Csak a kishaszongépjárművek és a mezőgazdasági gépek piaca nőtt a magyar lízingpiacon 2020-ban

A kedvezőtlen piaci környezet ellenére voltak jól teljesítő kivételek is a magyar lízingpiacon. A kishaszongépjárműveknél 5 százalékkal közel 60 milliárd forintra nőttek a kihelyezések. Az agrárgép-finanszírozás is növekedésben volt: a 110 milliárd forintos finanszírozott összeg 7 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi szintet. Az építőgépek 27 milliárdos kihelyezése gyakorlatilag megegyezik az előző éves értékkel. A furgonoknál és az agrárgépeknél elért a bővülésben kiemelkedő szerepe volt a jegybank Növekedési Hitelprogramjában elérhető kedvezményes lízingkonstrukcióknak. 

A Magyarországi lízingpiacon a múlt évben csak a mezőgazdasági gépbérlés területe tudott növekedni 7 százalékkal a nehéz körülmények ellenére is, elérve a 110 milliárd forintot – mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára, a szövetség online sajtótájékoztatóján.

Csak a kishaszongépjárművek és a mezőgazdasági gépek piaca nőtt a magyar lízingpiacon 2020-ban - Fotó: Magro.hu, CSZS, Páty
Csak a kishaszongépjárművek és a mezőgazdasági gépek piaca nőtt a magyar lízingpiacon 2020-ban – Fotó: Magro.hu, CSZS, Páty

A becslésen túlteljesítve, de visszaesésben a magyar lízingpiac

Bár 14 százalékos visszaeséssel zárta a múlt évet a magyarországi lízingpiac a koronavírus-járvány miatt, de a 639 milliárd forintos – a tagvállalatok által biztosított – nettó finanszírozott összeg jóval meghaladja az előzetesen becsült (550-600 milliárd forintos) összeget – közölte a főtitkár. Tóth Zoltán elmondta, hogy az eszközérték 912 milliárd forint volt – ilyen összértékű eszköz beszerzését segítette elő a lízing 2020-ban -, ami több, mint 83 ezer szerződést jelentett a múlt évben. Több eszközcsoportban is jelentősen csökkent a kihelyezés, a nagyhaszongépjárművek és az egyéb gépek-berendezések voltak a járvány legnagyobb vesztesei, ugyanakkor az agrárgépek a kis haszongépjárművek, valamint az építőipari gépek a kivételek közé tartoztak.

A lízingcégek felkészültek a moratóriumot követő időszakra és a bizonytalanság lecsengése után újra stabil növekedésre számítanak – folytatta Tóth Zoltán. Szerinte a múlt évre vonatkozó korábbi előrejelzések a pandémia nélkül is azt jelezték, hogy a korábbi aranyévek után, a lízingpiac teljesítménye stagnálásba fordulhat.

„A pandémia miatt csak az volt a kérdés, hogy mekkora lesz a visszaesés 2020-ban, ám a végeredmény a körülményekhez képest kedvezőnek mondható. Ezzel együtt is igaz, hogy a 2017-es szintre esett vissza a hazai lízingpiac.

Sajnos a megkötött ügyletek darabszámát tekintve még kedvezőtlenebb a helyzet, e szempontból már inkább a 2016-os szinthez közelítettünk” – mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A tagvállalatok teljes portfóliója, azaz a tőkekintlévősége növekedett 2020-ban, mégpedig 9,5 százalékkal 1714 milliárd forintra – bár ebben a moratórium is jelentős szerepet játszott – indokolta az emelkedés fő okát.

Vesztesek és kivételek a magyar lízingpiac szereplői között

Zs. Nagy István alelnök arról beszélt, hogy a különböző lízingpiaci szegmensek eltérően szerepeltek a múlt évben. A retail autófinanszírozásban 10 százalékos mértékű csökkenés ment végbe, az új kihelyezések összege 245 milliárd forintra rúgott, szemben az egy évvel korábbi több mint 275 milliárd forinttal. Különösen az új autók finanszírozása csökkent, – 14 százalékkal – darabszámban pedig 23 százalékkal. Ennek oka az új személygépjármű piac szűkülése és a magánszemélyek használtautó-felé fordulása volt. A használt autók finanszírozása ugyanis jól teljesített, értékben elérte a 2019-es szintet. A hagyományosan „válságállóbb” flottafinanszírozás most is kiegyensúlyozottabban, az előző év 94 százalékán végzett.

A nagyhaszongépjármű-finanszírozás volt az egyik legnagyobb vesztese a múlt évnek, részben a szállítmányozási szektorban látott drasztikus csökkenés eredményeként. Ebben a szegmensben a finanszírozott összeg 36 százalékkal esett vissza, így alig több mint 106 milliárd forintot tett ki. Szintén jelentős, 30 százalékos visszaesés volt a gépfinanszírozásban. A kedvezőtlen piaci környezet ellenére a  kis-haszongépjárműveknél 5 százalékkal mintegy 60 milliárd forintra nőttek a kihelyezések.

