Melyek a Catch and Release előnyei a modern horgászatban?

A Catch and Release szemlélet, vagyis a “Fogd meg és engedd vissza” elvét több horgász szakember tartja nagyon hasznosnak és követendőnek. A horgászok zsákmányai ugyanis sokszor azok az egyedek, melyek az életben egyébként a legsikeresebbek lennének. Hiszen ők a leggyorsabbak, legmohóbbak, a legjobban érzékelik a szagokat és az ízeket. […]

Tovább…

Különös jelentőségű debreceni halkutatás: fontos dolgot derítettek ki a magyar pontyokról

A Debreceni Egyetem Agrár Genomikai és Biotechnológiai Központ (AGBK) kutatói a Tiszántúli régió pontyfajtáinak genetikai sokféleségét tanulmányozták. A kutatási eredményeik alapján, a biodiverzitás fenntartása érdekében az őshonos magyar pontytájfajták kiemelt figyelmet érdemelnek. Hazánk őshonos pontytájfajtái jelentős genetikai tartalékokkal rendelkeznek – derült ki a kutatók vizsgálatából. […]

Tovább…

Különleges halakat telepítettek a Körösökön

A Körösvidéki Horgász Egyesületek Szövetsége (KHESZ) 2022. április végi telepítési programjában csupa „különleges” halfaj szerepelt – közölték közösségi oldalukon április 29-én, pénteken. A halakat az ország több pontjáról szerezték be haltermelői partnereiken keresztül: a Győri Előre HTSZ – Győr; a Bérhalász Kft. – Mike–vízimalompuszta, valamint a MATE-HAKI – Szarvas működött közre velük. […]

Tovább…

Költségesebb Karácsony jön: drágább a magyar és a külföldi hal is tavalyhoz képest

Drágul a magyar hal. Jellemzően 7-15 százalékkal kell többet fizetni idén a magyar halakért, mint tavaly. Budapesten, a Fővám téri piacon az élő ponty 1350-ről 1450 forintra, a busatörzs 1300-ról 1400 forintra, az afrikai bőrös harcsafilé pedig 3300-ról 3500-ra forint emelkedett. A külföldről importáltak ára is megnőtt, várhatóan 10-15 százalékkal kerülnek többe a 2020-as szinthez képest. A belföldi édesvízi halakért 7-15, a külföldi halakért 10-15 százalékkal fizethetünk idén többet. Utóbbi esetében nem elképzelhetetlen a további drágulás. […]

Tovább…

Támogatáshiány, aszály, koronavírus és madáréhség nehezíti a haltermelők helyzetét

Az aszály, a koronavírus, a támogatás hiánya és a madarak okozta kár is sújtja a hazai halgazdaságokat. Az árak viszont várhatóan nem emelkednek. Nehéz helyzetbe hozta a haltermelőket az évek óta tartó tavaszi csapadékhiány. A tiszántúli halgazdaságoknál a fő- és kisebb elvezető csatornákból még valamennyire megoldható a halastavak vízellátása, azonban a dunántúli halgazdaságoknál ez sokkal nagyobb kihívás. […]

Tovább…

Elkerülték a csődöt: 800 millióért vett 1200 tonna halat a hazai tógazdaságoktól az állam

Jelentős forrást juttatott az állam a tógazdaságok részére azzal, hogy átvette a tavakba szorult 1200 tonna halat. Az ágazatba érkező 800 millió forint megmentette a halászatokat a csődközeli helyzetből. A horgászat közben virágzik, az intenzív haltermelő telepek viszont készletfinanszírozási és munkahelymegtartó támogatásra szorulnak. Az átvett halak azokba a vizekbe kerültek, amelyeken a Magyar Országos Horgász Szövetségnek kizárólagos vagy többségi halászati joga van. […]

Tovább…

Antibiotikum helyett levendulával javítják a halak ellenálló-képességét

A halgazdaságokban nevelt halak jelentős része a szállítás, a válogatás és egyéb műveletek hatására jelentkező stressz által kiváltott betegségek miatt pusztul el. Az antibiotikumok felhasználása a fertőzések kezelésére és megelőzésére pedig nem csupán költséges eljárás, hanem rezisztens baktériumtörzsek kialakulásához is vezet. Ezért a növényi készítmények különösen fontos eszközökké válhatnak a halállomány egészségének fenntartásában. Így jön képbe a keskenylevelű levendula használata is. […]

Tovább…

Mikroműanyag van a magyar halastavak vizében

Magyar kutatók nemzetközi szinten is egyedülálló vizsgálataiból derült ki az, hogy nem csak a természetes vizekben, hanem az édesvízi tógazdasági haltermelés helyszínéül szolgáló halastavakban is kimutathatók mikroműanyagok. A kutatás eredményei alapján megállapítható volt, hogy a többi felszíni vízi méréssel összehasonlítva a halastavi koncentrációk minimálisak. Mégis, mennyi az annyi, és van-e okuk félelemre a magyar halastavak üzemeltetőinek? […]

Tovább…