Ezek a Vidékfejleszési Program helyszíni vizsgálatainak általános szabályai

A 2014-2020 programozási időszakban az egyes európai uniós alapokból származó támogatások felhasználásának rendjéről szóló 272/2014. (XI.5.) Kormányrendeletben foglaltak szerint a Magyar Államkincstárnak, mint közbenső szervezetnek és kifizető ügynökségnek ellenőrzési kötelezettségei vannak. Érdemes átnéznie és elmentenie a Vidékfejlesztési Program helyszíni vizsgálatai köré összegyűjtött szabályrendszert.

A tájékoztató anyagot az EMVA.hu oldal közölte, ezt az anyagot szemléztük. A 2014-2020 programozási időszakban a Vidékfejlesztési Programból származó támogatások felhasználásának ellenőrzését a Kincstár, illetve a Kincstár és a Megyei Kormányhivatalok között létrejött átruházási megállapodások alapján a Megyei Kormányhivatalok Agrár- és Vidékfejlesztést Támogató Főosztályai (AVTF) végzik. Az ellenőrzések a kifizetések és a kifizetett összegek felhasználásának jogszerűségét és szabályszerűségét hivatottak biztosítani. Ennek érdekében a Kincstár folyamatba épített adminisztratív ellenőrzéseket, valamint helyszíni ellenőrzéseket és szemléket (vizsgálatokat) végez.

A Vidékfejleszési Program helyszíni vizsgálatai során érdemes előre felkészülni, és rendezni a dokumentumokat, hogy sokkal gyorsabb legyen az eljárás
A Vidékfejleszési Program helyszíni vizsgálatai során érdemes előre felkészülni, és rendezni a dokumentumokat, hogy sokkal gyorsabb legyen az eljárás
A kormányrendelet alapján a helyszíni vizsgálatokat érintő legfontosabb általános szabályok a következők:

Célja: Vizsgálni kell, hogy a támogatási kérelemben, illetve a döntést követően a támogatási szerződésben, támogatói okiratban, kifizetési kérelemben foglalt adatok, tények, körülmények, nyilatkozatok megfelelnek-e a valóságnak. A helyszíni vizsgálatok további célja annak megállapítása, hogy az intézkedésben való részvétel feltételeit megállapító pályázati felhívásban, illetve a támogatás felhasználásának rendjét szabályozó egyéb dokumentumokban foglalt kötelezettségeket, vállalásokat teljesíti-e a Kedvezményezett.

Terjedelme: A vizsgálat intézkedésenként és időszakonként vagy meghatározott időszakra több intézkedés tekintetében is lefolytatható.

Ideje és módja: A kérelem megalapozottsága a támogatási döntést megelőzően és azt követően is ellenőrizhető. Az ellenőrzés a beküldött kérelem, azok mellékletei és az üggyel összefüggő más iratok átvizsgálásával, vagy helyszíni vizsgálat keretében történhet. E vizsgálati módszerek külön-külön, de együttesen is alkalmazhatók. A helyszíni vizsgálat dokumentum alapú és fizikai vizsgálatot (mérés, megszámolás, szemrevételezéssel történő beazonosítás) egyaránt jelent.

Kedvezményezett jegyzőkönyvre tett észrevétele: amennyiben a Kedvezményezett által írásban, határidőn belül előterjesztett észrevétel a tényállást befolyásolja, a Kincstár jegyzőkönyv kiegészítés felvételével a jegyzőkönyv megállapításait módosíthatja vagy ismételt ellenőrzést végezhet.

Harmadik fél ellenőrzése: a Kincstár a Kedvezményezettel szerződéses kapcsolatban álló harmadik félnél az intézkedésben való részvétellel összefüggésben, kapcsolódó ellenőrzést végezhet. Ha a Kincstár az ellenőrzés megállapításait harmadik félnél végzett kapcsolódó ellenőrzés eredményével támasztja alá, az erről készült jegyzőkönyv Kedvezményezettet érintő részét a Kedvezményezettel részletesen ismertetni kell.

A vidékfejlesztési projektek ellenőrzését sok szabály határozza meg
A vidékfejlesztési projektek ellenőrzését sok szabály határozza meg
Értesítés

A helyszíni vizsgálat időpontjáról, a Kincstár a Kedvezményezettel folytatott telefonos egyeztetést követően, ügyfélkapun keresztül értesíti a Kedvezményezettet. Az értesítés lehetőséget ad az ellenőrzésre történő felkészülésre, így pl. a projekthez tartozó dokumentumok, iratok, bizonylatok, gépek, berendezések, illetve maga a helyszín, vagy a Kedvezményezett képviseletének megfelelő előkészítésére. Ha a helyszíni vizsgálat lefolytatásához a Kedvezményezett jelenléte szükséges (pl. gépek, dokumentumok bemutatásához), a helyszíni vizsgálat csak akkor kezdhető meg, ha a Kedvezményezett vagy meghatalmazottja jelen van. A Kedvezményezett, illetve meghatalmazottja köteles e minőségét megfelelő módon igazolni. A meghatalmazottnak közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazással kell rendelkeznie. A helyszíni vizsgálat a Kedvezményezett előzetes értesítése nélkül is lefolytatható.