A mezőgazdasági gépek lízingje 7 százalékkal emelkedett

Nyikos Katalin, a a Magyar Lízingszövetség elnöke szerint az agrárgép-finanszírozás is növekedésben volt a 110 milliárd forintos finanszírozott összeg 7 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi szintet. A mezőgazdaságot ugyanis a járványhelyzet legkevésbé érintette és az időjárás is kedvező volt tavaly Így ez a nemzetgazdasági szempontból kiemelten fontos terület növekedni tudott, ami lehetőséget adott a gazdálkodóknak a beruházások folytatására. Ezeknek főként a hatékonyság további növelése a célja – mondta a szövetség elnöke.

Szerinte mindez összességében azt jelentette, hogy a múlt évben a mezőgazdasági gépimportőrök rekord évet zártak. Így az ezen a területen tevékenykedő lízingcégek is rekord évet zártak. A finanszírozott eszközök közül pedig nagyon sok volt az új, ami szintén örvendetes, mert a mezőgazdasági gépállomány már egy jó ideje folyamatosan korszerűsödik – emelte ki a szövetség elnöke.

Beszélt továbbá arról is, hogy az építőgépek 27 milliárdos kihelyezése gyakorlatilag megegyezik az előző éves értékkel. Az egyéb gépek lízingfinanszírozása ugyanakkor a múlt évben vissza esett. A közlemény szerint a furgonoknál és az agrárgépeknél elért a bővülésben kiemelkedő szerepe volt a jegybank Növekedési Hitelprogramjában (NHP) elérhető kedvezményes lízingkonstrukcióknak, így a lízingszakma is felzárkózott a kormányzati programok mellé. Így például a lízingcégek részt vesznek az Eximbank kedvezményes konstrukcióiban és a nagycsaládosokat támogató, valamint az elektromos autók beszerzését ösztönző állami programokban is.

A moratórium sok vállalkozót megmentett

Az év közepéig tartó hiteltörlesztési moratóriumról Zs. Nagy István, a Szövetség alelnöke azt mondta, hogy ez a lehetőség sok magánszemély és vállalkozás pénzügyi mozgásterét bővítette a pandémia miatt kialakult nehéz gazdasági helyzetben. A lízingcégek felkészültek arra, hogy együttműködjenek azokkal, akik esetleg a moratórium lejárta után is fizetési nehézségekkel szembesülnek.

„Továbbra is azt javasoljuk a lízingszerződéssel rendelkezőknek, hogy akik tudják teljesíteni a havi kötelezettségeiket, azok fizessék a lízingdíjat. Így nincs szükség a szerződésük módosítására, és az eredeti ütemezés szerint tudják majd lezárni az ügyleteiket. Ugyanennyire fontos, hogy azok, akik éltek a moratórium adta lehetőséggel, de előreláthatóan fizetési nehézségeik adódhatnak majd a moratórium lejárta után, azok vegyék fel a kapcsolatot a finanszírozójukkal, hogy időben tudjanak megnyugtató megoldást találni a fizetési nehézségekre. Nem érdemes kivárni a moratórium végét, majd utána kapkodni” – folytatta az alelnök.

Bizonytalan a magyar lízingpiac jövője

A lízingpiac 2021-ben várható teljesítményére nehéz pontos előrejelzést adni a lízingszövetség szakemberei szerint a koronavírus járványhoz köthető bizonytalanság miatt. De a lízingpiaci szereplők szerint a kedvezőtlen hatások csökkenése, a gazdaság újraindulása miatt a tavalyinál jobb évet zárhat a magyar lízingpiac. Ezért a szövetség egy szerény piaci növekedésre számít, ami az idei év végére elérhet a 700 milliárd forintos lízingfinanszírozást – összegezte a várakozásokat a szövetség elnök. Megjegyezte azonban: biztosra vehető, hogy több év kell majd a korábbi szint eléréséhez.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Mezőgazdasági gépértékesítés szeptember hónapban... Következő összefoglaló cikkünkből megtudhatja, hogyan alakult a mezőgazdasági gépek adásvétele, illetve melyek voltak a leginkább keresett gépek. Az ...
Traktort nem vesz az ember naponta – 1 éves a láto... 2 éve, november 14-én tették le az alapkövét, idén pedig már 1 éves születésnapját ünnepelte a Fendt Forum, amely a Fendt új világába vezeti be a láto...
A mezőgazdasági gépforgalmazás piaci helyzete Magy... Az utóbbi években folyamatosan növekedő tendenciát mutatnak a mezőgazdasági gépekkel kapcsolatos beruházások, amelyek 2013-ra meghaladták a 105 milliá...
Az év traktora 2015-ben… 13 év után újra Case IH típusú traktor hozta el az első helyet az Év traktora szavazáson. Az 1998 óta megrendezett versenyen idén is 23 ország szakújs...
Eladhatja egyes gépértékesítési központjait az IKR... A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) engedélyezte, hogy az Agrofert-csoport egyes tagjai - az IKR Agrár Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., a Pécs-Reménypus...
Több mint 2 millió euró fejlesztésekre Sokan esküsznek a New Holland gépekre. Már 1 éve annak, hogy aki újat szeretne belőle vásárolni, annak az Agrotec Kft-nél kell kopogtatnia. Új telephe...