Aggasztó EU-ajánlások: Magyarország gazdasági helyzete a legrosszabbak között

Nyilvánosságra hozta idei országspecifikus ajánlásait Brüsszelben az Európai Bizottság. A célja a tagállamok gazdaságpolitikájának összehangolása, közelítése. Az EU kilátásait illetően összességében optimisták a Bizottságnál – Magyarországgal kapcsolatban ugyanez nem mondható el. A testület szerint komoly aggodalmakra ad okot a magyar gazdaság helyzete. A kockázatok lefelé billennek, és a jövőben túlzott mértékű egyensúlyhiány alakulhat ki.

Az Európai Bizottság minden évben értékeli a tagállami kormányok által benyújtott nemzeti reformterveket, valamint a stabilitási és konvergenciaprogramokat, ezek alapján pedig az adott kormányok gazdaságpolitikáját és az általuk vezetett ország kilátásait – írta a HVG.

Megjöttek a brüsszeli ajánlások: Magyarország gazdasági helyzete a legaggasztóbbak között van - Fotó: Magro.hu, CSZS, Nádudvar
Megjöttek a brüsszeli ajánlások: Magyarország gazdasági helyzete a legaggasztóbbak között van – Fotó: Magro.hu, CSZS, Nádudvar

Útmutatók alapján lehetne javítani

Az Európai Bizottság elfogadott és nyilvánosságra hozott anyagában iránymutatást adott a tagállamoknak a 2023-as európai szemeszter tavaszi csomagja keretében “egy olyan robusztus és jövőálló gazdaság felépítéséhez, amely mindenki számára versenyképességet és hosszú távú jólétet biztosít a kihívásokkal teli geopolitikai környezetben”.

Valdis Dombrovskis ügyvezető alelnök szerint ehhez a környezeti fenntarthatóság, a termelékenység, a méltányosság és a makrogazdasági stabilitás előmozdítása érdekében közös fellépésekre van szükség.

Nagyon jó formában van az európai gazdaság a kihívások ellenére. Az infláció ugyan aggasztó, de a számok már lefelé mutatnak – mondta sajtótájékoztatóján Dombrovskis. Hozzátette, hogy a Bizottság idei iránymutatásai nagyon komolyan összefüggenek a helyreállítási és ellenállóképességi eszközzel (RRF), amelyből Magyarország még egyetlen centet sem kapott a korrupcióellenes keret hiányosságai és a jogállamisági problémák miatt.

Komoly források a fejlesztésekre

Az alelnök beszélt arról, hogy a Bizottság eddig több mint 152 milliárd eurót fizetett ki az eszköz keretében a kulcsfontosságú reformok és beruházások sikeres végrehajtása érdekében. Fontos szerepel van egy pótlólagos, 20 milliárd eurós forrásnak, a REPowerEU-nak, amely a helyreállítási alap részeként további finanszírozást biztosít, segít kezelni az EU energiabiztonsággal kapcsolatos kihívásait, és felgyorsítja a tiszta energiaellátás és a nulla nettó gazdaság felé való elmozdulást. Ebből Magyarország további 700 millió euróra jogosult – de ez a pénz is zár alatt van egyelőre. Paolo Gentiloni az egyes államokat jellemezve Magyarország esetében komoly aggodalmakat fogalmazott meg.

Magyarországon jelenleg egyensúlyhiány tapasztalható az államháztartásban. A kockázatok lefelé billennek, és a jövőben túlzott mértékű egyensúlyhiány alakulhat ki, ha nem tesznek sürgős szakpolitikai intézkedéseket

– jelentette ki. Hasonló minősítést csak Ciprus kapott, ez a korábbi értékeléshez képest Magyarország esetében negatívan változott. Szintén a magyar gazdaságpolitikát minősíti, hogy a 3 százalékos éves költségvetési hiányra vonatkozó szabályt nem teljesíti Magyarország. Igaz, ezzel nincs egyedül: 15 további tagállam hasonló helyzetben van.