A vizsgálat akadályozása: Amennyiben a helyszíni vizsgálatról történő értesítés ellenére a bizonyító erejű dokumentumok, iratok, bizonylatok, gépek, berendezések, illetve maga a helyszín nem, vagy nem megfelelő módon áll rendelkezésre, az az ellenőrzés akadályozásának minősülhet, és a kormányrendeletben meghatározott jogkövetkezményeket vonhatja maga után.

Halasztás kérése: Ha a Kedvezményezett természetes személy és jogainak gyakorlásában akadályozott, kérheti az akadály megszűnéséig, de legfeljebb két hónapig a helyszíni ellenőrzés vagy szemle megkezdése elhalasztását vagy az ellenőrzési cselekmények felfüggesztését. A vizsgálat szünetelése a vizsgálat időtartamába nem számít bele. A fentiek nem alkalmazhatóak abban az esetben, ha a vizsgálat megkezdésének elhalasztása, illetve a vizsgálati cselekmények szüneteltetése a vizsgálatcélját veszélyeztetné, meghiúsítaná, vagy egyéb módon ellehetetlenítené a folyamatban lévő eljárást.

A helyszíni vizsgálatra történő felkészülés: Javasolt a kérelmek beadása, illetve a bejelentett helyszíni vizsgálat előtt részletesen megismerni a tervezett, megvalósítás / üzemeltetés alatt álló projektjéhez tartozó szabályokat, előírásokat. (pályázati felhívások, ágazati jogszabályok, IH és Kincstár Közlemények, Tájékoztatók, Kitöltési útmutatók, támogatási szerződés, támogatói okirat). Továbbá a beadott kérelem anyagát, az abban foglalt kötelezettségvállalásokat, mert ami ezekben meghatározásra került, az a helyszíni vizsgálat tárgya lehet.

Tájékoztatás: Az ellenőr a helyszíni vizsgálat megkezdését megelőzően köteles a jelen lévő Kedvezményezettet/képviselőjét az ellenőrzés céljáról, tárgyáról és várható időtartamáról tájékoztatni. Az ellenőr a helyszíni vizsgálat során köteles a tényeket, körülményeket, adatokat rögzíteni, és a jelen levő Kedvezményezettet, illetve annak képviselőjét a helyszíni vizsgálatsorán tett megállapításairól tájékoztatni.

A helyszíni vizsgálatok célja, típusai

Minden egyes támogatási / kifizetési kérelem formai és tartalmi adminisztratív ellenőrzésen esik át. A helyszíni vizsgálatok során a vonatkozó hazai és uniós jogszabályokban, IH és Kincstár Közleményekben, a támogatási szerződésben, támogatói okiratban foglaltak megvalósításáról, illetve a kötelezettségek, vállalások teljesítéséről bizonyosodik meg a Kincstár.

A helyszíni vizsgálatok célja, hogy a Kincstár bizonyosságot szerezzen az alábbiakról:
  • a Kedvezményezett támogatásra való jogosultságáról,
  • a projekttel, annak megvalósításával és üzemeltetésével kapcsolatos hatályos jogszabályokban, pályázati felhívásokban megfogalmazott feltételek és célok megvalósulásáról,
  • a támogatási kérelemben foglalt kötelezettségek teljesítéséről,
  • a kérelmekben (támogatási, kifizetési) benyújtott adatok, nyilatkozatok valóságtartalmáról,
  • a benyújtott dokumentumok eredeti példányának meglétéről,
  • a Kedvezményezett javára végrehajtott kifizetések igazolhatóak és alátámaszthatóak-e a támogatott műveleteket végrehajtó Kedvezményezettek birtokában lévő számviteli vagy egyéb dokumentumokkal,
  • a közpénzből finanszírozott műveleteket a közösségi szabályoknak és szakpolitikáknak, a közbeszerzési szabályoknak és a nemzeti jogszabályok által vagy a vidékfejlesztési programban foglalt kötelező előírásoknak megfelelően hajtották-e végre,
  • más egyidejű, vagy korábbi közösségi vagy nemzeti közpénzekből történt támogatással érintett projekttől való elkülönítésről, a kettős finanszírozás kizárásának biztosításáról.

Az ellenőrzés teljes körű vizsgálat: A helyszíni ellenőrzés valamennyi támogatás vonatkozásában teljes körű, az adott projekttel összefüggő részletekre kiterjedő, tételes vizsgálatot jelent. A helyszíni ellenőrzés a Kedvezményezett helyszínen vizsgálható valamennyi kötelezettségvállalására és ezek teljesítését alátámasztó, bizonyító erejű, eredeti dokumentumok vizsgálatára kiterjed.

