Kereskedelmi áttörésként értékelhető és egyben nagy üzleti lehetőséget is jelent, hogy a magyar mangalica megjelent az USA piacán. Igaz, egyelőre még csak egy alkalomról van szó és a mennyiség is csekély, de ha kedvező fogadtatásra talál a mangalicahús, megindulhat az export.
A hazai agrártermékek USA-beli piacra lépése épp olyan nehézkes feladat, mint az átlagembernek bejutni oda. Igaz vízum nem kell hozzá, ám egy sor feltételnek meg kell felelni. A magyar mangalicahús – úgy tűnik – most veheti ezt az akadályt. 60 kilogramm jutott ki belőle, amit gasztronómiai bemutatókon fognak majd felhasználni – tájékoztatott az MTI. Azért figyelemre méltó ez az esemény, mert ez az első alkalom, amikor nyers húst – és nem terméket – szállíthatnak az Egyesült Államokba Magyarországról.
Ez a jellemzően magyar húsféle már több éve közkedvelt Ázsiában és ott igazi luxus terméknek számít. Az észak-amerikai piacra lépésre, ugyanakkor, eddig várni kellett. A piacra lépés feltételei most adottak és már egy amerikai vevő is jelentkezett.
A kijutott első szállítmány az Olmos-Tóth Kft. tenyésztéséből származik és a Pick Szeged Zrt. közreműködésével került ki a tengerentúlra, mivel ez a cég rendelkezik a szükséges amerikai exportengedélyekkel. A szállításban és a kinti bemutatókon a Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete is tevékeny szerepel vállal.
Ez az új piaci lehetőség – várhatóan – még nagyobb figyelmet irányíthat a mangalicatartásra, növelheti a tartási kedvet. Magyarországon a statisztikák szerint jelenleg 9500 mangalicakoca van, és mintegy 60 ezer hízó.
Az ebből vágóhídon levágott 20 ezer sertés 75-80 százalékát exportálják. A legnagyobb felvevő piac jellemzően Spanyolország, de jelentős mennyiség jut Németországba, Svédországba és Angliába, továbbá olyan ázsiai országokba, mint Japán, Szingapúr, Hongkong és Tajvan.