Ami az országspecifikus ajánlásokat illeti, Magyarország esetében négy pontban összegezték a hiányosságokat és a szükséges lépéseket. Ezek a következők:

  • Az érvényben lévő energiatámogatási intézkedéseket 2023 végéig meg kell szüntetnie Magyarországnak az államháztartási hiány csökkentése érdekében. Amennyiben az energiaárak újbóli emelkedése támogatási intézkedéseket tesz szükségessé, gondoskodni kell arról, hogy ezek a kiszolgáltatott háztartások és cégek védelmét célozzák, költségvetési szempontból megfizethetőek legyenek, és megőrizzék az energiamegtakarítási ösztönzőket.
    Azt is ajánlja a testület, hogy “a nemzeti finanszírozású nettó elsődleges kiadások nominális növekedését 2024-ben legfeljebb 4,4%-ra korlátozza” a kormány. Biztosítani kell a helyreállítási források hatékony felhasználását, különösen a zöld és a digitális átállás előmozdítása érdekében.
    Szintén fontos a hatósági ár- és kamatplafonok fokozatos megszüntetése és célzott támogatási intézkedések a lakásszektorban az alacsony jövedelmű háztartások számára.
  • Sürgősen teljesíteni kell a bírói függetlenség erősítésével és az Unió pénzügyi érdekeinek védelmével kapcsolatosam megkövetelt mérföldköveket és célokat annak érdekében, hogy lehetővé váljon az Unió helyreállítási és rugalmassági tervének gyors és folyamatos végrehajtása.
  • Előírták a szociális segélyrendszer megfelelőségének javítását, ideértve a munkanélküli ellátásokat is. Az, hogy Magyarországon mindössze három hónapig jár álláskeresési járadék, régóta szúrja a Bizottság szemét, évről évre bekerül az országajánlások közé is, hogy ezen a helyzeten változtatnia kellene a kormánynak. Szintén javítani kell a hatékony aktív munkaerő-piaci intézkedésekhez való hozzáférést, különös tekintettel a leghátrányosabb helyzetű csoportok képzettségének javítására, és hatékony szociális párbeszédet kell biztosítani. Kiemelik, hogy el kell kerülni az az egyes vállalatok számára indokolatlan előnyt vagy hátrányt biztosító, személyre szabott jogszabályok, valamint a sürgősségi intézkedések alkalmazását, összhangban az egységes piac és a jogállamiság elveivel.
  • Végül a Bizottság azt is ajánlja a magyar kormánynak, hogy csökkentse a fosszilis tüzelőanyagoktól való általános függőséget a megújuló energiaforrások, köztük a szélenergia, a geotermikus és a fenntartható biometán elterjedésének felgyorsításával. Ennek érdekében egyszerűsítse az engedélyezési eljárásokat, rendszeresen végezzen környezeti hatásvizsgálatokat és támogató és kiszámítható szabályozási környezetet alakítson ki. Leszögezik, hogy a fosszilis tüzelőanyagok támogatásának fokozatos megszüntetésére is szükség van. Valamint célként fogalmazzák meg a fosszilis tüzelőanyagok behozatalának diverzifikálását az Oroszországtól való függőség jelentős csökkentése érdekében, többek között a többi tagállammal való együttműködés megerősítése révén, szükség esetén az infrastruktúra terén is.
  • Javítani kell az energiahatékonyságot, különösen az épületekben, és további erőfeszítéseket kell tenni a teljes gázfogyasztás csökkentésére.

Nem kötelező, de nagyon ajánlott

Az ajánlások nem kötelezőek, de például a Magyarországgal szembeni jogállamisági eljárásban az Európai Bizottságnak megvolt a lehetősége arra, hogy kötelezőként tekintsen a korábbi évek ajánlásaira. Ezzel a lehetőséggel élt is a testület – közölték.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Jövőre teljesíteniük kell a gazdáknak a zöldítési ... Már most készülniük kell a gazdálkodóknak a 2015-ös zöldítési követelmények teljesítésére - hívja fel az érintettek figyelmét a szaktárca a kormányzat...
Tejelő szarvasmarha állomány az Európai Unióban... Melyik uniós országban mennyi tejelő szarvasmarhát tartanak? Vajon ki a tejhatalom Európában? Mi a helyzet a magyar tejelő szarvasmarha állománnyal? E...
Sertésállomány az Európai Unióban Egy korábbi cikkünkben az Európai Uniós tagállamok tejelő szarvasmarha állományáról írtunk, mai cikkünkben pedig a sertésállományt térképezzük fel az ...
Brüsszel eljárást indít a külföldiek földhasználat... Az Európai Bizottság csütörtökön úgy döntött, hogy kötelezettségszegési eljárást indít Magyarország ellen a "határon átnyúló tevékenységet folytató be...
2014-es repcetermesztés az Európai Unióban Napvilágot láttak a friss adatok az idei repcetermesztésről. Cikkünkből kiderül, ki termelte a legtöbb repcét, és hogy Magyarország hol áll az uniós r...
2014-es sertéspiac az Európai Unióban Bár még Anglia és Belgium adatai hiányoznak, az eddig nyilvánosságra hozott információkból az látszik, hogy az Európai Unió sertésállománya, noha csak...