A Belarus traktorgyár még a 2009-es Agritechnica kiállításon mutatta be a 295 LE teljesítményű 3023 típusú traktorát, amely elektromos hajtással és választhatóan elektromos TLT-vel is rendelkezett. Ám a bemutatót aztán nagy csend követte, miközben a versenytársak sorra jelentkeztek a dízel-elektromos hibrid hajtású, sőt a teljesen elektromos/ akkumulátor hajtású változatokkal is. A cég a tavalyi Agritechnica kiállításon sem az elektromos hajtásról beszélt, hanem az új, 466 LE teljesítményű, Caterpillar motoros 4522 típusjelű prototípusát reklámozta. Hamarosan viszont jön a dízel-elektromos MTZ traktor.
A háttérben azonban dolgoztak az elektromos projekt fejlesztési munkálatain a Minsk Tractor Works központjában. Ez tette lehetővé azt, hogy a cég amerikai és kanadai képviselője, az MTZ Equipment Ltd. bejelentse, hogy szeptemberben megkezdi az első dízel-elektromos traktor forgalmazását. A hírt Fehérororszország fővárosában, Minszkben, a közelmúltban tartott sajtótájékoztatón jelentették be, ahol bemutatták az MTZ 3623 típusú traktort, amelynek 270 kW teljesítményű generátorát igény szerint egy 360 LE-s QSL9 Cummins vagy egy 373 LE-s OM470 Mercedes motor működteti – írta az Agrofórum.
Az elektromos „CVT” lehetővé teszi a fokozatmentes sebességváltást két tartományban (0-15 km/h szántóföldön és 0-50km/h közúton), amelynek következtében szántóföldön 15, közúton 30 százalék hajtóanyag-megtakarítás érhető el. Opcióként 55 kW (73 LE) teljesítményű, 1000/min fordulatszámú TLT és Windows alapú diagnosztikai szoftver is a traktor rendelkezésre áll.
Nem állnak meg egynél az MTZ traktorok fejlesztői
Az MTZ 3623 várható ára (elektromos TLT-vel) 330.000 amerikai dollár, mintegy 88,5 millió forint lesz. A fejlesztés azonban nem állt le, a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a közeljövőben két újabb dízel-elektromos traktor bemutatása várható: a 450 LE teljesítményű MTZ/Belarus ET-450 MK és a 455 LE teljesítményű törzscsuklós Kirovets.