A Nébih osztályvezetője arra figyelmeztet, hogy élelmiszert kizárólag biztos forrásból szabad vásárolni. Érdemes kétszer is átgondolni az aluljárós árusoknál történő vásárlást. Lehet, hogy semmi bajt nem okoz, de ha mégis, akkor nincs helye reklamációnak, nincs kihez fordulni. Bár az aluljárós árusok portékái általában olcsóbbak, a termékeik minősége egyáltalán nem garantált.
Zoltai Anna, a Nébih Vendéglátás és Étkeztetés Felügyeleti osztályának vezetője az „Ételt csak okosan!” kampány keretében hívta fel a figyelmet az aluljárós vásárlás veszélyeire. Elmondása szerint ez azért problémás, mert élelmiszereket csak a legális kereskedelemben szabad forgalomba hozni, azaz olyan üzletekben, melyeknél ehhez a személyi és tárgyi feltételek is adottak. A témában a Dívány.hu írt cikket, ezt az anyagot szemléztük.
Nem győzzünk hangsúlyozni, hogy csak biztos forrásból szabad élelmiszert vásárolni. Az élelmiszer bizalmi termék. Ezért csak olyantól vásároljunk élelmiszert, akiben megbízunk. Márpedig nem hiszem, hogy tanácsos megbízni az aluljáróban a pokróc mellett, kisszéken vagy raklapon ülő árusban.
Zoltai Anna, a Nébih Vendéglátás és Étkeztetés Felügyeleti osztályának vezetője
Az osztályvezető elmondta, hogy az élelmiszer-biztonság megteremtésében nem csak a vállalkozónak és az árusnak van szerepe, hanem a fogyasztónak is. Az ő döntése, hogy mit vásárol meg, és hogy mit fogyaszt el. A döntésével pedig szavaz a kereskedő vagy az eladó mellett.
Az „Ételt csak okosan! kampány célja, hogy felhívja a lakosság figyelmét arra a tényre, hogy az élelmiszer eredetű megbetegedések 70 százaléka megelőzhető. Ezt a célt szem előtt tartva a felvilágosító kampány során a NÉBIH a vásárlóknak minél szélesebb körű tájékoztatást nyújt a tudatos vásárlástól a megfelelő konyhatechnológiai módszereken át a biztonságos ételkészítés elsajátításához.
Baj is lehet az aluljárós áru vásárlása után
Zoltai Anna szerint a vevők nagyon sokszor jelzik a Nébih által üzemeltetett zöldszámon, hogy a körülményekből előre látták a problémát, de mégis megvették és elfogyasztották az ételt, ami később egészségi problémát okozott náluk. Mindig visszakérdezünk, hogy akkor miért ette meg? Ez egy költői kérdés, mert válasz nincs – meséli Zoltai Anna.
A Nébih tanácsa ezért az, hogy azokat az élelmiszereket, melyekkel szemben bárkinek, bármilyen problémája van, vagy annak kapcsán kétsége merül fel, ne fogyasszuk el.
Nem lehet felelősségre vonni őket
A legális kereskedők pedig abban is különböznek az aluljárós árusoktól, hogy üzletükben a nevük és az elérhetőségük is ki van írva. Illegálisan árusító társaikat ezzel szemben az osztályvezető szerint nem lehet utolérni, így ha valamilyen probléma adódna a vásárlás után, nincs hely reklamációnak – írja a Dívány.hu.