2017. január elsejével többek között a tojás áfája is 5 százalékosra csökkent. Ennek megfelelően a vásárlók olcsóbb tojásra, a termelők növekvő forgalomra és magasabb bevételre számítottak. A madárinfluenza azonban mindenki számítását keresztbe húzta.
Bonyolult dolog a piac. Az áfacsökkentést követően a boltokban azonnal lejjebb mentek a tojásárak, a következő hetekben azonban könnyen előfordulhat, hogy drágulni fog a tojás. Ez annak köszönhető, hogy a madárinfluenza jelenléte miatt jóval kisebb a kínálat a piacon, ezért több termelő emelt az árain, mondván, „úgy is megveszik”.
Hogy lehet a madárinfluenza felelős az áremelkedésért? A válasz rendkívül egyszerű: ahol felütötte a fejét a betegség, ott területi és szállítási korlátozásokat vezettek be – belföldön és az unió más tagállamaiban egyaránt – a tojásra is. Ennek értelmében nem csak a fertőzött telepről, hanem annak 10-20, vagy akár 40 km-es körzetéből sem lehet tojást szállítani a betegség terjedésének megakadályozása érdekében. További nehézséget okoznak a kényszervágások. Szakértők szerint emiatt hazánkban mintegy 10 százalékkal csökkent a tojóállomány.
A tojáspiac szempontjából a január amúgy is egy nehéz hónap. Ilyenkor cserélik le a termelők a tojóállományaikat, viszont a karácsony utáni hetekben felhalmozódó készletek pótolni tudják normál esetben az ilyenkor felmerülő hiányt. Idén azonban ez másképp van. Folyamatosan magas volt a tojás iránti kereslet az ünnepek után is, így nem sikerült feltölteni a készleteket. Ezért aztán időszakos tojáshiány alakulhat ki, amit jelenleg még importból is nehéz orvosolni, szintén a madárinfluenza miatt. Nem lenne meglepő a Magyar Idők szerint, ha időszakos tojáshiány lépne fel.
A hiány pedig – értelemszerűen – emelkedő árakat hoz magával. Érdemes ugyanakkor óvatosan bánni a termelőknek az áremeléssel. A cél ugyanis, hogy minél több tojást adjanak el és nem az, hogy ellehetetlenítsék a kereskedelmet és a fogyasztást. Ezért a legjobb az lenne, ha a decemberi felvásárlási árakon adnák el a tojást, ami a kereskedelem szempontjából is elfogadható, a 22 százalékos áfakülönbözet pedig elég nagy mozgásteret biztosít arra, hogy mindhárom szereplő, vagyis a termelő, a kereskedő és a fogyasztó is jól járjon.