Hova tart az új traktorok fejlesztése?

A gondolkodó gazda mellett az erőgépek töltik be az egyik legfontosabb szerepet a mezőgazdaság megfelelő működésében. Ezek a gépek az elmúlt évtizedek alatt a rengeteget fejlődtek a tervezőmérnökök munkájának köszönhetően. Vajon milyen következő szintlépéseket él meg a traktorok fejlesztése a közeljövőben? Mikre fordítanak nagyobb figyelmet és több energiát azok a szakemberek, akik jobbá és hatékonyabbá akarják tenni a mezőgazdasági erőgépeket?

Az Agrárágazat szakcikkében Dr. Varga Vilmos a SZIE Gépészmérnöki Kar Járműtechnika Tanszékének címzetes egyetemi docense foglalta össze, milyen lépések logikusak, és mi várható a traktorok fejlesztése során. A 20–56 kW motorteljesítményű traktorok várhatóan két vagy négy hajtott kerekes változatban, fülkével és fülke nélküli kivitelben fognak készülni. Az 56–80 kW teljesítménytartományban többségében a négykerékhajtás és a fülkés kialakítás lesz jellemző. Az univerzális, többfunkciós, 80–200 kW motorteljesítményű traktorok négykerékhajtással és klimatizált fülkével kerülnek majd piacra. A nehéz, összkerékhajtású univerzális traktorok kimagaslóan kényelmes vezetőfülkével, 200–400 kW motorteljesítménnyel, négykerékhajtással, vagy első tengelyen, tengelycsonkkormányzással, hátul pedig kerék-gumihevederes futóművel készülnek majd – írja.

A gépészmérnök összefoglalta, merre tart az új traktorok fejlesztése - Fotó: Adam's Photovision
A gépészmérnök összefoglalta, merre tart az új traktorok fejlesztése – Fotó: Adam’s Photovision

Tovább fog terjedni az univerzális traktorok első tengelyének rugós hidraulikus vagy hidropneumatikus kialakítása. A 400 kW és az ennél nagyobb motorteljesítményű kéttengelyes nehéztraktorok

  • nagy méretű gumiabroncsokkal,
  • első kerék kormányzással, illetve
  • törzscsuklós kialakítással készülnek majd.

A nagy motorteljesítményű traktorok többsége – a törzscsuklós megoldás mellett – négykerék-gumihevederes futóművel fog rendelkezni. A nagy vonóerőt kifejtő, 400 kW feletti motorteljesítményű erőgépek teljesen gumihevederesek maradnak. A kerekes traktorok haladási sebessége várhatóan 50–60 km/h-ra, a gumihevederes traktorok sebessége pedig 40 km/h-ra fog növekedni. A menet közben változtatható guminyomás megvalósítása általánosan elterjedt lesz. A szenzorok mind a gumiabroncsok, mind pedig a gumihevederek jellemzőit menet közben tudják mérni.

Modern erőátvitel és sebességváltó az új traktorok fejlesztéseinél

Az erőátviteli rendszerek fejlesztésénél a hajtóanyag-megtakarítás és a folyamatos sebességváltás (CVT) biztosítása továbbra is a fő célok között szerepel. A jó hatásfok és a hosszú élettartam érdekében a Powershift sebességváltók továbbfejlesztett változatai a jövőben is használatban maradnak. A hidrosztatikus/mechanikus megosztással rendelkező CVT-sebességváltókat már több mint 20 éve használják, és a közeljövőben várhatóan megjelennek új, jobb hatásfokú változataik is. Ezeket a váltókat a központi villamos/mechanikus megosztású CVT-rendszerek fogják felváltani. A nehéz munkát végző gépeknél a dízel/villamos soros hibrid hajtásé lesz a főszerep. A közepes, univerzális traktorok párhuzamos hibrid hajtással, a 100 kW alatti teljesítménykategóriában pedig tiszta villamosüzemű erőgépek terjednek el nagy számban.

