A XXI. század lebomló öko-Trabantját építették meg cukorrépából és lenből

A fenntarthatóságot és a környezetvédelmet szem előtt tartva holland egyetemisták cukorrépából előállított műgyantából és lenrostból olyan személyautó karosszériát raktak össze, ami használat után teljesen lebomlik. Ezzel némileg a szocialista korszak Trabantját idézik fel, modern köntösben.

Jelenleg mindössze a kerék és a felfüggesztés készül hagyományos anyagokból, a többi elem biológiailag lebomlik.

A mindössze 310 kg tömegű, elektromos meghajtású, Linának keresztelt kisautó óránként 80 kilométeres maximális sebességgel tud közlekedni, és négy személy szállítására alkalmas – írja a reuters.com.

Az autó főbb alkotórészei hagyományos anyagokból készültek, és csak a kerék és a felfüggesztés nem bontható le biológiailag.
Az autó főbb alkotórészei hagyományos anyagokból készültek, és csak a kerék és a felfüggesztés nem bontható le biológiailag.

A karosszériája az üveggyapothoz hasonló tulajdonságokkal bír a fizikai behatásokkal szemben és pont emiatt a jármű egyelőre egy koncepció, fogalomban nem használható. Próbajáratát még csak ebben az évben tervezik, mivel a töréstesztek szigorú feltételeit még nem teljesítette. A kísérleti anyag ugyanis a fémkarosszériával összevetve még nem kellőképpen hajlékony.

A légszennyezés csökkentésére most minden nagy autógyár komoly erőfeszítéseket tesz, de az átütő siker még várat magára. A jelenlegi megoldások legyártása ugyanis egyelőre nem kifizetődő, mert az alternatív technológiával készített autó üzemeltetése során megtakarítható energiánál nagyobb többletenergia szükséges a gyártáshoz. A konstruktőrök jelenlegi véleménye szerint a biológiailag lebomló karosszéria lehet a követendő út, ami majd a környezetbarát motorizáció felé visz. Az igazán jól működő megoldás megtalálásához azonban még sok munkára van szükség.

Addig is a légszennyezettség csökkentéséhez más utat kell választanunk. Ehhez fontos lenne, hogy aki teheti, legalább néha válassza inkább a tömegközlekedést. Egy másik megoldás, hogy lehetőség szerint többen üljenek egy autóba, hogy egy út megtétele kisebb terhelést jelentsen a környezetre. Erre már több telekocsi rendszer is létrejött, amelyek sikerrel üzemelnek.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Cukorrépa termelők nemzeti kiegészítő támogatása... A Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal közleménye a cukorrépa-termelők 2013. évi nemzeti kiegészítő támogatásáról szóló 79/2013.(IX.13.) VM rende...
Cukorkvóta ki, kukorica be Három év sincs már hátra az uniós cukorkvóta megszűnéséig, ám a jelek szerint sem addig, sem azután nem várható a cukorrépa-termesztés érdemi bővülése...
Zsákutca a magyar növénytermesztésben Az 1900-as évek elején még a magyar országgyűlés vezetése is arról álmodozott, hogy egyszer majd magyar pamutból fognak készülni a hazánk polgárai ált...
2,5 milliárd forint a cukorrépa termesztőknek A cukorrépa termesztők mintegy 2,5 milliárd forintos termeléshez kötött támogatásban részesülnek 2015-ben, amelynek kifizetése december elsejétől várh...
Integrált növényvédelem a cukorrépa táblában... A cukorrépa termesztés általában fontos, szerves része a gazdaságnak, de jelenleg nem éli virágkorát Magyarországon. A régi, nagy cukorgyárak mára elt...
Fellobbantak a lángok Kaposváron, elkezdődött a cu... Megkezdték működésüket a mészkemencék Kaposváron, ahol már 124. éve készül cukor a cukorrépából. Idén a tavalyinál 10 százalékkal nagyobb területről k...