Az elmúlt évek során a hazai húsfogyasztáson belül – mennyiségét tekintve – viszonylag növekedett a baromfihús szerepe. Az 1980-as évek második felétől az úgynevezett vöröshúsok áremelkedése, valamint a hazai lakosság egy jelentős rétegének elszegényedése növelte a keresletet a viszonylag olcsó baromfihús iránt. Hogy mik a hazai és export lehetőségek, kiderül cikkünkből.
Belföldi értékesítés
Magyarországon az egy főre jutó termelés, de a fogyasztás mutatói is nemzetközi viszonylatban kiemelkedőek. A magyar fogyasztói szokásokat tekintve a csirke a meghatározó, de emelkedő tendenciájú a pulykahús hazai kereslete is. A lúd egyértelműen “magyar” baromfifaj, viszonylag a fogyasztása is magas hazánkban. Kisebb intenzitással, de igaz ez a kacsára is.
A hazai baromfiforgalom megközelítőleg 55%-át adják a nagyobb vágóhidak, feldolgozott késztermékként. A fennmaradó mennyiség részben háztáji állattartásból származik, továbbá a csak belföldi piacra termelő kisebb regionális üzemek adják.
A belföldi baromfi forgalmazásában döntően ugyanazok a vállalatok, üzemek töltenek be meghatározó szerepet, melyek az exportot is adják. A feldolgozott baromfitermékek értékesítése a hazai piacon három fontosabb csatornán történik:
- Az egyik forma, amikor a vágóüzem forgalmaz saját tulajdonában vagy résztulajdonában lévő boltban ezekből a termékekből. Mivel a vágóhidak egy része nem rendelkezik a teljes baromfi árupalettával, ezért átvesz a hiányzó termékekből más feldolgozóktól a lakossági igények minél teljesebb kielégítése érdekében. Ezeket a kereskedelmi egységeket általában baromfi mintaboltoknak nevezik, melyek főleg az üzem székhelyén, illetve a fővárosban találhatók.
- A második jellemző forma, amikor a feldolgozó cég – ellátva a nagykereskedelmi funkciót – a kiskereskedelmi egységek megrendeléseit közvetlenül teljesíti. Ebben az esetben a vágóüzem régebben saját fuvareszközeivel, újabban inkább az erre vállalkozókkal végzi, végezteti a terítést a viszonylag közeli területeken, előzetes megrendelés, áruösszetétel egyeztetés után. Néhány nagyobb kereskedelmi szervezettel éves szerződést is kötnek.
- A harmadik említésre méltó csatorna – melynek szerepe és aránya egyre növekvő – mikor egy nagykereskedelmi tevékenységet (is) ellátó szervezet veszi át az árut, szerződéses kapcsolat alapján. Ide tartoznak a Metro, Spar, Auchan stb. nagykereskedelmi tevékenységet is ellátó hálózatok.
Export
A magyar baromfi ágazat külkereskedelmi kapcsolataiból egyértelműen a kivitel érdemes a részletes elemzésre, mivel az import nagyságrendje jelentéktelen, döntő része tenyésztési termékekből áll.
Az elmúlt években a mezőgazdasági termékek között a baromfi második helyezésnél rosszabbat nem ért el és két alkalommal is az első helyre került. Lényegesen felülmúlta az időszak elején vezető sertés- és két kiugró esztendejében abszolút elsőséget elért gabonaágazatot. A legkisebb helyezési szám mellett fontos kiemelni az élelmiszergazdaságon belüli stabil pozíciót is.
A kiemelt exporttermékekből származó komoly eredmény a darabolt csirkén belül a kicsontozott termékek közel 40%-os árbevétel többlete.
Tudta-e, hogy… |
az Európai Unión kívül Svájc a tradicionális vevője a magyar baromfitermékeknek, illetve újabban sikerült visszatérni olyan országokba (Ukrajna, Független Államok Közössége), ahol már voltak piaci pozícióink. |
Forrás: jomagyarbaromfi.hu