Megállította a mintagazdaságok kijelölésének folyamatát az Alkotmánybíróság döntése. Néhány korábbi törvényt módosítani, másokat pedig megalkotni kell ahhoz, hogy a kijelölés törvényes lehessen. A történtek előzménye, hogy 56 országgyűlési képviselő kezdeményezte, hogy az Alkotmánybíróság vizsgálja felül a mintagazdaságok kialakításáról szóló 1910/2015. (XII. 11.) Kormányhatározat Alaptörvénnyel való összhangját.
A Mezőhír számolt be róla, hogy az indítványozók szerint a kormányhatározat 4. pontja a mintagazdaságok fajtáinak meghatározásán keresztül, a 6–7. pont a mintagazdasággá történő kijelölés feltételrendszerének meghatározásán keresztül, a 10. pont pedig a mintagazdaságok feletti tulajdonosi jog meghatározásán keresztül olyan általánosan kötelező magatartási szabályt állapítanak meg, amelyekről kizárólag sarkalatos törvény rendelkezhetne.
Ezekkel is baj van a mintagazdaságok kijelölésénél az Alkotmánybíróság szerint
Továbbá a kormányhatározat egyes rendelkezései ellentétesek a Nemzeti Földalapról szóló 2010. évi LXXXVII. törvény egyes rendelkezéseivel. A 4–7. pont például ellentétes a Nemzeti Földalapba tartozó földek hasznosítására vonatkozó földbirtok-politikai irányelvekkel. Továbbá a kormányhatározat olyan új fogalmat vezet be (mintagazdaság), amelyet a Nemzeti Földalapról szóló törvény nem ismer. Az Alkotmánybíróság emiatt 2021. január 9-én úgy döntött (1/2021. AB határozat), hogy a mintagazdaságok kialakításáról szóló 1910/2015. (XII. 11.) Korm. határozat 4., 6. és 7. pontjai valóban alaptörvény-ellenes, ezért ezeket megsemmisítette.
Kiemelt szerepet és komoly erősítést kapnak a kijelölt mintagazdaságok
A magyar mezőgazdaság teljesítményének növelése érdekében indokolt olyan példamutató gazdaságok mintagazdaságként történő kijelölése és megerősítése, melyek kiemelkednek a rendelkezésre álló erőforrások hatékonyabb felhasználása, a vidéki foglalkoztatás, a termékpálya szintű integráció, a magasabb hozzáadott értékű és kiváló minőségű termékek előállítása, a technológia fejlesztése, valamint a genetikai erőforrások minél magasabb szintű megőrzése, használata területén – írta 2020. októberében a témában a NAK.
Az alábbi mezőgazdasági termelőszervezeteket jelölték ki mintagazdaságként:
- Bólyi Mezőgazdasági Termelő és Kereskedelmi Zártkörűen Működő Részvénytársaság (székhely: 7754 Bóly, Ady Endre u. 21., adószám: 11002525-4-02);
- Dalmandi Mezőgazdasági Zártkörűen Működő Részvénytársaság (székhely: 7211 Dalmand, Felszabadulás u. 42., adószám: 11283807-4-17);
- Nemzeti Ménesbirtok és Tangazdaság Zártkörűen Működő Részvénytársaság (székhely: 5820 Mezőhegyes, Kozma Ferenc út 30., adószám: 11043924-2-04);
- Szomor Biogazdaságot alkotó alábbi vállalkozások: Szomor Dezső egyéni vállalkozó (székhely: 2345 Apaj, Géptelep 42. hrsz., adószám: 73319304-2-33); KISKUNSÁGI TERMÉSZETVÉDELMI Zártkörűen Működő Nonprofit Részvénytársaság (székhely: 2345 Apaj, Géptelep 42. hrsz., adószám: 22707028-2-13); SZOMOR-APAJ Mezőgazdasági-, Termelő-, Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 2345 Apaj, Géptelep 42. hrsz., adószám: 14816413-2-13); Szomor-Bösztör Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 2345 Apaj, Fő tér 42., adószám: 25375477-2-13); Miklay Mezőgazdasági Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 6090 Kunszentmiklós, Rákóczi Ferenc út 30., adószám: 24388548-2-03);
- Szerencsi Mezőgazdasági Zártkörűen Működő Részvénytársaság (székhely: 3900 Szerencs, Rákóczi u. 59., adószám: 11067397-2-05);