A változtatható guminyomás egyre elterjedtebb lesz az új traktorok esetében - Fotó: Adam's Photovision
A változtatható guminyomás egyre elterjedtebb lesz az új traktorok esetében – Fotó: Adam’s Photovision

Motor, hajtás, dízel

Az elkövetkező években továbbra is a dízelmotor marad a traktorok mozgásenergiát szolgáltató erőforrása. A motorfejlesztések tendenciája a méretcsökkentés, a hengerszám mérséklése (downsizing) és a fordulatszám-csökkentés (downspeeding), továbbá a kipufogógáz-utókezelési rendszer egyszerűsítése, hatékonyságának növelése irányába mutat majd. A COVID-19 iparra gyakorolt hatása miatt az új EU Stage V levegőszennyeződésre vonatkozó előírásban az 56 és 130 kW teljesítmény közötti traktormotorok forgalomba hozatalára vonatkozó dátum 2020. december 31-re csúszik. Az előírások felülvizsgálatára és módosítására 2025-ben kerül majd sor. Az új motorok kipufogógáz-kezelési rendszerének kialakításánál a hatósági előírás teljesítése érdekében két alapvető irányt követnek a gyártók. A korábbi, általános kipufogógáz-visszavezetési (EGR) megoldást egyes típusoknál elhagyják, helyette az SCR-AdBlue rendszert erősítik, ezzel a motor lökettérfogatra vonatkoztatott teljesítménye megnövekszik, a fajlagos hajtóanyag-fogyasztása pedig mérséklődik. Más típusoknál az SCR AdBlue rendszer marad el, és a hűtött kipufogógáz visszavezetési (cEGR) rendszer kiépítését növelik, ebben az esetben elmarad az AdBlue folyadék alkalmazása, ami az üzemeltetőnek könnyebbséget jelent.

Okostraktorok, digitális megoldások

Az elektronika és a digitalizáció elterjedése a precíziós mezőgazdaság rendszerében okostraktorok alkalmazását követeli meg a gazdálkodóktól. Ezek a következő képességekkel fognak rendelkezni:

  • GPS-alapú helymeghatározás,
  • automatikus kormányzás,
  • sorkövetés,
  • automatikus fordulásvezérlő,
  • traktor-munkagép kezelés,
  • képernyő-kiterjesztés táblagépen vagy okostelefonon,
  • flottakezelés,
  • többoldalú kommunikációs lehetőség (iroda, szerviz, adatbázis között),
  • adatkezelés a „felhővel”,
  • adatkezelés más gyártó programjával

A közeljövőben az önvezérlő gépek és robotok alkalmazása is megkezdődik. Az új technikák kezelhetőségének alapja pedig a digitális tudás lesz, ezért az oktatás jelentősége nagyon felértékelődik – írta Dr. Varga Vilmos a SZIE, Gépészmérnöki Kar, Járműtechnika Tanszék címzetes egyetemi docense.

Share Button

Iratkozzon fel hírlevelünkre!

Hogy elsőként értesüljön fontos agrárhírekről, támogatásokról, rendeletekről!

Kapcsolódó cikkek

Hatalmas és bivalyerős! A Massey Ferguson valaha épített legerősebb és legnagyobb erőgépe az MF 8700-as. A típusból 5 szériát dobtak piacra, melyek 270-400 LE teljesítmény kö...
John Deere 6125 M – egyértelműen előnyös A 6M sorozatú traktorokat úgy tervezte a John Deere, hogy előnyök sokaságát nyújtsa a gazdák számára a szántóföldeken és az addig vezető úton is. A me...
Mezőgazdasági gépeladás 2014-ben A mezőgazdasági gépkereskedők 2014-ben az elmúlt 10 év legnagyobb árbevételét érték el. A gazdák az új gépek vásárlására tavaly több mint másfélszeres...
Szélesedik a CLAAS kínálata! Két új erőgéppel rukkol elő a világ egyik legnagyobb mezőgazdasági gép gyártója. A CLAAS AXION 800-as családhoz tartozó AXION 800-as és 820-as típusok...
MTZ, a gyáróriás Dutra, Rába, Varitrak… néhány magyar gyártású erőgép, melyek méltán voltak híresek hazánk gazdái körében és persze külföldön is! De van még egy – igaz...
Az MTZ hazai és világpiaci helyzete Előző MTZ-vel foglalkozó cikkünkben az MTZ gyár történetével, történelmével foglalkoztunk. Mai írásunkban az MTZ gépek hazai és világpiaci helyzete ke...