Harmadával növekedett hazánk piacvezető takarmánygyártó cégcsoportja, a Budapesti Értéktőzsde egyetlen agráripari cége

Közel három évtizedes történetének legjobb félévét zárta a 2022/23-as üzleti év első hat hónapjában a hazánk legnagyobb takarmánygyártó vállalatának számító UBM Csoport. A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyetlen agráripari cégeként számon tartott UBM a 2022. július 1-től december 31-ig tartó időszakban 122,67 milliárd forintos árbevételt és 6,00 milliárd forint EBITDA-t termelt, ráadásul eredményességi soron is erősödni tudott a vállalatcsoport, ugyanis ezzel párhuzamosan adózott eredményét 1,89 milliárd forintra növelte. Az UBM a továbbiakban is folytatni kívánja beruházásait és nemzetközi terjeszkedését, emellett a cégcsoport szeretné számottevően növelni a kisbefektetők arányát a tulajdonosi struktúrájában.

Harmadával bővülő árbevétel, közel 160 százalékkal emelkedő EBITDA

2022 második félévében az UBM tevékenységére és általános piaci környezetére három fő tényező nyomta rá a bélyegét: az emelkedő kamatkörnyezet, a gáz és az elektromos áram árának emelkedése, valamint a világszerte erősödő infláció. Az UBM az elhúzódó pénzügyi és gazdasági nehézségek ellenére is kiemelkedően sikeres félévet zárt, és történetében a legmagasabb 6 havi árbevételt és EBITDA-t termelte.

A cégcsoport a 2022/23-as üzleti év első felében, azaz tavaly december 31-ig bezárólag 122,67 milliárd forintos árbevételt könyvelt el, ami 33,8 százalékkal haladta meg az előző üzleti év azonos időszakában elért 91,71 milliárd forintos szintet. Ezzel párhuzamosan az UBM EBITDA-ja a tavaly december 31-ig tartó hat hónapban 158,6 százalékkal, 6,00 milliárd forintra bővült a bázisidőszakban teljesített 2,32 milliárdos szintről.

Az árbevétel mellett az eredményességi soron is erősödni tudott a vállalatcsoport: az UBM adózott eredménye a 2022/23-as üzleti év első hat hónapjában – 48,8 százalékos növekedéssel – 1,89 milliárd forintra nőtt a 2021. december 31-ig tartó félévben elért 1,27 milliárd forintról.

Az UBM két önálló működési szegmense a commodity nagykereskedelem (a búza, kukorica, árpa, olajos magvak, szójadara, szójabab és midproteinek klasszikus kereskedelmi tevékenysége) és a takarmánygyártás, illetve takarmányalapanyag-kereskedelem. „A kereskedelmi üzletág 3,72 milliárd forintos EBITDA-ja és 4,1 százalékos EBITDA-marginja minden várakozásunkat felülmúlta, míg a gyártó üzletág 2,31 milliárd forintos EBITDA-ja és 5 százalékos EBITDA-marginja némileg elmarad ugyan a remélt szinttől, de mindenképpen biztató eredmény” – összegezte a 2022/23-as üzleti év első felének teljesítményét Horváth Péter, a cégcsoport vezérigazgatója.

Az UBM Csoport premix-üzemet Környén

Folyamatos fejlesztések és nemzetközi terjeszkedés

A dinamikus növekedés fenntartása érdekében az UBM folyamatosan törekszik gyártókapacitásának bővítésére. A cégcsoport 2022. október 24-én adta át új takarmánykeverő üzemét a szlovákiai Hernádcsányban. A 6,7 millió eurós, részben pályázati forrásból megvalósult beruházásnak köszönhetően tizedével, évi 840 ezer tonnára növekedett a csoport takarmánygyártási kapacitása.

E fejlesztésnek is köszönhetően tovább bővülhet az UBM export tevékenysége is; a társaság jelenleg 15 országba – elsősorban Olaszországba, Romániába és Ausztriába – exportál termékeket, ebből származik árbevételének mintegy 46,5 százaléka.

