, forgalmazására, vásárlására igényelhető keret. Hitelfelvevőnként legkevesebb 150 millió forint, legfelje...
12 milliárd forint mezőgazdasági gépekre Tovább folytatódik a lízingpiaci növekedés, a bővülés többek között a járműeladásoknak köszönhető. A 2018-as év hátralévő részére további emelkedés vá...
A Solis traktorok bizonyítanak A traktorgyártóknak továbbra is követniük kell ez EU-s környezetvédelmi irányelveket és szigorításokat. Azok, akik erre rá sem hederítenek, gyorsan k...
Vetőgépek, traktorpiac, gépárverés, Kubota X, tala... Az elmúlt hónapban is több, kifejezetten érdekes gépes anyaggal jelentkeztünk az Agrárhírek rovatunkban. Bemutattuk a talajlevegőztetés technológiájá...
Az idei első gépes összefoglalóban az Év traktora,... A decemberi agrárhírek között is több, a gazdáknak érdekes és hasznos mezőgazdasági gép szerepelt. Megírtuk, hogy folytatódik a Mezőgazdaság digitáli...