Éppen azon a napon jelentett be fontos döntéseket a kormány az EU-pénzekről, amikor közzétette, hogy az alig érkező brüsszeli átutalások miatt itthon rekord magasra növekedett az államháztartási hiány. Emiatt a kabinet a felére csökkentette az uniós pályázatok közszférán kívüli kedvezményezett nyerteseinek kifizethető támogatási előleg mértékét. Ez azonnali spórolást jelent az állami büdzsének, de nagy kihívást okozhat a projektek végrehajtóinak, hiszen keresztülhúzhatja az eddigi terveiket.
Számos egyéb fontos szabályt is megváltoztatott a kormány, amelyek között olyanok is vannak, amelyek pár hónapos távon inkább a havi uniós támogatás-kifizetés összegének növekedése irányába mutatnak.
A témát a Portfolio.hu írta meg, ezt az anyagot szemléztük. A cikk szerint még sosem volt akkora deficit az év első nyolc hónapjában (1646 milliárd forint), mint idén. Ennek döntő részét az okozta, hogy míg itthon bőkezűen megelőlegezi a kormány a nyerteseknek az uniós pályázatok kifizetéseit (összesen 1388 milliárd forintot fizetett ki), addig Brüsszelből csak alig érkezik a pénz (augusztus végéig mindössze 183 milliárd forint). A kettő együtt pedig felduzzasztja a hiányt. Mivel még folynak az elszámolási viták az Európai Bizottsággal és valószínűleg késő ősz előtt nem érkezik érdemi, több milliárd eurós, átutalás, ezért a kormány a közelmúltban úgy döntött:
bizonyos szabályok módosításával lassítani akarja a havonta átlagosan 150-200 milliárdos itthoni kifizetések ütemét, hogy a deficit ne növekedjen tovább ilyen intenzíven.
Ennek érdekében a kiadott kormányrendelet (160/2018. (IX. 7.)) alapvető pontokon írta át az uniós források elosztásának fő szabályrendszerét (272/2014. (XI. 5.)). Egy összefoglalót is kiadtak a hivatalos pályázati oldalon. Ez számos résznél rögzíti a változásokat, amelyek közül az alábbiak különösen fontosak a pályázóknak:
Eddig a nem állami és önkormányzati hátterű kedvezményezettek az uniós pályázatokon a szerződéskötést követően gyorsan kérhették az elnyert támogatás legfeljebb 50%-át támogatási előlegként, mostantól ezt 25%-ra csökkentették.
A kutatás-fejlesztési projektekre kérhető maximum 75%-os előleg mértékét 50%-ra csökkentették, míg a kötelezően biztosítandó szállítói előleg mértékét általánosan 30%-ra korlátozták (eddig bizonyos esetekben 50%-os előlegre is volt lehetőség).
Fontos változás, hogy az állami és önkormányzati hátterű kedvezményezettek esetén korábban előírt 100 millió forintos korlát 50 millió forintra csökkent a támogatási előleg kifizethetőségénél.
Ezek húsba vágó változások, mert a projektek gazdái a fejlesztések végrehajtásánál, azok kezdeti megfinanszírozásánál hangsúlyosan támaszkodtak a kormány által 3 éve éppen a projektek megsegítése érdekében megemelt támogatási és szállítói előlegekre. Most tehát ezeknél az előlegeknél lép vissza a kormány nagy valószínűséggel amiatt, hogy rövid távon le tudja szorítani a havi uniós támogatás-kifizetések összegét.
Mivel ezek a kiadott tájékoztató szöveg szerint is nagy jelentőségű változások, ezért az új szabályokat a módosítás hatályba lépését (szeptember 8.) követően létrejött támogatási jogviszonyokra szükséges alkalmazni. A szállítói előleg módosított szabályait pedig a módosító rendelet hatálybalépését követően megindítandó közbeszerzési eljárásokra és beszerzésre irányuló eljárásokra kell alkalmazni.
A fentieken felül a kormányrendeletben ezek is változtak
- a Vidékfejlesztési Program esetén a dokumentumok utóellenőrzése kockázatelemzés alapján történik. Az összefoglaló ennek a részletszabályait is bemutatja.
- a kockázatelemzés alapján lefolytatott helyszíni ellenőrzés nem a projekt pénzügyi befejezéséhez igazodik, hanem a záró kifizetési igénylés jóváhagyásához
- a piaci ár alátámasztására vonatkozó szabályozás felülvizsgálatra került
- a dokumentumok ellenőrzése vonatkozásában határidő megállapítása történik arra az esetre, ha a kifizetési igénylés alapján támogatás folyósítására nem kerül sor vagy, ha a kedvezményezett önálló szakmai beszámolót nyújt be
- tisztázták, hogy a műszaki ellenőri szolgáltatás vonatkozásában megállapított költségkorlát nem vonatkozik a FIDIC mérnökre
- felülvizsgálták a nagyprojekt tekintetében a támogatási kérelem átdolgozására és előterjesztésére irányadó szabályokat
- tisztázták, hogy szakaszolt nagyprojektekre nem terjed ki az a szabály, mely szerint az építési beruházás tárgyú közbeszerzési szerződés megkötésére irányuló közbeszerzési eljárás akkor indítható meg, ha a műszaki leírás kivitelezési dokumentáció szinten kidolgozott
- azt is rögzítik az új szabályok, hogy az elszámolható projekt költségek vonatkozásában megállapított százalékos korlát a projektmegvalósítás befejezésekor projektszintű megtakarítás eredményeként átléphető azzal, hogy az egyes költségtípusokra megállapított összeg nem növekedhet
- az új szabály szerint belföldi szállás esetén vendég-éjszakánként egységesen legfeljebb bruttó 15 000 forint szállásköltség számolható el.
A teljes cikket a Portfolio.hu oldalon olvashatja el.