A globális felmelegedés, a környezetvédelem és a túlnépesedés problémái is egyre inkább arra ösztönzik a piacot, hogy alternatív üzemanyagokat használjunk. Ennek egyik ékes példája a növényi olajokból vagy (állati) zsiradékból előállított biodízel, melynek előállítása Európában a legnagyobb volumenű.
Közel 10 éve ünneplik a világon a Nemzetközi Biodízel Napot, augusztus 10-én. Így van ez annak ellenére, hogy az első dízelmotor történelme már több mint 160 évre nyúlik vissza. Az 1800-as években még földimogyoró-olajjal demonstrálták a motor működését. Európában közel 40 feldolgozó üzemben (legtöbbjük Németországban, Olaszországban, Ausztriában, Franciaországban, Svédországban) jellemzően repceolajból, az USA-ban pedig inkább napraforgó- és szójababolajból készítik.
Tudta? |
A biodízel biológiailag jobban lebomlik, mint a cukor, és kevésbé mérgezőbb, mint az asztali só. Speciális esetekben a használt növényi olajok nyersanyagként újrahasznosíthatók biodízel-termelés céljából. |
A biodízel növényi származék, és használatával nem kerül többlet CO2 egyenértékben mért üvegházhatású gáz a légkörbe. A biodízel – jelentős környezeti előnyei mellett – pozitív hatást fejt ki a mezőgazdaságra is! Az ipari biodízel során két értékes melléktermék keletkezik: a glicerin a gyógyszer- és a kozmetikaipar számára hasznos, az olaj kipréselése után megmaradó olajpogácsa, pedig kiváló állati takarmány, de energetikai célból is hasznosítható.
Fajtái:
- RME – repce-metil-észter
- FAME – zsírsav-metil-észter (alapanyag: nyálkátlanított növényi olaj és használt sütőzsiradék)
- SFME – napraforgó-metil-észter
- PME – pálma-metil-észter
- SME – szója-metil-észter
- AME – 100% használt sütőolaj (sütőzsiradék)