A kapacitásnövelő beruházások mellett a cégcsoport stratégiájában kiemelt szerepet kap a technológiai színvonal folyamatos emelése, amelynek hátterét az évi több mint 300 millió forintból gazdálkodó kutatás-fejlesztési részlegének tevékenysége biztosítja.

Jó úton halad a cégcsoport 2025-ig szóló növekedési stratégiájának megvalósítása

Az UBM Csoport idén március 9-én mutatta be a 2025/26-os üzleti évig felvázolt növekedési stratégiáját és üzleti tervét, amelynek főbb célkitűzései az alábbiak:

  • Az UBM Csoport 2025-ig a jelenlegi, évi 0,6 millió tonnás takarmánygyártási volument 1 millió tonnára bővíti, míg a jelenleg 1,7 millió tonnás éves takarmányalapanyag-kereskedelmi volument 2 millió tonnára növelné a cégcsoport.
  • A Magyarországon, Szlovákiában és Romániában összesen 6 takarmánygyárat működtető vállalat további akvizíciók és zöldmezős beruházások révén folytatja kelet-közép-európai terjeszkedését.
  • Az UBM Csoport 2025-ig új kereskedelmi irodák nyitásával tovább bővíti kontinentális kereskedelmi tevékenységét Kelet- és Nyugat-Európában, így két éven belül valamennyi piacot képes lesz kiszolgálni hazánk nagyjából kétezer kilométeres körzetében.
  • Magyarország piacvezető takarmánygyártója törekszik működési vertikumának további szélesítésére, ezért vizsgálja az élőállat-tenyésztésbe való belépés lehetőségét is.
  • Az agráripari cégcsoport a commodity üzletágban fejleszti regionális logisztikai infrastruktúráját.

„Mindezeknek köszönhetően az UBM Csoport árbevétele a tervek szerint évi 9-15 százalékos átlagos növekedést mutat majd a 2023-2025 években, így a jelenlegi árkörnyezetet feltételezve, ezen időszak végére elérheti a 350 milliárd forintos szintet. Üzleti céljaink megvalósítása mellett a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egyetlen agráripari cégeként fontos törekvésünk, hogy a befektetők számára is lehetőséget biztosítsunk arra, hogy részesedjenek a hazai mezőgazdaság hosszú távú sikereiből, ezért reményeink szerint egy-két éven belül a jelenleginél számottevően nagyobb lesz a kisbefektetők aránya a tulajdonosi struktúrában. Ennek érdekében az UBM részvényének 1:20 arányú felosztását tervezzük, amely várhatóan támogatja majd a papír piaci likviditásának növekedését” – foglalta össze a cégcsoport terveit Horváth Péter, az UBM Csoport vezérigazgatója.

Sajtóközlemény

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Nagydíjunk – az értékteremtő UBM újabb elismerése... 23 – köztük 11 takarmányozási és állategészségügyi, valamint 12 agrárinformatikai és tartástechnológiai – színvonalas pályázat került a bírálóbizotts...
Szegeden gyültek össze a baromfitartók az UBM Baro... Nagy érdeklődés mellett, 224 üzleti partner részvételével zajlott le május 8-án a szegedi Novotel Hotelben az UBM Baromfi Szakmai Nap. A plenáris ülé...
Kritikus a helyzet, a sertéságazatnak többletforrá... Minden eddiginél nagyobb érdeklődés, 170 partner – tulajdonosok, gyakorlati gazdák, döntéshozók – jelent meg az UBM szakmai fórumán. Szakmai napjukat...
Együttműködéseken át – az UBM sikersztorija folyta... Nem mindennapi történet az UBM-é, amely vállalat átgondolt stratégia mentén a kezdeti szójakereskedelmi tevékenységből kiindulva mára a hazai takarmá...
Tudás- és adatalapú takarmányozás segíti a hatékon... Hódmezővásárhelyen, a 29. Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napok Szakkiállítás és Vásár helyszínén készítettünk interjút Varga Gáborral. Az UBM ...
Fenntartható növekedést tervez az UBM Cégcsoport... Sikeres időszakot tudhat maga mögött az UBM Csoport: a nagydíjat és egy első díjat is elnyertek a nemrég véget ért 30. Alföldi Állattenyésztési és Me...