A szemle részleges vizsgálat: a VP beruházás jellegű támogatásai esetében, a támogatási, illetve a kifizetési döntést megelőzően a Kincstár helyszíni szemlét végez, amely elsődlegesen a megvalósítási hely és a támogatott művelet megtekintésére, illetve a beruházás megvalósulásának igazolására irányul. Magában foglalja továbbá a beazonosításhoz szükséges dokumentumok vizsgálatát is.

A támogatási szerződés, illetve támogatói okirat hatálybalépése előtt:

A Kincstár a beruházási jellegű projektek esetében – a pályázati felhívásokban foglaltaknak megfelelően – a fejlesztés előtti állapot (viszonyítási alap) megismeréséhez, rögzítéséhez előzetes helyszíni szemlét tarthat a tervezett megvalósítási hely(ek)en.

A kifizetési kérelemről történő döntés előtt:

A Kincstár a VP projektek megvalósítási ideje alatt a kifizetési kérelmekhez kapcsolódóan helyszíni szemlét vagy helyszíni ellenőrzést végezhet. A vizsgálatok elsődlegesen az adott kifizetési kérelemben foglaltakra irányulnak, de figyelemmel kell lenniük a jóváhagyott teljes projektre. A támogatási kérelemben megjelölt, tartalmi értékelési szempontok meglétét, valóságtartalmát, illetve teljesülését a Kincstár ellenőrzi. Helyszíni szemlét minden beruházással érintett projekt esetében legalább egyszer kell végezni, Helyszíni ellenőrzés valamennyi támogatást érinthet, nem csak a beruházás jellegűeket. Az ellenőrzésre történő kiválasztás kockázati szempontok figyelembevételével, mintavételesen történik, így nincs minden támogatott projekt esetében helyszíni ellenőrzés.

A fenntartási kötelezettséggel érintett projektek esetében:

A fenntartási időszak végéig utólagos (fenntartási) ellenőrzést kell végrehajtani a kockázati szempontok figyelembevételével kiválasztott projekteken. Az utólagos (ex-post) ellenőrzések alkalmával meg kell győződni arról, hogy a Kedvezményezett a vidékfejlesztési programban részletezett kötelezettségvállalásokat betartotta. Továbbá ténylegesen és rendeltetésszerűen üzemelteti a beruházást, illetve a vállalt feltételeknek továbbra is megfelel.

A rendezett, naprakész nyilvántartás, az eredeti dokumentumok rendelkezésre állása, az ellenőrzésre, szemlére előkészített gépek, helyszínek hozzáférhetőségének biztosítása, a megfelelő Kedvezményezetti képviselet gyorsítja a helyszíni vizsgálati eljárást.

A helyszíni vizsgálat megbeszélt idejére a Kedvezményezett köteles:
  • az adott támogatási szerződéshez, támogatói okirathoz tartozó valamennyi beszerzett gépet, eszközt, technológiát (beleértve az esetleges korábbi kifizetési kérelemhez tartozókat és a nem támogatható, de a projekt részét képzőket is) az ellenőrzés megbeszélt helyszínére vizsgálatra alkalmas módon előkészíteni (alvázszám/gyártási szám/motorszám/adattábla olvasható, letisztított hozzáférhető állapotban),
  • a megvalósítási helyet biztonságosan megközelíthetővé, bejárhatóvá tenni,
  • a szükséges dokumentumokat rendelkezésre bocsátani.

Amennyiben a Kedvezményezett nem tud jelen lenni a helyszíni vizsgálaton, akkor elengedhetetlen, hogy képviselőjének legyen szabályos írásos meghatalmazása. Meghatalmazás hiányában a helyszíni vizsgálat nem folytatható le. Ez akadályozásnak minősülhet és szankcionálható. Az iratokat a megőrzésre kötelezett Kedvezményezett a Kincstárnak bejelentett helyen köteles őrizni. Az iratokat a könyvelés, feldolgozás időtartama alatt más helyen is lehet tárolni. De azokat az előzetes értesítés alapján lefolytatott helyszíni vizsgálat időpontjában a Kincstár rendelkezésére kell bocsátani. Az iratokat a Kedvezményezettnek a nyilvántartás módjától függetlenül – közvetlenül alkalmazandó közösségi jogi aktus eltérő rendelkezése hiányában – 2027. december 31-ig kell megőriznie. A teljes cikket az EMVA oldalán olvashatja el.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Eldőlt, több tízezer felnőttnek lesz kötelező viss... Megjelent az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP) keretében képzési kötelezettséggel rendelkező kedvezményezettek kötelező képzéséről szóló...
Aki eddig még nem vett részt a kötelező képzésen, ... Nem mindenki tudott eleget tenni a képzési kötelezettség követelményeinek az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programban. Nekik szól az utolsó lehetős...
Pedig van pénz, de vele együtt kifizetési gondok i... Több, mint 1000 milliárd forint kerül az agráriumba a Vidékfejlesztési Program döntései után. A tényleges kifizetések összege ugyanakkor a vártnál kev...