74,4 milliárd forintnyi EU-s pénzt fizetnek az agrár-élelmiszeripari termékek támogatására

Az Európai Bizottság 2023-ban 185,9 millió eurót, december végi áron 74,4 milliárd forintot különít el a fenntartható és kiváló minőségű uniós agrár-élelmiszeripari termékek promóciójára irányuló, az EU-ban és a világ más részein folytatandó tevékenységek finanszírozására. A Bizottság által elfogadott 2023. évi promóciós szakpolitikai munkaprogram hozzájárul az Európai Bizottság 2019–2024-es időszakra meghatározott szakpolitikai prioritásainak, különösen „a termelőtől a fogyasztóig” stratégiának a megvalósításához.

A 2023-ban kiválasztandó promóciós projektektől a Európai Bizottság azt várja, hogy kiemeljék és előnyben részesítsék az olyan célkitűzéseknek megfelelő termékeket, mint például az uniós mezőgazdaság fenntarthatósága, az állatjólét előmozdítása, továbbá a friss gyümölcsök és zöldségek fogyasztásának, valamint az egészséges és fenntartható étrendnek a népszerűsítése.

74,4 milliárd forintnyi EU-s pénzt fizetnek az agrár-élelmiszeripari termékek támogatására - Fotó: Magro.hu, CSZS, magyar málna Zala megyében, Nagyrécse határában
74,4 milliárd forintnyi EU-s pénzt fizetnek az agrár-élelmiszeripari termékek támogatására – Fotó: Magro.hu, CSZS, magyar málna Zala megyében, Nagyrécse határában

A 2023-ban kiválasztandó kampányokra rendelkezésre álló összegek majdnem egyenlően oszlanak meg az uniós belső piacon, illetve a harmadik országokban megvalósuló promóció között. Az előbbi esetében az előirányzott összeg 83,3 millió euró, az utóbbi esetében pedig 83,1 millió euró.

Ezt támogatja az EU-n kívül a program

Az EU-n kívül a promóció főként a nagy növekedési potenciállal rendelkező országokat és régiókat célozza meg. Nevezetesen Kínát, Japánt, Dél-Koreát, Szingapúrt és Észak-Amerikát. Új-Zéland és Ausztrália szintén új piaci lehetőségeket jelenthet az európai exportőrök számára. Végül, de nem utolsósorban az Egyesült Királyság továbbra is az uniós agrár-élelmiszeripari termékek egyik fő exportpiaca, amely a 27 tagú EU exportjának 25%-át veszi fel.

A kiválasztott kampányok tájékoztatást nyújtanak majd a fogyasztóknak az EU-ban és világszerte a különböző uniós minőségrendszerekről és minőségtanúsító címkékről, például a földrajzi árujelzőkről vagy a biotermékekről. Ez utóbbi kategória számára – az ökológiai termelés fejlesztésére irányuló cselekvési tervvel összhangban – a Bizottság egy 28 millió euró összegű finanszírozási keretet különít el a biotermékek iránti kereslet ösztönzése céljából. További 36 millió euróval támogatja az éghajlat, a környezet és az állatjólét szempontjából előnyös, fenntartható mezőgazdasági gyakorlatok előmozdítását az európai fogyasztók körében, valamint a fenntartható módon előállított agrár-élelmiszeripari termékek fogyasztását.

Egészség és életmód

Az egészségesebb és kiegyensúlyozottabb étrend előmozdítása érdekében több mint 19 millió euró kerül elkülönítésre a friss gyümölcsök és zöldségek népszerűsítésére annak érdekében, hogy az ágazat segítséget kapjon az olyan tartósan fennálló kihívások leküzdésében, mint a fogyasztás és az export visszaesése, valamint a kiskereskedelmi láncokkal és a feldolgozókkal szembeni gyenge alkupozíció. A belső piacon a fogyasztók megszólítása céljából végrehajtott promóciós tevékenységeknek általánosságban utalniuk kell a megcélzott tagállam(ok) étrendi iránymutatásaira, és összhangban kell lenniük azokkal.

A 2023-as kampányokra vonatkozó pályázati felhívásokat az Európai Kutatási Végrehajtó Ügynökség fogja közzétenni 2023 januárjában. 

Kereskedelmi szervezetek, termelői szervezetek és promóciós tevékenységeket folytató agrár-élelmiszeripari csoportosulások széles köre jogosult a támogatás megpályázására és programjavaslatok benyújtására.

Ilyen programok is elérhetőek

Úgynevezett „egyszerű programokat” egy vagy több, ugyanazon tagállamban székhellyel rendelkező szervezet nyújthat be; „összetett programmal” legalább két tagállam legalább két pályázó szervezete, illetve egy vagy több európai szervezet pályázhat.

Az uniós mezőgazdasági termékekkel kapcsolatos promóciós kampányok célja az, hogy új piaci lehetőségeket teremtsenek az uniós mezőgazdasági termelők és a tágabb értelemben vett élelmiszeripar számára, és segítséget nyújtsanak a meglévő vállalkozások fejlesztéséhez. A mezőgazdasági termékek fenntartható termelésének és fogyasztásának növelése mellett a promóciós szakpolitika az uniós agrár-élelmiszeripari ágazat fenntartható helyreállítását is támogatja a kihívásokkal teli gazdasági környezetben – írta az Európai Unió.

Share Button

Kapcsolódó cikkek

Agrár pályázatokról egyszerűen 1. rész Jelen cikk-sorozat célja, hogy a gazdálkodók számára utat mutasson az Európai Uniós és hazai támogatások igénybevételéhez. Magyarország területének k...
Továbbra is lehet vis maior bejelentést tenni! Az egységes kérelem beadási határideje után is lehetőség van vis maior bejelentésre. Ha esemény (például árvíz, belvíz) történt, és emiatt az ügyfé...
Június 30-ig!!!! Állatjóléti támogatás igénylése... A tejágazat szerkezetátalakítását kísérő állatjóléti támogatás kifizetési kérelmének benyújtására június 30-ig van lehetősége a határozattal rendelkez...
Július 1-ig!!! Állattartó telepek korszerűsítéséhe... Kevesebb, mint két hét áll rendelkezésre, hogy a fizetési kérelmet benyújtsák azok, akik állattartó telepüket szeretnék korszerűsíteni vagy valamely t...
Nemzeti Vidékstratégia és a 2013. 2. félévében meg... Pályázati cikksorozatunk 4. részében partnerünk a Palyaz.hu vezetője ismerteti  Nemzeti Vidékstratégia legfontosabb célkitűzéseit és a 2013. 2. félévé...
Kötelező képzések elvégzésén múlhat a támogatás... Vannak olyan mezőgazdasági támogatások, melyek kifizetése kötelező képzéshez kötött. Ezek június közepén kezdődtek és zömében augusztus 15-ig lezajlan...