Számos olyan családi gazdaság termeszt szőlőt, majd készít bort, akik részesei a magyar vidéknek és számos munkahelyet teremtenek – mondta az Agrárminisztérium vidékfejlesztésért felelős államtitkára Kecskeméten, a 40. országos borverseny megnyitóján. Kis Miklós Zsolt elmondta, hogy fontos szerepet szántak a borászati ágazatnak a Vidékfejlesztési Program kidolgozásában is. Éppen ezért bízik benne, hogy az elmúlt évek támogatáspolitikai és szakmapolitikai intézkedései hozzájárulnak ahhoz, hogy az ágazat egyre stabilabban és sikeresebben működjön, és egyre jobb eredményeket érjen el.
Az államtitkár elmondta, hogy az első pályázati körben több mint 500 borászat pályázott sikeresen mintegy 35 milliárd forintos keretre a Vidékfejlesztési Programban. Az idei év januárjától elérhető mezőgazdasági és élelmiszeripari pályázati felhívásban is kiemelten kezelték a borászati ágazat szereplőit. Egy önálló, 10 milliárd forint összegű támogatási keretet biztosítottak számukra, amelyre 26 milliárd forint összegben közel 400 kérelem érkezett. Kis Miklós Zsolt bízik benne, hogy a pályázatoknak köszönhető technológiai korszerűsítések és eszközcserék hatására a vállalkozások az eddigieknél is jobb minőségű borokat készíthetnek, amelyeket mind a hazai, mind a nemzetközi piacon értékesíteni tudnak majd.
Tudatosabb marketing kell a magyar borászati ágazat fejlesztéséhez
Font Sándor, az Országgyűlés Mezőgazdasági bizottságának elnöke, a szőlő, bor és pálinka albizottságának elnöke szerint ahhoz, hogy a magyar borok ne csak kiszolgáltatott és véletlenszerű szereplői legyenek az európai piacnak, a jövőben elkerülhetetlen lesz a magyarországi szőlő- és bortermesztők részéről egy marketing alap létrehozása. Ahhoz, hogy uralhassák a magyar piacot és pozíciót foglaljanak azokban az országokban, ahol most kezd trenddé válni a borfogyasztás, érdemes lenne a borfogyasztási szokások feltérképezése, a magyar termékek megismertetése – mondta.
Légli Ottó, a borversenyt szervező Hegyközségek Nemzeti Tanácsa elnöke elmondta, hogy az országos borverseny egy háromszintű, felmenő rendszerű bormustra-sorozat szakmai csúcsrendezvénye, amelyen a magyar borok legjobbjai mutatkoznak be. A megmérettetésen évről évre közel 20 százalékos növekedés tapasztalható mind a beküldött borminták, mind a résztvevő birtokok számában. A 40. országos borversenyre idén a 22 borvidékről 262 pincészet 908 tételt nevezett. Köztük 397 fehérbort, 292 vörösbort, 81 rozét, 76 természetes édes bort, 39 pezsgőt és 15 gyöngyöző bort vittek szemlézni.